נדחתה תביעה של מדריכת טיולים שנפצעה במהלך טיול: "קק"ל לא התרשלה"

מדריכת טיולים, שנפלה ממדרגה במהלך טיול, טענה כי על קרן קיימת לישראל לפצותה משום שלא דאגה לתאורה בשטח ותבעה פיצויים על הנכות שנגרמה לה, אך נדחתה
רונן לוי |
צילום: רוני שיצר, פלאש 90

מדריכת חוג סיירות של קק"ל, נפגעה במהלך אחד הטיולים בצפון הארץ כשנפלה במדרגות אמפי ותבעה תביעת נזיקין, בין השאר, את קרן קיימת לישראל. שופט בית משפט השלום בקריות, ערן נוה דחה את התביעה וקבע בין השאר, כי "לא מדובר בתלמידה אלא במדריכה שהכירה את השטח".

על פי התביעה, הצעירה, מדריכת טיולים במקצועה, הגיעה ביום התאונה עם חניכים ומדריכים נוספים בשעות אחר הצהריים לשטח בו התרחש האירוע, שם הניחו את החפצים והתארגנו לארוחת ערב. על פי גרסתה של התובעת לאחר שהחשיך היא נפלה במדרגות "האמפי" ונחבלה ברגלה.

מומחה מטעם בית המשפט מונה לתחום הפסיכיאטרי, זאת לאחר שהתובעת טענה, כי כתוצאה מן הפגיעה והשבר ברגלה נגרמו לה תסמיני דכאון וחרדה. בחוות דעתו קבע המומחה לתובעת נכות נפשית זמנית בשיעור 10% למשך 5 שנים כאשר ההפרעה באה לידי ביטוי בתסמיני דכאון וחרדה ובהמשך קבע לה 5% נכות זמנית נוספים למשך 10 שנים. מומחה נוסף מטעם בית המשפט מונה לתחום האורטופדי שקבע לתובעת 10% נכות צמיתה.

התאונה עצמה הוכרה על ידי הביטוח הלאומי כתאונת עבודה ובמהלכה נקבעה לתובעת נכות צמיתה בשיעור של 30% כאשר בהתאם לחוות דעת אקטוארית שהוגשה תגמולי הביטוח הלאומי הסתכמו בסך של 365 אלף שקלים.

לטענת התובעת, קק"ל התרשלה כשלא דאגה להדרכה מסודרת באתר תוך הכנת המדריכים לתנאי השטח ולא וידאה שהמדריכים יערכו ביקור באור יום. לשיטתה, קק"ל גם לא דאגה לתאורה נאותה באתר ולא פינתה את התובעת באופן מידי לקבל טיפול רפואי אלא רק בבוקר למחרת. בנוסף, החברה לא סימנה את המדרגות כאזור מסוכן ולא "הזהירה את התובעת מפני שימוש בהן".

לאחר בחינת טענות התובעת דחה אותן השופט נוה וקבע כי החברה לא התרשלה: "ראשית ובעניין זה אני מסכים בהחלט עם קק"ל – לא מדובר בתלמידת בית ספר. מדובר במדריכת חוג סיירות של קק"ל. מדובר במדריכה בוגרת בשטח כבת 27 במועד האירוע ולא חניכה קטינה ביומה הראשון בשטח".

על פי פסק הדין, מדובר בלינת שטח על כל המשמעויות הנובעות מכך. "מדובר", המשיך השופט, "בתובעת בת 27 שידעה היטב על המקום בו היא נמצאת לאור סיור מקדים שערכה, שהכירה וידעה שקיימות מדרגות אמפי, מדרגות שהיא עצמה העידה שהיו אחידות ותקינות כאשר לא היה צריך כל השתלמות או ביחס להליכה ועשיית צרכים תוך מעבר במדרגות אלה אשר היה שימוש בפנס ביחס אליהם. גם לא היה מקום או צורך בסימון המדרגות בשטח על פי עדויות אלה".

עו”ד ערן שפילינגר

עו"ד ערן שפילינגר, המתמחה מומחה לדיני נזיקין ולרשלנות רפואית, מסר: "קשה לקבל את קביעת בית המשפט במקרה זה. במידה וקק"ל התרשלה בבניית האמפי, בתחזוקה או בשימוש באמצעי זהירות סבירים במקום, אזי מדובר בהתרשלות כלפי כל מי שישתמש במדרגות האלו. לטעמי, האבחנה שעשה בית המשפט בין הניזוקים הפוטנציאליים של מכשול קיים, היא אבחנה שגויה. מכשול הוא מכשול, והוא מהווה סכנה גם למדריכת טיולים וגם לתלמידת בית הספר. למרבה הצער, במקרה המדובר הסכנה התממשה ואישה צעירה נפצעה באופן שהותיר בה נכות".

_____________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט ערן נוה

_____________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%a2%d7%a8%d7%9f-%d7%a9%d7%a4%d7%99%d7%9c%d7%99%d7%a0%d7%92%d7%a8

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות