כבודו מנוע – הנשיאה חיות פרסמה את אמות המידה לפיהן שופט צריך לפסול את עצמו

לקראת שנת המשפט הקרובה, עת תתפרסם רשימת המניעויות של כלל השופטים והרשמים בכל הערכאות במדינת ישראל, פורסם מסמך המרכז את הכללים ואמות המידה לפיהן על שופט לפסול את עצמו
רונן לוי |
הנשיאה חיות. צילום: יוסי זמיר דוברות לשכת עורכי הדין
הנשיאה חיות. צילום: יוסי זמיר, דוברות לשכת עורכי הדין

נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות פרסמה מסמך, ובו אמות מידה שמגדירות מתי שופטים ורשמים צריכים לפסול את עצמם מלשבת בדין. המסמך, שהוכן בהתייעצות עם ד"ר לימור זר-גוטמן, ראש המרכז לאתיקה במכללה למנהל, וכן חבר שופטי ביהמ"ש העליון ונשיאי ביהמ"ש ובתי הדין לעבודה, נועדה להבטיח ניהול משפט הוגן ויעיל ולמנוע מצב שבו תיקים שבהם יש עילה לפסילות או סיכוי גבוה לפסילות ינותבו מלכתחילה לגורם השיפוטי המעורב.

המסמך פורסם לקראת הכוונה לפרסם באתר בתי המשפט, בתחילת שנת המשפט הקרובה בספטמבר, את רשימת המניעויות של כל שופט ורשם, בכל הערכאות. בהודעה שפרסמה הנהלת בתי המשפט, נכתב כי הרשימה מתנהלת במערכת בתי המשפט מזה שנים ועד היום נמסרה לכל דורש במענה לשאילתות או לבקשות לפי חוק חופש המידע.

הרשימה היא דינאמית ומתייחסת בעיקרה ל"בעלי דין חוזרים". על פי המבחן ל"חשש ממשי למשוא פנים" בחוק בתי המשפט, השאלה אם על שופט או רשם לפסול את עצמם צריכה להיבחן לגופה בכל מקרה ומקרה בהתאם לנסיבותיו. המסמך הוכן בעקבות שאלות רבות שהתקבלו על שולחנה של חיות, משופטים שלא ידעו מה נכלל בתחום ניגודי העניינים. כדי לייצר אחידות ועקביות, הוכנו אמות מידה שיהיו לעזר בעת הכנת הרשימה העדכנית.

לפי אמות המידה, שופט או רשם יכלול ברשימת המניעויות בעלי דין ועורכי דין, שלמיטב ידיעתו הם "שחקנים חוזרים" המתדיינים תדיר בבית המשפט שבו הוא מכהן, ואשר קיים "חשש ממשי למשוא פנים" אם ידון בעניינם או עילת פסלות אחרת. בין היתר, שופט או רשם יכלול ברשימת המניעויות שלו את הגורמים הבאים, ככל שהם מתדיינים חוזרים בבית המשפט בו הוא מכהן: בן משפחה של השופט או הרשם או מי שמתקיימת לגביו קרבה ממשית אחרת; בעד דין או בא כוח שהיה לקוחו של השופט קודם למינויו לשיפוט ולא חלפו 5 שנים מאז הטיפול בעניינו; גורם שהשופט מועסק על ידו במסגרת עיסוק נוסף או מקבל ממנו גמול עבור פעילות או עיסוק נוספים; עו"ד שהיה שותף של השופט או הרשם ולא חלפו 5 שנים מהיותם שותפים. המניעות תמשיך לחול גם מעבר ל-5 שנים, ככל שיש בין הצדדים קשרי חברות הדוקים.

עוד ברשימה שפורסמה מצב בו עורך דין שמטפל בעניינו של שופט או רשם או בן משפחתו. ככל שמדובר בטיפול מתמשך, המניעות תמשיך 5 שנים מיום סיום הטיפול בעניין. אם ישנם קשרי חברות הדוקים, המניעות תמשיך גם לאחר מכן. משרד עורכי דין שבן משפחה של שופט או רשם הוא מתמחה או עו"ד בו, עו"ד לשופט או רשם יש קשר חברתי הדוק או קירבה ממשית אחרת עמו, מקום עבודה של בן או בת זוג של שופט או רשם וכן של ילדיו הבגירים גם אם אינם עוסקים בעריכת דין, ככל שמדובר במתדיין חוזר בערכאה שבה מכהן השופט או הרשם. זאת בתנאי שהעובד, קרוב המשפחה של השופט, מחזיק בתפקיד ניהול בכיר במקום העבודה או שותף ובעל עניין.

ברשימה מצויין גם מצב בו עו"ד, שעבד כמתמחה של שופט או רשם, ועו"ד שעבד עמו כעוזר משפטי יש לכלול ברשימה לפחות למשך שנה מסיום העבודה. ואם נשמר קשר חברתי הדוק לאחר סיום העבודה, המניעות תמשיך לחול. בני משפחה בדרגת קרבה ראשונה לעוזר משפטי או מתמחה שהם מתדיינים חוזרים, בתקופה בה העוזר המשפטי או המתמחה מועסק בלשכת השופט – צריכים גם הם להופיע ברשימת המניעויות.

לפי הודעת הנשיאה, כל שופט או רשם אחראי לעדכון רשימת המניעויות שלו עם תחילת שנת המשפט. אין צורך לעדכן את רשימת המניעות בדבר מניעות שהיא מטבעה זמנית וקצרת מועד ואשר אינה צפויה לעלות על חודשים ספורים. אולם אין בכך כדי לפטור את השופט או הרשם מחובת הגילוי או מהימנעות מלשבת בדין במקרה קונקרטי זה או אחר.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות