בת המשפחה נפטרה וקרוביה תבעו את מנהלת ההשקעות שלה – אך נדחו

בני המשפחה טענו שמנהלת ההשקעות ניצלה את מצבה של האישה כדי לקבל את כספים שלה, ונדחו בחוסר סמכות לתבוע
%d7%a0%d7%a2%d7%9e%d7%94-%d7%9b%d7%94%d7%9f |
בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה -"ניגוד עניינים זועק לשמיים". אילוסטרציה shutterstock
בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה -"ניגוד עניינים זועק לשמיים". אילוסטרציה shutterstock

בני משפחה תבעו מנהלת השקעות שקיבלה את כספי קופת גמל של בת המשפחה שנפטרה, אך נדחו משום שבית המשפט קבע כי אין להם סמכות לתבוע.

על פי התביעה, לפני למעלה מעשרים שנה, רשמה אישה שנפטרה את בני משפחתה כמוטבים על קופת הגמל שלה, וכחמש שנים לפני פטירתה, שינתה זאת ורשמה את מנהלת ההשקעות שלה, שהקשר בין השתיים התהדק ברבות השנים, כמוטבת בלעדית בקופות הגמל.

על כן, בני המשפחה הגישו תביעה נגד מנהלת ההשקעות ודרשו לקבל את כספי המנוחה.

התובעים טענו כי בטרם הלכה לעולמה, לא הייתה בת משפחתם כשירה לחתום על טופס שינוי מוטבים בקופות הגמל.

לשיטתם, הנתבעת שימשה כ"אפוטרופא בפועל" של המנוחה, והשפיעה עליה לבצע פעולות כספיות לטובתה, בהשפעה בלתי הוגנת "תוך ניצול מצבה הקוגניטיבי" ובהיותה של הנתבעת מיופת כח ומורשית חתימה בחשבון הבנק שלה.

עו"ד הילה צאירי

מנגד טענה עו"ד הילה צאירי, שייצגה את מנהלת ההשקעות, כי התובעים ידעו על מינויה כמוטבת בקופות הגמל עוד בחיי המנוחה כשנתיים לפני פטירתה, לחצו עליה לשנות זאת והיא סירבה לדרישתם.

עוד צוין כי התובעים עצמם זכו בכספים הנאמדים בלמעלה מ- 9 מיליון שקלים במסגרת קיום צוואת המנוחה והסכם בין יורשים.

עו"ד צאירי הוסיפה כי לפי חוק הירושה, קופות הגמל אינן חלק מעיזבון המנוחה וחוק הירושה אינו חל בעניינן ולכן מאחר ומנהלת ההשקעות אינה קרובת משפחתם – אין לבית המשפט לענייני משפחה כל סמכות עניינית לדון בתביעה.

בית המשפט קיבל את עמדתה של עו"ד צאירי וקבע כי קשה לקבל טענה מצד התובעים לגבי צורך במינוי אפוטרופוס לרכושה של המנוחה, במועד שקדם לחתימת המנוחה על הצוואה (שקוימה בהסכמתם).

לפי החלטת בית המשפט קשה עוד יותר לקבל טענה בדבר היות הנתבעת "אפוטרופא בפועל" של המנוחה במועד הרלוונטי שעה שהתובעים לא הניחו אינדיקציה לכך שהמנוחה היתה זקוקה לאפוטרופוס במועד הרלוונטי או כי הנתבעת שימשה עבורה "אפוטרופא בפועל".

לפי ההחלטה, אם לגישת המשפחה המנוחה הייתה כשירה לערוך צוואה, אז קשה לקבל את הטענה כי לא הייתה כשירה לתת הוראה לחשבונה בקופות הגמל במועד שקדם לעריכת הצוואה.

השופטת הוסיפה כי מאחר והצדדים אינם בני משפחה כהגדרתם בחוק, הרי שבית המשפט כנעדר סמכות עניינית לדון בתביעה.

בכך קיבל בית המשפט את בקשת באת כוחה של מנהל ההשקעות, עו"ד הילה צאירי, למחוק את התביעה בהעדר סמכות והורה לתובעים לשלם הוצאות בסך 5,000 שקלים.


עו"ד הילה צאירי, בעלת ניסיון של 20 שנה בפתרון וניהול סכסוכי ירושה ומשפחה. בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א בהצטיינות, והפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה הפתוחה בהצטיינות, מומחית בתחום דיני הירושה והעברה בין-דורית

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות