הפתרון ל"צדק" עבור נפגעי תקיפה מינית הוא לא רק בהליך הפלילי

איגוד מרכז הסיוע לנפגעי תקיפה מינית בישראל הציג את תוכנית העבודה הלאומית למיגור האלימות המינית במדינה. אך האם מדובר בבשורה שתסייע לקורבנות התקיפה?
עו"ד קרן ברק |
אונס אילת הפגנה תל אביב מחאה פמיניזם
הפגנה בתל אביב לתמיכה בקרבן האונס באילת. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בשבוע שעבר הציג איגוד מרכז הסיוע לנפגעי תקיפה מינית בישראל את תוכנית העבודה הלאומית למיגור האלימות המינית בישראל. המדובר בתוכנית מקיפה מאוד שנוגעת לכל תחומי החיים המקיפים את נפגעות ונפגעי תקיפות מין. אני מעודדת כמובן את קידום התוכנית וקוראת למחוקקים בישראל לאמץ אותה כדי לסייע לנשים ולגברים שנפגעו מתקיפות מיניות.

עם זאת, איגוד מרכזי הסיוע נפל לדעתי לכדי טעות אליה נופלים ארגונים רבים מבורכים העוסקים בסיוע לנפגעות והנפגעים. הטעות נעוצה בתפיסה שהפתרון ל"צדק" עבור הנפגעים הוא בהליך הפלילי ובו בלבד.

אחת ההמלצות הכלולות בתוכניתו של האיגוד היא שהמחוקק יקבע בחוק פיצוי חובה לנפגעות ונפגעי עבירות המין וזאת כחלק מגזר הדין שיחייב את בית המשפט הפלילי לפסוק לקורבנות עד סכום של 300 אלף שקל.

לטענת האיגוד המטרה שבפסיקת פיצוי זה היא בכך שקורבנות העבירה יזכו להכרה מצד המדינה בעוול שנגרם להם ויסייע למנוע קריסה כלכלית של הנפגעים וסביבתם וכן, חיסכון בצורך להגיש תביעה נזיקית אזרחית עצמאית שמוביל לחיסכון בזמן שיפוטי של המערכת ובתשלום שכר טרחת עורך דין. בנוסף, מבקש האיגוד לחסוך לנפגעים הליך מייסר בחקירות משפילות וטראומטיות נוספות על ידי עברייני המין.

עו"ד קרן ברק עם שותפה, עו"ד מרק ליזרוביץ'

אני מבקשת להתייחס ליתרונות אלו ולהסביר מדוע ההליך האזרחי הוא הנכון לפיצוי נפגעות ונפגעי תקיפה מינית. 300 אלף שקל מהווים סכום פיצוי נמוך מאוד ולעתים זעום נוכח הנזקים הנפשיים הנגרמים לקורבנות עבירות מין.

ברוב המכריע של המקרים, ניהול תיק נזקי גוף ונפש מתנהל בהליך אזרחי בפני שופטים מתחום נזקי גוף המתמחים בחישוב ריאלי של הפיצוי הכספי הדרוש לקורבנות עבירות מין אשר לרוב כאמור, גבוה לאין שיעור מ-300 אלף שקל. הניסיון בתחום משפט אזרחי ייחודי זה, מלמד כי נפגעות ונפגעי תקיפה מינית זוכים בפיצוי גבוה בהרבה ממיליון שקל.

לצערי, בדרך כלל שופטים בתחום הפלילי לא מנוסים מספיק בפסיקת פיצוי נכון לקורבנות ולכן פוסקים פיצוי נמוך בהרבה ממה שמגיע

פיצוי נמוך מהמגיע

לצערי, בדרך כלל שופטים בתחום הפלילי לא מנוסים מספיק בפסיקת פיצוי נכון לקורבנות ולכן פוסקים פיצוי נמוך בהרבה ממה שמגיע להם. מכאן, שהגם שהמלצות האיגוד מבורכות ואני תומכת ומחזקת אותן בכל לבי בנקודה זו, האיגוד נפל לכדי טעות.

חשוב מאוד להדגיש שההליך האזרחי הוא תמיד חסוי לחלוטין ובדלתיים סגורות, זהות התובעים חסויה והם נקראים פלוני/ת. כמו כן, שופטי הנזיקין רגישים במיוחד לנפגעים ומודעים לרגישויות של ההליך. ניתן לדרוש שעדות הקורבנות, ככל שתידרש, תינתן בעוד הנתבע, (עבריין המין המתועב), אינו נוכח באולם בית המשפט. קורבנות העבירה, התובעים בתיק זוכים להגנה מלאה ולא ייחקרו על עובדות ההרשעה אלא רק לעניין הנזקים הנפשיים מהם סובלים ושוב, ברגישות רבה הנדרשת נוכח הנסיבות.

https://www.facebook.com/leizerovich.barak/videos/224383241911783

צריך לזכור שההליך הפלילי ממוקד בשמירה על זכויותיו וחזקת חפותו של הנאשם תוך חתירתה של המדינה להרשעה והרחקתו מהחברה. מנגד, ההליך האזרחי מתמקד בפיצוי כספי לתובעים, נפגעי העבירה ומתמקד בהם ולא בתוקף, הנתבע. עורכי דין המתמחים בתחום הפגיעה המינית, לרוב לא גובים שכר טרחה טרם פתיחת ההליך אלא מסתפקים באחוזים מהפיצוי שנפסק.

אני מאמינה בכל לבי שפסיקת פיצויים גבוהים לטובת קורבנות העבירה בהליכים אזרחיים, יכולה לתרום במיגור התופעה להרתיע תוקפים פוטנציאליים וכן, להעמיד את הקורבנות על רגליהם ולסייע להם בניסיונותיהם להשתקם ולפתוח דף חדש בחיים.

עו"ד קרן ברק ממשרד עורכי הדין לייזרוביץ ברק מלווה קורבנות עבירה בפן האזרחי ותובעת את הטורפים המיניים שפגעו בגברים והנשים שחוו את הטראומה האיומה הזו.

______________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%a7%d7%a8%d7%9f-%d7%91%d7%a8%d7%a7

 

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות