ייפוי כוח מתמשך – החופש לבחור

חתימה על מסמך ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם לבחור מי יטפל בו או ברכושו במידה ויהפוך לחסר ישע
עו"ד רוני ינון |
אילוסטרציה: shutterstock

אם אתם חוששים מהרגע שבו תהפכו לחסרי ישע ולא תוכלו לקבל החלטות לגבי הגוף שלכם, הכסף שלכם והרכוש שלכם כדאי שתחתמו על ייפוי כוח מתמשך. הטופס הזה יאפשר לכם לבחור מי יטפל בעניינכם ועל אילו תחומים ישלוט – בבחירה חופשית שלכם.

בשנת 2016 תוקן חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות שמאפשר לכל אדם בגיר ובריא בנפשו לבחור מראש מי יטפל בענייניו במקרה שלא יוכל לדאוג לעצמו. עד שנחקק החוק, הדרך לטיפול בחסרי ישע הייתה רק באמצעות מינוי אפוטרופוס על ידי בית המשפט.

עו"ד רוני ינון

החתימה על ייפוי כוח מתמשך טומנת בחובה, במקרים רבים, יתרונות רבים על פני מינוי אפוטרופוס. בראש ובראשונה, העובדה כי האדם הוא זה שבוחר מי יקבל את האחריות על טיפולו מהווה יתרון משמעותי. כך, שאדם בגיר וצלול, יכול להחליט אם יהיה זה חבר טוב, בן משפחה, בן זוג והדבר לא יוכרע על ידי בית המשפט.

מעבר לכך, את החתימה על ייפוי הכוח ניתן לחלק בין כמה גורמים ולגבי כמה מתחומי החיים. למשל, שבן הזוג יהיה אחראי על ניהול הכספים והרכוש או שקרוב המשפחה יוכשר לטפל בעניינים רפואיים או פסיכיאטריים. חופש נוסף לבחירה, שקיים בייפוי כוח מתמשך הוא האפשרות להחריג מקרים ייחודיים ממנו. לדוגמא אם רוצים להגביל את ייפוי הכוח רק לנושא טיפול ואשפוז פסיכיאטרי.

איך חותמים על ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא בעצם מסמך משפטי המאפשר לכל אדם בגיר (מעל גיל 18), לקבוע כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו בעתיד, במידה ויגיע למצב בו לא יוכל לטפל בכך בעצמו. זאת בתנאי שהוא מבין את המשמעות, המטרות והתוצאות של מתן ייפוי הכוח המתמשך.

יתרון מרכזי של ייפוי הכוח הוא שהאדם "הממנה" בוחר מרצונו, עוד בשלב בו הוא מבין ומסוגל לקבל החלטות ולבצען, מי יטפל בענייניו וכיצד יראו חייו אם וכאשר מצבו יתדרדר, כתוצאה למשל- מתאונה, ממחלות זיקנה (כגון דמנציה), ממוגבלות נפשית, העלולות לפגוע בכושר השיפוט שלו. הממנה יכול לתת ייפוי כוח מתמשך לכלל ענייניו, האישיים, הרכושים והרפואיים או רק לחלקם.

מיופה הכוח צריך לפעול על פי הנחיות הממנה, עליו לחתום ולאשר בכתב בפני עורך דין או בפני בעל מקצוע בייפוי כוח רפואי, כי הוא מסכים לתוכן ייפוי הכוח המתמשך, כולל ההנחיות המקדימות הנכללות בו. במקרים שההנחיה היא בלתי אפשרית לביצוע, בלתי חוקית, או כאשר ביצועה יפגע פגיעה חמורה בממנה אסור למיופה הכוח לפעול לפיה. במקרה כזה הוא יכול לפנות לבית המשפט בבקשה להורות כיצד לפעול.

________________________________________

עו”ד רוני ינון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות