עו"ד נורית מעטוק: "אני הפה של הלקוח והמגן שלו בפני עצמו"

עו"ד נורית מעטוק, מכורה אמיתית לפלילים שמתמחה גם בדיני תעבורה, מאמינה כי "לפני התיק – יש בן אדם שמגיעות לו זכויות" ומנצלת את כישוריה כסנגורית כדי שלקוח שלה יקבל הגנה מיטבית על זכויותיו
דניאל בן חמו |
עורך דין נורית מעטוק
עו"ד נורית מעטוק

אומרים שצריך לעבוד במה שאוהבים. אם הקלישאה הזו נכונה, אין ספק שעו"ד נורית מעטוק, בת ה-34 מבירת הנגב, ניצחה במשחק החיים. מאז שהיא זוכרת את עצמה התעניינה עו"ד מעטוק במשפט הפלילי, וגם משבגרה לא פחתה התלהבותה לתחום. אחרת קשה להסביר איך היא מכירה כמעט את כל פרשות הרצח בהיסטוריה בת 72 השנים של מדינת ישראל, או את התלהבותה המתמשכת לטריוויה משפטית-היסטורית.

כך לדוגמא היא שולפת את העובדה שבדיני הריגה קיים מושג שנקרא יסוד הקנטור, שבכוחו להפחית את חומרת העבירה מרצח להריגה, ואף להמתה בנסיבות מופחתות. את זאת אמנם יודע כל תלמיד שנה א', אך רק מכורים אמיתיים לפלילים כמו עו"ד מעטוק יודעים לספר, בעיניים בורקות משעשוע (כזה המעורב במנוד ראש), שלא זו בלבד שהעיקרון הזה במשפט הישראלי שאוב (כמו חלק גדול מספר החוקים שלנו) מזה האנגלי – אלא שבין ארבעת יסודות הקנטור המוכרים היו: בעל שתופס את אשתו עם המאהב בשעת מעשה, וגם מי ששמע אדם מגדף את המלכה, ויצרו הפטריוטי גבר עליו (מדובר באנקדוטה בלבד ואין בדברים כדי לכוון לסוגיות אקטואליות…).

"עורכי דין שמתנהלים בצורה לא מקצועית ועוברים על כללי האתיקה מסכנים לא רק את עצמם אלא גם את הלקוחות שלהם"

למעשה, רוב חייה ראתה עו״ד מעטוק את עצמה בתפקיד התובעת אבל ״החיים הובילו אותי להיות סנגורית. אולי הייתה זו החשיפה האינטנסיבית לתחום – תחילה בהתמחות באגף הפלילים בפרקליטות, ולאחר מכן כעוזרת משפטית של סגן נשיא ביהמ"ש לעניינים פליליים בבאר שבע, כבוד השופט איתי ברסלר גונן – שהובילה אותה לתובנה החשובה כל-כך: "לפני התיק – יש בן אדם, שמגיעות לו זכויות".

בנוסף לפלילים עוסקת עו"ד מעטוק גם בדיני תעבורה, במשרד משלה שפתחה בבאר שבע. בתחום זה רשמה את אחת ההצלחות המרשימות בקריירה הצעירה והמבטיחה שלה, כשסיימה תיק כבד מאד בביטול מוחלט. מדובר בעבודה מאומצת של שנה ובחקירה שהובילה לגילוי טעויות טכניות של התביעה. מעטוק הצעירה אולי הייתה מתרעמת נוכח שמי שביצע עבירה (כביכול) ייצא פטור בלא כלום, עורכת הדין מעטוק של היום יודעת שאם הריבון אינו מסוגל להיצמד לכלליו שלו עצמו בבואו לפגוע פגיעה חמורה בחירותו של אזרח – הוא מאבד את הזכות המוסרית להעניש אחרים על חריגה מן הכללים, לפחות באותו תיק.

גם בפלילים רשמה עו"ד מעטוק הישגים יפים למען לקוחותיה; בכלל זה, תיק של חבלה בנסיבות מחמירות שהסתיים בהסדר מקל מאד. זאת, שוב, לאחר חקירה ובדיקה יסודית, בה התברר שבין תיאור המקרה בכתב התביעה למה שאירע בפועל – היה הבדל ניכר. לטעון זאת – קל. להוכיח, באופן שלא רק לשופט לא תהיה ברירה אלא גם לתביעה עצמה, עוד טרם הגעה למשפט – לזה כבר נדרשת מקצוענות.

"אני מאמינה שעורך דין טוב ומקצועי הוא עורך דין שלוקח את התיק והופך אותו כדי להשתמש במכלול הכלים שבידיו, על מנת שהלקוח יקבל הגנה מיטבית על זכויותיו", אומרת עו"ד מעטוק. "בתור מי שמכירה המון עורכי דין, אני יכולה להגיד בבירור שעורכי דין שמתנהלים בצורה לא מקצועית ועוברים על כללי האתיקה מסכנים לא רק את עצמם אלא גם את הלקוחות שלהם והרבה פעמים זה חוזר אליהם כמו בומרנג".

מעטוק מבחינה בין חובתה לשמש פה ללקוח, ושופר באמצעותו יוכל להשמיע את טענותיו, לבין חובה אחרת – להגן על הלקוח מעצמו. "זה יכול להיות לחץ, נסיבות אישיות או פשוט אי הכרת החוק, אבל לפעמים התפקיד שלנו כסנגורים הוא לומר ללקוח: לא על הדרך הזו תהיה תפארתך".

_____________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%a0%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%aa-%d7%9e%d7%a2%d7%98%d7%95%d7%a7

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות