ניכור הורי, בלי הבדל דת, גזע ומין

בטיפול בתופעת הניכור ההורי בישראל מתמקדים בעיקר במגזר היהודי. הגיע הזמן להפנות את הזרקור למגזר הערבי
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%9e%d7%90%d7%a8%d7%99-%d7%92%d7%98%d7%90%d7%a1 |
מתקפה רגשית מתוחכמת. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

בשנים האחרונות ניתן להבחין בישראל בשינוי תפיסתי כלפי תופעת הניכור הורי, גם בחברה וגם בבתי המשפט.

זהו צעד חשוב ומבורך אבל כעת הגיע הזמן שיופנו משאבים לטיפול בנושא זה כפי שהוא בא לידי ביטוי בחברה הערבית.

תופעת הניכור ההורי, מוכרת כבר עשרות שנים, היא מתארת מצב שבה על רקע פרידה של הורים מתרחק הילד מאחד מהם, ללא הצדקה ועד לניתוק מוחלט. התהליך הזה מלווה בעידוד של ההורה המנכר, בין אם בהסתה גלויה או סמויה.

התהליך של התנתקות הילד מההורה, הוא אחד מתופעות הלוואי הכואבות והמושתקות של סכסוכי גירושים. רק בישראל קיימים מעל 30 אלף ילדים שאינם בקשר עם אחד מהוריהם על רקע ניכור הורי.

לא מדובר בתופעה המייחדת מגזר, או מעמד סוציואקונומי כזה או אחר אלא בתופעה נרחבת שפוגעת בכולם: גברים ונשים, יהודים וערבים, חילונים ודתיים, עניים ועשירים. כל אחד יכול למצוא את עצמו במצב הזה ולכן חשוב להתמודד עם הנושא הזה ולא להשתיק אותו.

עו"ד מארי גטאס

בשנים האחרונות, עלה וצף הנושא שוב ושוב בתקשורת והודות לכך התחיל שינוי תפיסתי בחברה ומעבר לכך – גם בבתי המשפט. בשנת 2019 החל לפעול בבית המשפט לענייני משפט בתל אביב פיילוט שבמסגרתו מונה "שופט מוקד" שאליו מתרכזים תיקים שבהם קיים חשש לניכור הורי ואלה זוכים לטיפול מהיר וייעוד.

מדובר בצעדים חשובים ומשמעותיים לטיפול בתופעה הזו, אבל זה לא מספיק. אם בחברה היהודית מדובר בתופעה שאין אוהבים לדבר עליה, תתארו לכם מה קורה במגזר הערבי, המאופיין בסגירות גדולה יותר. חשוב ביתר שאת לפעול גם שם, להפנות משאבים משפטיים, לדבר על זה, לנסות ולשנות את התפיסה.

ילדים רבים במגזר הערבי, שהוא שמרני ומסורתי יותר, מוסתים על ידי אחד ההורים, בדרך כלל על ידי האב, שמעודד אותם להתרחק מאימם. כך, שנוסף על כישלון הגירושים של האישה הערבית, שנאלצת להתמודד עם הקושי החברתי שבכך – היא משלמת גם מחיר כבד של נתק מילדיה שלה. אנחנו חייבים לשנות את זה.

אבל כמובן שלא רק האם משלמת את המחיר, וגם ילדיה הופכים לקורבן. באחד המקרים שנידון בבית המשפט לענייני משפחה בנצרת, הגדיר השופט אסף זגורי את מצבו של ילד שחווה ניכור הורי פתולוגי כ"קטין נזקק" והורה על הוצאתו מחזקת אביו. על פי השופט, הוא עשה זאת כמהלך חירום הכרחי כדי להציל את נפשו של הילד "מחטיפה והשתלטות עוינת" ולמנוע נתק בלתי הפיך מאמו.

לצערנו, מקרים רבים בחברה הערבית לא מגיעים לבית המשפט, וכדי שנתחיל לשנות את זה כדי למנוע קורבנות נוספים וכדי שנגן על טובתם של הילדים.


עו"ד מארי גטאס

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות