רמי דותן, שמעל והונה את מערכת הביטחון, נפטר בגיל 75

דותן, מבכירי חיל האוויר, הורשע בשנות ה-90 בגניבה של עשרות מיליוני דולרים מקופת מערכת הביטחון. הוא ריצה 12 שנות מאסר והורד לדרגת טוראי
%d7%a6%d7%99%d7%95%d7%9f-%d7%97%d7%9f |
רמי דותן במהלך משפטו, 1990. צילום: משה שי, פלאש 90

רמי דותן, ששירת כראש להק ציוד של חיל האוויר, ועמד במרכזה של אחת מפרשות השוחד והמרמה הגדולות והחמורות בצה"ל, הלך לעולמו בגיל 75.

במסגרת אותה פרשה, שהסעירה את המדינה, הוא הורשע בגניבה של עשרות מיליוני דולרים מקופת מערכת הביטחון. דותן הודה בעבירות, הורד מדרגת תת-אלוף לדרגת טוראי וריצה 12 שנות מאסר.

דותן, שימש כראש להק ציוד של חיל האוויר במהלך שנות השמונים, ונעצר באוקטובר 1990.

הוא נחשד בביצוע עבירות מרמה והונאה, אותם ביצע תוך ניצול תפקידו ומעמדו, כמי שחולש על אחת מקופות הכסף הגדולות במדינה – הקופה של חיל האוויר.

צוואה במרתף הבסיס בקריה

על פי הרשעתו, דותן, ביחד עם שותף, הקים חברות קש שקיבלו, בהחלטת דותן, פרויקטים, מכרזים ועבודות מחיל האוויר בהיקפים של מיליוני דולרים. על התשלומים הגבוהים חתם דותן, אף שעלות הפרויקטים היו נמוכים בהרבה.

היקף הונאת הענק של דותן הסתכם בסכום של כ-40 מיליון דולר, מהם הודה בגניבה של 13 מיליון דולר בלבד.

במהלך משפטו נחשף כי דותן תכנן לחטוף את מי שהלשין עליו ושימש כעד נגדו, מתווך בעסקת שוחד שהרגיש מרומה כשלא קיבל מדותן את הנתח אותו קיווה לקבל.

הודאתו של דותן במעשיו התאפשרה לאחר שהתגלתה צוואה שכתב במרתף בניין להק ציוד של חיל האוויר בבסיס הקריה.

בצוואה פירט דותן את רשימת חשבונות הבנק השונים שלו ברחבי העולם.

לווייתן פשע

דותן הודה בעבירות שחיתות, ונשלח לכלא ל-13 שנות מאסר בהסדר טיעון שעורר תרעומת ציבורית גדולה.

במסגרת הסדר הטיעון הוא גם הורד לדרגת טוראי.

בגזר הדין הדגישו השופטים את חומרת מעשיו.

"הנאשם", כתבו, "קצין בכיר מאוד, בדרגת תת-אלוף ובתפקיד ראש להק ציוד במטה חיל-האוויר, נותן את הדין בפנינו בגין מעורבותו בפרשיות שחיתות שאין להן תקדים בהיקף ובחומרה בתולדות המשפט בצה"ל".

"מסכת הפשעים שטווה", נכתב עוד בגזר הדין, "משתרעת על פני שנים, חובקת יבשות אחדות והייתה קשה לפיצוח. מדובר בלווייתן פשע 'צווארון לבן', שהוליך שולל מערכת שלמה… מעלליו של הנאשם אינם מביישים את ענקי הפשע הבינלאומי, בהיקפם ורב-גוניתם".

על דותן נגזרו 13 שנות מאסר בפועל, 5 שנות מאסר על תנאי, גירוש מהצבא והורדה לדרגת טוראי.

לאחר שריצה 12 שנות מאסר, שוחרר דותן בשל החמרה במצבו הרפואי. ועדת השחרורים קבעה, כי "גם אל מול חומרת מעשיו, מצבו הרפואי מחייב קיצור העונש בשנה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות