החשד: הפעילו רשת ארצית להלבנת הון

פרשת הונאה חמורה נחשפה על ידי המשטרה ורשות המסים כשלפי החשד כ-30 מעורבים השתלטו על אלפי חברות שדרכן הוצאו חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מאות מיליוני שקלים
%d7%a6%d7%99%d7%95%d7%9f-%d7%97%d7%9f |
צילום: אנה קפלן, פלאש 90

המשטרה ורשות המסים עצרו כ-30 מעורבים החשודים כי ביצעו הונאות מס והלבנת הון בהיקף של מאות מילוני שקלים. מעצרם של המעורבים, רובם בעליהם של תחנות דלק, התבצע בתום חקירה סמויה ממושכת.

בתום חקירה סמויה ומשותפת לרשות המסים ולמשטרה, פשטו חוקרים על בתיהם של כ-30 מעורבים שנלקחו לחקירה ונעצרו. במסגרת הפשיטה נתפסו רכוש רכב, חשבונות בנק, רכבי יוקרה ומשאיות.

על פי החשד שעלה בחקירה, המעורבים הונו את רשויות המס בכך שעשו שימוש בשמן של חברות לגיטימיות, מרביתן עוסקות או בעלות זיקה בתחום אספקת האנרגיה והדלקים. מהחקירה עלה, כי הרשת המאורגנת הוציאה חשבוניות פיקטיביות בשם "החברה", תוך ביצוע עסקאות בשווי מוערך של מאות מיליוני שקלים. "בדרך זו, הונו המעורבים את הרשויות, וגרפו לכיסם מיליוני שקלים תוך פגיעה בקופת המדינה ובציבור", כך נטען במשטרה.

חברי הרשת פעלו בכל רחבי הארץ. לפי החשד, באמצעות תצהירים כוזבים והגשת מסמכים מזויפים, הם הצליחו להערים על מנגנוני רשם החברות ולהשתלט הצהרתית על הבעלות של מאות וייתכן אלפי חברות שונות ולרשום אותן על שמם.

לפי הנטען, ההשתלטות על החברות נועדה לסייע למעורבים לבצע עסקאות ועבירות הלבנת הון ומיסוי בהיקף המוערך במאות מיליוני שקלים. כל זאת ללא ידיעתם של הבעלים הרשמיים בחברות ותוך "הכנסת ידם של החשודים לכיסו של הציבור וקופת המדינה, וגריפת הכספים לכיסם האישי", כך לפי המשטרה.

עוד עלה מהחקירה כי בבעלותם של חלק מהעצורים גם תחנות דלק במספר ערים, וכי חלק מהדלקים שנסחרו על ידם, וסופקו לציבור, התגלו כדלקים שהנם מהולים בחומרים נוספים בניגוד לחוק, ואף עולה החשד שבעקבות כך נגרמו נזקים לרכבם של עשרות ואף מאות אזרחים.

עם מעבר החקירה לשלב הגלוי נעצרו ועוכבו לחקירה כ-30 מעורבים. במהלך החיפושים פעלה המשטרה בשיתוף אנשי רשות המיסים, רשם החברות במשרד המשפטים ומשרד האנרגיה על מנת להקפיא נכסי נדל"ן וכתשעה רכבים בהם רכבי יוקרה ומשאיות וכן הוקפאו חשבונות בנק.

עו"ד יניב איש שלום, מומחה לדיני חברות ומיסוי, יוצא חטיבת החקירות של רשות המיסוי: "תגובתי מכוונת לעוול הנורא שנגרם לבעלי המניות בחברות שנגנבו וכן לעוסקים אשר ביצעו עסקאות בפועל עם אותן חברות שזהותן נגנבה כאמור, על הנזקים שיגרמו להם, זאת מבלי שידעו או היה עליהם לדעת בנסיבות המתוחכמות שבהן פועלים במסגרת הונאה מסוג זה.

מניסיוני העשיר כחוקר וקצין מודיעין ברשות המיסים אני יכול לומר כי, הקלות הבלתי נסבלת בה ניתן להשתלט על מניותיה של חברה, לגנוב את זהותה, לזייף את חשבוניות המס שלה לצורך הפצתן אמורה להדאיג כל בעל מניות בחברה וכן כל בעל עסק בישראל.

עו"ד יניב איש-שלום

התנהלות רשות המיסים במקרים מסוג אלו לעיתים מקוממת עת היא מטילה את האחריות על בעל העסק שאת זהותו גנבו או על מקבל החשבונית אשר קיזז את התשומות בספריו – זאת מבלי שלצדדים יש יכולת לבדוק אל מול רשות המיסים מפאת איסור מסירת המידע.

מרבית המקרים מתגלים על ידי רשות המיסים בדיעבד, אחרי שהעסקאות בוצעו והכספים שולמו, זאת באמצעות הפעלת מערכת ממחושבת הסורקת את מאגרי המידע, פעולה זו מסורבלת ואינה מביאה לתוצאות של ממש אשר בכוחן לגדוע או לצמצם את התופעה.

טוב תעשה רשות המיסים אם תעמיד מוקד מידע לרשות קהל החברות והעוסקים באמצעותו יוכל כל עוסק לבדוק את מלוא הפרטים בטרם ביצוע עסקה – המצב כיום הינו כי אותם עוסקים או בעלי מניות בחברות אמורים לשמש כ-"זרוע" של רשות המיסים ועליהם בלבד מוטלת האחריות, ברור כי אין מקום להשוואה בין יחסי הכוחות של המדינה ורשות המיסים אשר חשופים לכל מאגרי המידע, לבין בעלי החברות או העוסקים".

 


עו"ד יניב איש – שלום

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות