ייצוגית נגד אקו"ם: "חלקו ליוצרים 250 מיליון שקלים מתמלוגים שנמצאים בידכם"

קבוצת יוצרים דורשת כי אקו"ם תחלק כספי תמלוגים שהצטברו אצלה במשך שנים המוערכים בכ-250 מיליון שקלים
מעיין לביא |
אהוד בנאי מקבל פרס מפעל חיים מאקו"ם. צילום: פלאש 90

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד אקו"ם, בשם קבוצת יוצרים, בסכום המוערך בכ-250 מיליון שקלים. התובעים דורשים מאקו"ם לחלק את כספי התמלוגים שהצטברו בידיה מזה שנים, ואינם מחולקים. אם תאושר התביעה כל חבר באקו"ם יוכל לקבל 19 אלף שקל.

על פי התביעה, אקו"ם גובה תמלוגים מגופי השידור, חברות הכבלים והלווין, חברות בינלאומיות כמו יוטיוב ונטפליקס, מסעדות, מלונות, אולמי שמחות ועוד, בגין השמעת מוסיקה. בכל שנה אקום גובה כמאה וחמישים מיליון שקלים. לאחר שאקו"ם נאלצה למסור את הדוחות הכספיים שלה לעיון עורכי הדין, התברר מעל לכל ספק כי אקום צברה בקופתה מזומנים ונכסים בשווי מאות מיליוני שקלים שהיא אינה מחלקת ליוצרים.

בתביעה מצוין כי, "יוצרים רבים שסובלים בימים אלה מקשיים מיוחדים בשל מצב החירום במשק בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, אינם יודעים שבקופת אקום מוחזק סכום המוערך בכ-250 מיליון שקלים ואינו מחולק לידיהם". בנוסף לקופת התמלוגים העצומה, אקו"ם מחזיקה בדירות בתל אביב בשווי עשרות מיליוני שקלים, למטרות השכרה, במקום למכור את הדירות ולחלק את הכספים ליוצרים.

לטענות התובעים, כספי התמלוגים אינם שייכים לאקו"ם, והיא מחזיקה בהם בנאמנות עבור בעלי זכויות היוצרים. התובעים פנו לאקו"ם ודרשו לחלק את הכספים אך אקו"ם כלל לא השיבה לפניה. לפי כתב התביעה, סירוב אקו"ם לחלק לבעלי הזכויות את התמלוגים המגיעים להם, בסכומים עצומים אלה, היא הפרה של חובת הנאמנות כלפי היוצרים, הפרה של זכויות בעלי מניות לפי חוק החברות, והפרה של החובות המוטלות על אקו"ם כבעלת מונופולין.

פירוט מלא של הסכומים כפי שהם מפורטים בדוחות הכספיים של אקו"ם, הוגש לבית המשפט תחת סודיות, משום שאקו"ם דרשה זאת מהתובעים. למרות שהתובעים הם בעלי מניות באקו"ם, היא סירבה למסור להם דוחות כספיים אלא אם יחתמו על כתב סודיות דרקוני ומאיים, לפיו גילוי הנתונים על ידם יחשוף אותם לתביעה. בתביעה נטען כי אין "סוד מסחרי" בדוחות הכספיים של חברה בעלת אופי מעין ציבורי כמו אקו"ם, המשרתת אלפי יוצרים שהם גם בעלי מניות וזכאים לקבל את הדוחות הכספיים, ושהדרישה של אקו"ם לסודיות נועדה להסתיר את הסכומים העצומים בקופתה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות