קטטות קטינים וסכינים – כל מה שחשוב לדעת

הקיץ עמוס באירועים אלימים בין נערים בהם נשלפים גם סכינים. השנה צפויה התקופה הזו להימשך עוד יותר משום שרבים מלא חוזרים באופן מלא לספסל הלימודים. מה עושים כשקטין נתפס עם סכין? ומה הן זכויותיו? מדריך
עו"ד ניר ליסטר |
אבטיח אדום על הסכין
צילום: אביר סולטן, פלאש 90

חודשי הקיץ, החום, החופש, האלכוהול והשעמום של הנערים הם גם לרוב תקופה עסוקה ביותר לשוטרים שמוזעקים לפזר קטטות. שימו לב שבעונה זו בשנה, בעיקר בחופש הגדול, אנחנו שומעים כמעט מדי יום על נערים שנקלעו למריבה אלימה, לכיסאות שהתעופפו באוויר וגם סכינים שנשלפו ופצעו.

השנה, בעקבות מגפת הקורונה והעובדה שרבים מהנערים לא חוזרים (לפחות לא באופן רצוף) אל ספסל הלימודים, הצפי הוא שנמשיך להיות עדים לקטטות הללו. מה הדין לגבי קטין שנתפס עם סכין? מהן הזכויות שלו ואיך ניתן לסייע לו?

– מהי אחזקת סכין?

אחזקת סכין או אגרופן שלא כדין מהווה עבירה פלילית ובשל פוטנציאל הנזק של עבירה זו, קבע המחוקק עונש חמור בגינה של עד 5 שנות מאסר. כאשר הנאשם הוא קטין, תכלית ההליך הפלילי מעט שונה והיא מכוונת יותר לשיקום ולא לענישה.

סושי סכין סלמון
צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הדין הפלילי קובע כי עת נתפס אדם כאשר בחזקתו סכין או אגרופן, עליו להוכיח כי האחזקה איננה למטרת פגיעה בגוף או ברכוש, אלא למטרה כשרה כגמו כלי עבודה או לצורך הגנה עצמית. במובן הזה, מהווה עבירה זו חריג בדין הפלילי, אשר משנה את סדר הדברים הבסיסי, עליו פיו, חובת ההוכחה היא על רשות התביעה להראות כי התרחשה עבירה. כאן נדרש החשוד להוכיח כי מדובר באחזקה כדין ולהפריך את החזקה שבחוק.

הדין הפלילי מבדיל בין בגיר לקטין ומעניק לקטינים זכויות והגנות ייחודיות, שחשוב להכיר בעת מעצרו של קטין ועל אחת כמה וכמה במידה והוגש נגדו גם כתב אישום על עבירה זו.

– זכויות קטין בחקירה

בכל חקירה משטרתית יש נחקרים זכויות אולם לקטינים יש זכויות מיוחדות בעניין זה. קטינים בישראל מוגדים בין גיל 12-18 בזמן ביצוע המעשה. קטינים זכאים לנוכחות הורה בחקירה ועל המשטרה חלה חובה ליידע את הוריו של הקטין טרם תחילת החקירה. המלווה של הקטין אינו רשאי להתערב במהלך החקירה או לעזוב את החדר ללא רשות החוקר.

קטינים מתחת לגיל 14 ייחקרו על ידי חוקר ילדים ולא על ידי חוקר משטרה רגיל. גם שעות החקירה הן שונות, ולרוב יהיו בשעות היום ולא הלילה. קטין מתחת לגיל 14 ניתן לחקור עד לשעה שמונה בערב ואילו מעל לגיל זה עד השעה עשר בלילה בלבד.

לקטין יש זכות להתייעץ עם עורך דין לפני חקירתו וכן כי הוא רשאי לשמור על זכות השתיקה במהלך חקירתו. בתום החקירה במשטרה יופנה הנער לשירות המבחן לנוער לצורך חקירה על ידי קצין מבחן לנוער.

– ענישת קטין על אחזקת סכין

המדינה רואה את ההליך הפלילי בעניינם של קטינים, כחלק מהליך שיקומי, מתוך רצון שלא לפגוע בעתידו של הילד ומתוך ההנחה כי מסגרות חינוך וטיפול מתאימות, יובילו לשינוי מהותי אצל הילד וימנעו עבריינות חוזרת. בהתאם לכך, קטינים אינם עומדים לדין בבית משפט השלום והמחוזי, אלא בבתי משפט לנוער, אשר בהם נהוגים סדרי דין אחרים ופניהם אל עבר שיקום הקטין.

ירקות סכין קרש חיתוך פלפל בצל ירוק בישול
צילום: חן ליאופולד, פלאש 90

למרות הכוונה וההכוונה לשיקומו של הנער, אין הדבר אומר כי אינם חשופים לעונשי מאסר בפועל. כתב אישום נגד קטין על אחזקת סכין, יכול להסתיים במאסר. לכן, בעת זימון לחקירה, ישנה חשיבות רבה מאוד לקבלת ייעוץ וייצוג משפטי של עורך דין פלילי, המתמחה בעבירות קטינים.

– ייצוג משפטי

עורך הדין ינסה למנוע את הגשת כתב אישום נגד הקטין ואם הוחלט על העמדה לדין, יעשה את המיטב למזער את הנזק ולמנוע עונש מאסר. לכן, כבר מראשיתו של ההליך הפלילי רצוי מאוד לפנות לעורך דין פלילי המתמחה בייצוג עבירות קטינים ונוער, שמכיר את התנהלות הגופים המעורבים בהליך וכך יוכל להגיע לתוצאה המשפטית הטובה ביותר עבור הילד, בהתאם לנסיבות המקרה. עורך דין המומחה בתחום זה יוכל גם לסייע לקטין, ולהוריו, למצות את הזכויות המגיעות לו הן כנחקר והן כנאשם.
_________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%a0%d7%99%d7%a8-%d7%9c%d7%99%d7%a1%d7%98%d7%a8

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות