הרפורמה למאבק בהתעללות בפעוטות יוצאת לדרך

שר המשפטים ושר הרווחה הציגו מתווה להגברת הפיקוח ולהחמרת הענישה נגד מטפלים שמתעללים בפעוטות והבטיחו "למגר את התופעה"
רונן לוי |
הפגנה נגד התעללות בפעוטות. ארכיון. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

על רקע האירועים האחרונים ומעצרן של המטפלות החשודות בהתעללות בילדי המעון בו עבדו ברמלה, הוצגה אתמול (ד) בתזכיר חוק רפורמה להגברת הפיקוח ולהחמרת הענישה במקרים דומים. "הפקרות העבר תיפסק כאן ועכשיו. תופעת ההתעללות בפעוטות חסרי ישע היא פשע מתועב שעלינו להילחם בו מלחמת חורמה עד שייעקר מן השורש", אמר יוזם החוק, שר המשפטים אבי ניסנקורן.

בתקופה האחרונה התפרסמו תיעודים קשים של התעללות אכזרית בפעוטות על ידי מטפלות ומטפלים. למרות חומרת המעשים, הכרעות דין רבות הנגזרות על מורשעים נחשבות למקלות ומעוררות ביקורת ציבורית עזה. חלק מן המטפלים שפגעו בפעוטות אף הורשו לחזור ולעבוד בקרבתם. המהלך המקיף שמובילים כעת שרי המשפטים והרווחה מטרתו, כך לשיטתם, להגביר את ההרתעה ולחזק את ביטחונם של ההורים המפקידים את היקר להם בפעוטונים ובגנים.

החוק שהציג השר ניסנקורן ויקודם בהליך חקיקה מזורז, יחייב את בתי המשפט להטיל עונש מאסר על מטפלת או מטפל שיורשעו בהתעללות. בנוסף, על פי החוק החדש, תקיפת פעוט בידי האחראים עליו תוגדר כתקיפה בנסיבות מחמירות גם אם לא הותירה חבלת גוף, והענישה בגין עבירה זו תוכפל משנתיים לארבע שנים. חוק מאסר מינימום יובא לאישור הממשלה כהוראת שעה לחמש שנים, וזאת על מנת לבחון את יעילותו. אם יתברר כי ההרתעה הנדרשת לא תושג, ניתן יהיה להחמיר את רף הענישה.

במקביל, הכריז שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים איציק שמולי, על מבצע אכיפה חסר תקדים בהיקפו במסגרתו יגויסו עשרות פקחים ויבוצעו ביקורות פתע באלפי מסגרות ברחבי הארץ וכן יביא השר ליישום חוק המצלמות וחוק הפיקוח ללא כל דיחוי.

כחלק מהמהלך המקיף, הכריז השר שמולי כי משרד העבודה והרווחה יפתח במבצע רחב היקף של ביקורות פתע במסגרות השונות החל מחודש ספטמבר. במבצע מתוכננת ביקורת באלפי מסגרות, ולטובת המבצע יעמדו מפקחים מכלל זרוע העבודה ויגויסו מפקחים נוספים. במקביל, השר יביא ליישום מיידי של חוק המצלמות וחוק הפיקוח ללא דיחוי. החוק שעבר את אישור הכנסת לפני כשנה מחייב התקנת מצלמות בכל מעונות היום והפעוטונים ברחבי הארץ למעט במסגרות שבהן יותר מ70% מההורים מתנגדים לכך.

״הפקרות העבר תיפסק כאן ועכשיו. תופעת ההתעללות בפעוטות חסרי ישע היא פשע מתועב שעלינו להילחם בו מלחמת חורמה עד שייעקר מן השורש", אמרו השרים על הרפורמה. "אנו מחויבים לדאוג לכך שההורים יוכלו לנשום לרווחה כאשר הם שולחים את היקר להם מכל למעונות. ננהל מאבק עיקש בתופעה האיומה הזו, בכל הכלים העומדים לרשותנו ולא נרפה עד למיגורה".

עוד הוסיפו: "החמרת הענישה נגד המתעללים, מבצע אכיפה חסר תקדים בהיקפו ויישום חוק הפיקוח וחוק המצלמות ללא כל דיחוי, ישלחו מסר ברור כי במדינת ישראל תהיה אפס סובלנות כלפי המתעללים. אנו נחושים לקדם את המהלך בהליך מזורז ומקווים לשיתוף פעולה מרבי מצד שאר חברי הממשלה. נשים סוף להזנחה ארוכת השנים שגבתה וגובה מחיר יקר ממאות משפחות בישראל".

איתור עורך דין
עו"ד ניר יסלוביץ

בתגובה להתרת פרסום סרטוני הגננות המתעללות מרמלה אתמול (ד), אומר הפליליסט המומחה, עו״ד ניר יסלוביץ: "יש בהפצת הסרטונים לכלי התקשורת השונים עוד בשלב שמתנהלת החקירה, בכדי לזהם את ההליך המשפטי עוד בטרם הוגש כתב אישום. אין כל ספק שיש בהפצת הסרטונים בכדי לגרום לחריצת דין מוקדמת עוד בטרם הוחלט על הגשת כתב אישום".

לוסי חדידה, יו"ר ארגון הגנים הפרטיים, מסרה: "אנחנו לא רק אנשי חינוך, אנחנו קודם כל הורים. המחשבה שקומץ רקוב שכזה משליך ישירות על כל אלפי אנשי חינוך כמונו שהקדישו, ועדיין מקדישים את חייהם כדי לגדל את דור העתיד. חובה לעשות כמה פעולות בסיס שמיושמות כעת, החל באבחון פסיכולוגי לכל כח האדם שנמצא בארגון, באמצעותו אנו מבטיחים שלא יסתננו למקצוע מפלצות בדמות אדם שכאלה. כמו כן, מערך ביקורות ייעודי והקמת מערך אכיפה פנימי". עוד הוסיפה חדידה כי היא "מזמינה את הורי הגן לשוחח עימה ולקבל ליווי פסיכולוגי ופדגוגי מיידי בכל שעה, ולהצטרף לקהילת הורים "גנים ברמה אחרת".

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות