ליקויי בנייה, כך תתמודדו

רכשתם דירה חדשה מקבלן וגיליתם רטיבות? קניתם דירה יד שנייה ומצאתם סדקים? איך מתמודדים עם הליקויים, מי צריך לשלם וכמה? ומה לעשות במצב שבו עליכם להגיש תביעה נגד המוכר? המדריך לליקויי בנייה.
עו"ד דוד ברנס |
נאלץ לישון מחוץ לבית. אילוסטרציה shutterstock
נזקי מים. אילוסטרציה shutterstock

ליקויי רטיבות חמורים, סדרים בקירות המעידים על בעיות קונסטרוקציה, בעיות תשתית, אינסטלציה ישנה, זוהי רק רשימה חלקית של ליקויי בנייה, אבל היא טומנת בחובה הרבה כאב ראש. בהרבה מקרים, אם תבצעו בדק בית בטרם הקנייה תוכלו להימנע מהתעסקות עם הצרות הללו, אם כבר רכשתם – במדריך זה תמצאו מה שעליכם לעשות.

חוק המכר מגדיר מהם ליקויי בנייה, וקובע כי מדובר בהבדלים הקיימים בין מצב הנכס שנמכר בפועל לבין מה שהובטח לרוכשים במסגרת חוזה המכירה. אלו הם למעשה כשלים או פגמים בדירה, בבית או בבניין והם עלולים לפגוע בערכו של הנכס ובעיקר להוות סכנה בטיחותית של ממש לדיירים.

כדי לבדוק אם קיימים ליקויי בנייה יש צורך בעריכת חוות דעת של מומחה בתחום. כלומר, מפקח בנייה העוסק בבדיקה ואיתור ליקויי בנייה. על המומחה לבקר בנכס ולפרט על בסיס הממצאים שיבדוק בנכס אילו ליקויי בנייה קיימים בו. בנוסף, המומחה יעריך את שווי הנזק ועלויות התיקונים הנדרשות כמו גם המלצות לתיקון.

למעשה, המומחה יספק לכם תמונת מצב של הנכס, בין היתר בנוגע לאיכות הבנייה, נזקי מים, איטום, רטיבות, קונסטרוקציה וכן הלאה ולספק את מסקנותיו בדוח מקיף בנושא.

קודם כל לבדוק

על הקבלן או מוכר הדירה מוטלת האחריות להתריע בפני הרוכש על ליקויי הבנייה וגם לתקן אותם בעצמו או באמצעות קבלן. אבל גם עליכם, כרוכשים מוטלת האחריות לבצע בדיקה ולהודיע למוכר על הליקויים שמצאתם בה בתוך שנה ממועד כניסתכם לדירה.

אם רכשתם דירה חדשה מקבלן, מומלץ לבצע בדק בית לפני שעוברים לדירה, כדי לגלות אם קיימים ליקויי בנייה עוד לפני שמתגוררים בנכס בפועל. למרות זאת, למשל במקרים של ליקויי רטיבות, הנזקים מתגלים רק בהמשך הזמן.

על פי חוק המכר, פרט לאחריות המוטלת על המוכר ישנן שתי תקופות נוספות שבהן הקבלן אחראי לתיקון הליקויים בדירה. הכוונה היא לתקופת הבד ולתרופת אחריות. תקופת הבדק נעה בין שנה ל-7 שנים בהתאם לליקוי ואילו תקופת האחריות היא בת 3 שנים ומתחילה בתום תקופת הבדק. בתקופה זו חובת ההוכחה על רוכש הדירה להוכיח שהליקוי שנמצא אינו תוצאה של שימוש לא נכון ותחזוקה לקויה שלו.

ירידת ערך ועוגמת נפש

תביעה לפיצויים כנגד קבלן ניתן להגיש בתוך פרק זמן של שלוש שנים מסיום תקופת הבדק, שבה לקבלן עדיין יש אפשרות לתקן את הליקויים. התביעה תכלול את ראשי הנזק השונים ובהם את ירידת הערך של הנכס, פיצויי על עיכוב במסירת הדירה, פיצויי עבור עוגמת הנפש והחזר על הוצאותיכם.

אם הגשתם תביעה נגד הקבלן בטרם הסתיימה תקופת הבדק עשוי הקבלן לטעון כי התנהלותכם כקונים מנוגדת להוראות חוק מכר הדירות ולהסכם ביניכם, שבו נקבעה תקופת הבדק. טענה זו עשויה להיות נגדכם בפסיקת בית המשפט.

כאמור, במסגרת תביעות ליקויי בנייה ניתן לדרוש גם פיצויים בגין עוגמת הנפש שנגרמה לרוכשים עקב הליקויים. ליקויים אלו, כך נקבע כבר בעבר בפסיקה, עשויים לעתים רבות לפגוע באופן ממשי באיכות החיים של המתגוררים בנכס, כמו גם בהתמודדות מול הקבלן.

חשוב לזכור שליקויים מסוימים עשויים לגרום לירידת ערך לנכס שלכם. ישנם ליקויים שניתנים לתיקון בצורה סבירה ומעשית ואינם גורמים לירידת הערך. אולם, קיימים ליקויים שאינם ניתנים לתיקון מבחינה מעשית. אם למשל התקרה בדירת המגורים נמוכה מהגובה המינימלי המותר, אין אפשרות להרוס את כל הבניין כדי לבנות מחדש את התקרה. במקרה כזה, הליקוי לא ניתן לתיקון אך ערך הדירה יורד על כן, לרוכש הדירה מגיע פיצוי בעבור ירידת הערך.

לפני ההתיישנות

חשוב לזכור כי גם בתביעות ליקויי בנייה ישנה תקופת התיישנות. כאן, תקופת ההתיישנות תחל מיום קבלת הדירה לידי הקונים ולא מהמועד בו פנו לקבלן בנושא הליקויים. ההנחה היא שמרגע קבלת הדירה בידי הרוכשים הם יכולים לעמוד על ליקויים גלויים הקיימים בדירה.

במידה והקבלן נענה לפניית הרוכשים ותיקן את הליקויים, אך כתוצאה מכך נגרמו נזקים חדשים לדירה, מועד ההתיישנות ביחס לנזקים החדשים יחל מהמועד שהתגלו.

טיפ אחרון

עולם ליקויי הבנייה הוא רחב ונפוץ ביותר. אולם בטרם תפעלו חשוב להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום ליקויי הבנייה כדי שיוכל לכוון אתכם אל עבר התוצאה האופטימלית מבחינתכם. כך, שבמקרה של הגשת תביעה תוכלו למצות את זכויותיכם ולקבל פיצוי בהתאם לנזקים שנגרמו לכם.

___________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%93%d7%95%d7%93-%d7%91%d7%a8%d7%a0%d7%a1

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות