לאחר 6 שנים: בית משפט הכריז כי מלכה לייפר תוסגר לאוסטרליה

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי מלכה לייפר, המבוקשת על עבירות פדופיליה בתלמידותיה, תוסגר לאחר שנקבע כי היא כשירה לעמוד לדין. הפרקליטות: "יום חשוב עבור שלטון החוק"
%d7%a0%d7%a2%d7%9e%d7%94-%d7%9b%d7%94%d7%9f |
מלכה לייפר באחד מדיוני ההסגרה שלה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט המחוזי בירושלים, קיבל את העתירה שהגישה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה והכריז על מלכה לייפר בת הסגרה לאוסטרליה. ההחלטה התקבלה לאחר דיון ממושך בטענות השונות שהעלו לייפר ובאי כוחה בשש השנים האחרונות, מאז הוגשה העתירה להסגרתה. החלטת בית המשפט המחוזי מצטרפת לקביעת בית המשפט העליון מהחודש שעבר ולפיה לייפר התחזתה לסובלת ממחלת נפש על מנת לחמוק מהליך ההסגרה.

באוגוסט 2014 הוגשה נגד לייפר עתירה להכרזתה בת הסגרה לאוסטרליה, כדי להעמידה לדין שם בגין עבירות מין בשלוש קטינות בין השנים 2004-2008. על פי החשד, העבירות בוצעו תוך ניצול מעמדה כמורה ומנהלת אל מול תמימותן של הקטינות.

חודשיים לאחר מכן, הורה בית המשפט המחוזי על שחרורה למעצר בית במגדל העמק. וביוני 2016 החליט בית המשפט על הפסקת הליכי ההסגרה, לאחר שהפסיכיאטר המחוזי קבע כי אינה כשירה לעמוד לדין. המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה טענה כי יש בידיה ראיות לכך שלייפר התחזתה כחולת נפש במטרה להתחמק מהליך ההסגרה.

בחודש פברואר 2018, נעצרה מלכה לייפר פעם נוספת על ידי המשטרה בחשד לשיבוש הליכי משפט, זאת לאחר חקירה סמויה שהתנהלה בעניינה, במסגרתה נמצאו ראיות המעידות כי היא מתחזה לסובלת ממחלת נפש. זמן קצר לאחר מכן פנתה המחלקה הבינלאומית לבית המשפט המחוזי בבקשה לחדש את הליך הסגרה.

חודש לאחר מעצרה, קבע בית המשפט העליון כי לייפר תישאר במעצר עד למתן החלטה בעתירה להסגרתה לאוסטרליה. מאז מינה בית המשפט פאנל מומחים על מנת לדון בשאלת כשירותה של לייפר לעמוד לדין, ובתחילת החודש דחה בית המשפט העליון את ערעורה של מלכה לייפר וקבע כי היא כשירה נפשית לעמוד לדין ו"כי אין במצבה הנפשי כדי למנוע את המשך הליכי ההסגרה לאוסטרליה".

מפרקליטות המדינה נמסר: "בסיומו של הליך ארוך, ממושך ומורכב, קיבל בית המשפט המחוזי את העתירה שהגישה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה והכריז על לייפר בת הסגרה לאוסטרליה. זהו יום חשוב עבור שלטון החוק, עבור המחויבות הבינלאומית של ישראל ובמיוחד עבור נפגעות העבירה. צר לנו על כך שההליכים התמשכו זמן רב, וזאת בעיקר בשל ניסיונה של לייפר להתחזות לחולת נפש – ניסיון שכשל על פי החלטות בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון״.

עו"ד רלי אבישר רווה

עו״ד רלי אבישר רווה, המתמחה בפלילים, מסבירה: "הליך ההסגרה של לייפר היה מן הארוכים אם לא הארוך ביותר שהתקיים במדינת ישראל. ככלל הליך הסגרה הינו הליך טרומי להליך המשפטי שעתיד להתקיים במדינה המבקשת את ההסגרה ואמור להיות הליך מהיר ככל הניתן.
בית המשפט העליון קבע כי אין ההליך אמור להיות ואינו יכול להיות ״חזרה גנרלית״ להליך הפלילי. בית המשפט העליון בדחותו את הערעור שהוגש ל ידי באי כוחה של לייפר (כנגד ההחלטה שקבעה כי היא כשירה לעמוד לדין) קבע קביעה המהווה חידוש לפיה, הונמך הרף הראייתי הנדרש לצורך הוכחת טענה של אי כשירות לעמוד לדין במסגרת בקשת הסגרה ולא נדרש לעמוד ברף הראייתי הנדרש בהליך פלילי רגיל.

"כן נקבע, כי היקף הבדיקה צריך להיות צר יותר ומצומצם יותר. זאת על אף שבעניינה של לייפר נעשתה בחינה מעמיקה ביותר העומדת לחלוטין ברף הראייתי הנדרש במשפט פלילי. דחיית הערעור וקבלת הקביעה כי לייפר כשירה לעמוד לדין הכשיר את הקרקע לדון בבקשת ההסגרה גופה.
(בספטמבר 2020 ניתנה החלטת בית המשפט המחוזי אשר הכריז על לייפר כבת הסגרה לאחר שקבע כי התמלאו כל התנאים הנדרשים בחוק לשם כך)".


 

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות