אבנים יכולות להרוג – שופטי העליון דחו בקשה להעמיד לדין את אל"מ שומר שירה בנער פלסטיני

אל"מ ישראל שומר הותקף באבנים לפני כחמש שנים. הוא יצא מהרכב למרדף אחרי הנער שזרק את האבן, ירה לעברו והרגו, בניגוד להוראות הפתיחה באש. הוא נענש על ידי הרמטכ"ל בעיכוב קידומו. לאחר שהיועמ"ש התבקש להעמידו לדין ודחה, עמדה הסוגיה בפני העליון, שדחה אותה
רונן לוי |
אל"מ ישראל שומר. מקור: ויקיפדיה

שופטי בית המשפט העליון, בראשות הנשיאה השופטת אסתר חיות, המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר והשופטת יעל וילנר, דחו היום עתירה להעמדתו לדין פלילי של אל"מ ישראל שומר, בגין אירוע ירי שהתרחש לפני כחמש שנים. אל"מ שומר, שהיה באותה עת מח"ט חטיבת בנימין, ירה למוות בנער פלסטיני, מוחמד כוסבה, שניות מעטות לאחר שכוסבה הטיח מטווח קרוב אבן גדולה בחזית הרכב בו נסע אל"מ שומר עם חייליו, סמוך לכפר א-ראם. האבן ניפצה את שמשת הרכב הקדמית, במרחב בו ישב אל"מ שומר, ופצעה קלות את החייל שנהג ברכב. כוסבה, זורק האבן, ניסה לברוח ובמהלך המרדף אחריו הוא נורה ומת מפצעיו.

המשנה לנשיאה, השופט מלצר, מצא כי התוצאות הקטלניות של האירוע נחקרו על-ידי המשטרה הצבאית החוקרת, וכי הפרקליט הצבאי הראשי, החליט לסגור את התיק בעקבות ממצאי החקירה ובשל הנסיבות המבצעיות בהן אירעה ההתרחשות, וכן לנוכח הצעדים הפיקודיים שננקטו על-ידי הרמטכ"ל נגד אל"מ שומר, במסגרתם עוכב קידומו – בהתחשב בכך שחרג מהוראות הפתיחה באש של צה"ל.

השגה שהוגשה ליועץ המשפטי לממשלה כנגד החלטת הפצ"ר לסגור את התיק – נדחתה, לאחר שהרמטכ"ל אישר, בעקבות פניית היועמ"ש לפצ"ר, שהצעדים הפיקודיים כנגד אל"מ שומר חודדו ומומשו. כנגד שתי ההחלטות הנ"ל הוגשה העתירה לבג"ץ על-ידי הוריו של כוסבה והאגודה לזכויות האזרח.

עוד נקבע בחוות הדעת של השופט מלצר כי אין מקום להתערב בהחלטותיהם של הפצ"ר ושל היועמ"ש, לפיהן בנסיבות העניין יש להסתפק בצעדים הפיקודיים שננקטו כלפי אל"מ שומר בדבר עיכוב קידומו, מבלי להעמידו לדין פלילי. זאת הן לנוכח גדרי ההתערבות השיפוטית הצרה בהחלטות של הרשויות המחליטות על העמדה לדין, הן לנוכח הנסיבות המבצעיות שהתקיימו באירוע זה, שבמסגרתן כוח צה"ל חש בסכנת חיים מוחשית והן לנוכח הסנקציה הפיקודית שננקטה, העשויה להוות תמרור אזהרה לכל חייל ומפקד בדבר חשיבות ההקפדה על הוראות הפתיחה באש.

בהחלטה גם הפנו בהקשרים אלה למשפט משווה במדינות דמוקרטיות אחרות, וכן עמדו על השיקולים הייחודים בהפעלת ביקורת על המעשה הלוחמתי, המאופיין לא פעם בסיכון חיי אדם לכל המעורבים ובהכרעות המתקבלות בשבריר של רגע, אשר עלולות להיות הרות גורל. במסגרת הנסיבות אותן יש לשקול בנושא, צריך להביא בחשבון גם את העובדה שאבנים יכולות להרוג.

השופטת וילנר הצטרפה אל מכלול נימוקיו של המשנה לנשיאה, והדגישה כי אף שאין להקל ראש בהתנהלותו של אל"מ שומר באירוע הנדון, הרי שבמקרים מעין אלה יש לתת את הדעת לנסיבות הייחודיות המאפיינות את הסיטואציה המלחמתית, ולהישמר מפני ביקורת המהווה משום חכמה שבדיעבד, אשר נעשית ב"תנאי מעבדה".

הנשיאה, השופטת אסתר חיות, הסכימה עם המסקנה כי המקרה אינו מצדיק התערבות בהחלטת גורמי התביעה המוסמכים, אך הבהירה כי החריגה של אל"מ שומר מהוראות הפתיחה באש מהווה כשל מקצועי, אשר חומרתו נובעת לא רק מן התוצאה הקשה שנגרמה בעקבותיו, אלא גם משום שניתן לצפות כי מפקד בדרגתו יפעל אחרת. עם זאת, הנשיאה מצאה כי בשים לב לצעדים הפיקודיים המשמעותיים שננקטו כלפי אל"מ שומר, אין להתערב במסקנותיהם של הפצ"ר והיועמ"ש לפיהן האינטרס הציבורי איננו מצדיק העמדה לדין פלילי של אל"מ שומר, שכן מסקנות עולות בקנה אחד עם ההלכה הפסוקה.
__________________________

לצפיה ודירוג כבוד נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות

לצפיה ודירוג כבוד השופט חנן מלצר

לצפיה ודירוג כבוד השופטת יעל וילנר

 

 

 

 

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות