מס הכנסה נגד הסלבס: למען יִרְאוּ ויִירָאוּ

מסתבר שגם רשויות המס רוצות להתחמם באור הזרקורים. זה לא הכסף של הסלבס שהם מעוניינים בו, זו ההרתעה שמגיעה מתפיסות העשירים והמפורסמים על חם
רותי ורד |
ציפי ובר רפאלי בכניסה לבית המשפט, יולי 2020. צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

המקרה המתוקשר של בר רפאלי ואמה, ציפי רפאלי, שהורשעו בעברות מס, הביאה לקדמת הבמה את השיטות החדשות של מנהלת החקירות של רשות המיסים. שיטות אלו מעמידות בעיקר סלבריטאים במערומיהם ומביכות אותם, והן משתמשות בנשק של הסלבס נגדם – תקשורת ורשתות חברתיות.

הסלבס משתמשים בתקשורת המיינסטרים ובמדיה חברתית כמו אינסטגרם, טיקטוק ופייסבוק, כחלק מהקידום שלהם וכאמצעי פרנסה. אולם, כל כמה שהסלבס אינם תמימים בהלכות התקשורת, אף הם נופלים לטעויות וחושפים מידע שלא היה רצוי להם שיחשף. מנהלת החקירות של רשות המיסים עוקבת אחרי המידע הזה עם צוותי חקירה מאומנים.

אין ספק שהתיק של בר רפאלי היה המתוקשר ביותר בתולדות חקירות הסלבס. אלא שמנהלת החקירות של רשות המיסים נהלה רבים כמוהו ותנהל עוד רבים אחרים בעודה פועלת ומשכלללת את אותן השיטות מתוחכמות בהם נקטו בתיקה של רפאלי.

אם לעיתים נדמה כי רשויות המס "נטפלות" דווקא לסלבס, מה שמעורר את השאלה למה, והאם חסר קבלנים, או בעלי חברות? התשובה כמובן חיובית. בניגוד למה שאולי חושבים, זה לא הכסף של בר רפאלי שאחריו רודפת הרשות, זה אור הזרקורים. חקירות מס מתוקשרות, כמו אלו של רפאלי, מביאות להמון חשיפה למס הכנסה וממשמשות ככלי הרתעה.

– כיצד פועלת מנהלת החקירות

רשות המס צופה במה שסלבס עושים ברשתות החברתיות כמו עינו של האח הגדול. כן, ישנם אנשים שכל תפקידם במנהלת החקירות הוא לעקוב אחר כל פאפרצי, כל אנפורמציה קלילה, שטותית ורכילותית שנמסרת על הסלבס. החוקרים עוסקים בהתעדכנות ב'העלוקה', 'פנאי פלוס' ו'גיא פינס'. הם חורשים אתרי אינטרנט, אינסטגרמים ורשתות חברתיות של כל מי שבאור הזרקורים.

חוקרי המס פועלים עם תוכנית עבודה מסודרת, צותים ומטרות שהם הסלבס. הם חייבים לשלוט בכל מה שקורה בברנז'ה. כל חוקר מקבל מספר דוגמניות או זמרים לחקירה. הם אף עוברים הכשרה כיצד לעבוד עם פייסבוק ואינסטגרם. הם צריכים לשלוט בידע – המסיבות, המסעדות והברים הכי חמים בתל־אביב, מי שף סלב, מי סתם מבשל ומי מגיש תוכנית בוקר בתשלום.

מנהלת מס הכנסה אימצה שיטות שהיו נהוגות במשטרה כלפי עבריינים בתחום הפלילי. מתבצעים איכונים והאזנות סתר, נערכים מעקבים אחר מעברי גבול ובדיקות של כניסות ויציאות לחו"ל. חוקרת מס היום כבר לא יושבת במשרד מאובק מאחורי ההרי קלסרים מתפקעים, היא תצא לגינה עם ספר ביד, תתיישב ליד הפיליפינית שמטפלת בילדי המשפחה שעל הכוונת ותנהל עימה שיחה.

הסלבס מתורגלים באור הזרקורים אבל לא בחקירות, מה שמשחק לטובת הפרקליטות ומס הכנסה. פרשת רפאלי טרם נגנה את התו האחרון, אולם היא הכתה גלים עזים בברנז'ה. המקרה של ציפי ובר הווה עבור רבים מהמפורסמים דגל אדום להתנהלות שלהם. התחושה היא שהמוסכמות השתנו אחרי הפרשה הזו, וצריך להיזהר.

פרשנות מאת עו"ד יניב איש-שלום, מומחה לענייני מיסים: 

ככלל, מלאכת החקירות והמודיעין זו אומנות לכשעצמה, חקירה כלכלית היא מקצוע של ממש ונדרשים בה כישורים והכשרות רחבות מאוד לצד יצירתיות, מניסיוני כחוקר ובהמשך כקצין מודיעין בחטיבת החקירות של רשות המיסים, אני יכול לומר כי חוקרי רשות המיסים מקצוענים בתחומם ופועלים באופן יצירתי במיוחד.

כאשר חטיבת החקירות של רשות המיסים מטפלת בעניינו של ידוען כזה או אחר, כלל התכליות של רשות המיסים מוגשמות, גביית המס מאותו ידוען וכן קבלת חשיפה תקשורתית רחבה ביותר אשר מגבירה מאוד את ההרתעה מפני ביצוע עבירות מס, בכך, באופן עקיף, מסייעת בגביית המס.

לצורך יצירת הרתעה וטיפול בחשודים בביצוע עבירות המס, מפעילה רשות המיסים את חטיבת החקירות הכוללת מערך של חוקרים ואנשי מודיעין, מערך המודיעין של רשות המיסים פועל באופן סדור וזהה למערך החקירות והמודיעין של משטרת ישראל וגופי אכיפה נוספים, זאת על בסיס תכנית עבודה שנתית הכוללת תחומי התעניינות מוגדרים הקשורים לתחומי העיסוק השונים במשק.

למערך החקירות והמודיעין של רשות המיסים הוענקו בחוקי המס השונים סמכויות רבות, יש שיאמרו דרקוניות, זאת לצד חוקים נוספים (החוק להגבלת השימוש במזומן, חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים וכיו"ב), כל זאת לצורך צמצום הפשיעה הכלכלית בישראל( העלמות מס, הלבנת הון וכדו') והעמקת גביית המס מחייבים.

במערך האיסוף המודיעיני של רשות המיסים עושים שימוש נרחב בסמכויות אלו וכן באמצעים טכנולוגיים מגוונים ובלתי מוגבלים לצורך פיצוח והגעה לחקר האמת, הכל בכפוף לחוק, מבלי להיכנס או לחשוף את שיטות העבודה של מערך האיסוף המודיעיני של רשות המיסים, ניתן לומר כי החוקרים המוסמכים ברשות המיסים חשופים לכלל מאגרי המידע הממשלתיים ובעלי סמכות חוקית לדרוש מידע מכל אדם ו/או מאגר מידע בישראל, בין אם ציבורי ובין אם פרטי. זאת לצד מגוון אמצעי איסוף מודיעין אנושיים וטכנולוגיים המופעלים על ידי הרשות.

מערך איסוף המודיעין במספר מישורים, המישור האנושי (יומינט) הכולל גיוס והפעלת מקורות מודיעיניים אשר התועלת בהפעלתם היא עצומה ועומק החדירה שאפשר להשיג באמצעותם היא כמעט בלתי מוגבלת, המישור הנוסף הינו המישור הטכנולוגי (סיגינט) אשר מתבסס על יירוט תשדורות של אותות אלקטרוניים, והפקת מידע מודיעיני מתוכן כגון האזנת סתר, תשדורת מחשב וכיו"ב, זאת לצד הפעלת מערכות מחשוב מתקדמות המשמשות לזיהוי וניתור מגמות ותהליכים בקרב עוסקים ונישומים.

בתי המשפט בישראל נוקטים בחומרה יתרה בעניין עבירות מס, בין אם במישור האזרחי ובין אם הפלילי. חשוב מאוד להיוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום המיסוי, ייעוץ נכון וליווי משפטי מקצועי בהכרח עשוי לשנות את התמונה.

_________________________________________

עו”ד יניב איש – שלום

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות