בכל זאת נוע תנוע: ניסנקורן חתם על תקנות סדר הדין האזרחי החדשות

36 שנים לאחר התקנות הקודמות, ו-7 שנים לאחר שהחלה עבודת המטה על התקנות החדשות, חתם שר המשפטים, אבי ניסנקורן, על תקנות סדר הדין האזרחי החדשות, שינסו לעשות סדר
נעמה כהן |
אבי ניסנקורן. צילום: גילי יערי, פלאש 90

לא כל הערות הלשכה התקבלו: למרות ההתנגדויות והמחאות, 7 שנים לאחר תחילת עבודת המטה לשינוי תקנות הסד"א, תחת שרת המשפטים ציפי לבני, ולאחר מכן תחת איילת שקד, חתם אתמול שר המשפטים אבי ניסנקורן על תקנות סדר הדין האזרחי החדשות, שיכנסו לתוקף בתחילת השנה הבאה. מספר תקנות סדר הדין החדשות הינו 180, לעומת יותר מ-700 בתקנות הישנות. עורכי הדין חוששים מהתקנות החדשות, מאחר ואלה אמורות ליעל ולקצר את השיטה הנהוגה כיום בבתי המשפט.

תקנות סדר הדין החדשות, יחליפו את תקנות הסדר הדין האזרחי המיושנות, שהותקנו לפני עשרות שנים ומאז עודכנו מדי פעם בשיטת ה'טלאים'. הקודקס החדש, כאמור כולל 180 סעיפים שיחליפו את מאות התקנות הקודמות.

התקנות החדשות שיכנסו בחודש ינואר הקרוב לתוקף, קובעות, בין השאר, דרך מרכזית אחת לפתיחת הליך משפטי, ובכלל זה להגשת תובענה, ובמסגרתה יבוטלו הסדרים בלתי נדרשים כגון סדר דין מקוצר והמרצת פתיחה, ויושם דגש על "זמנים וכמויות".
בין העקרונות החדשים שילוו לקודקס, ניתן לציין את מדדי זמן והיקפים של כתבי טענות, 11 עמודים בבית משפט שלום ו-14 עמודים בבית המשפט המחוזי, ובתביעה לסעד כספי מעל ל-2.5 מיליון שקל – לא יעלה על 30 עמודים, וקביעת פורמט אחיד לכתבי בי-דין. בנוסף נקבע עיקרון חדש, ולפיו ימונה מזכיר משפטי שימנע קבלת מסמכים שאינם ממלאים אחר ההוראות החדשות שנקבעו בתקנות או אחר הוראות בית המשפט.

נושא מהותי שמוסדר בתקנות הוא קריאה לשופטים "ליטול יוזמה ככל שנדרש" ולהפוך אקטיביים יותר. כך, לדוגמה, יוכלו השופטים לתחום את זמן הדיון, לרבות החקירות, לנהל את קדם-המשפט בצורה אקטיבית יותר, ובכלל זה לשמוע עדויות של כל הנוכחים באולם בית המשפט על עובדה שבמחלוקת, ולקבל מענה לשאלות בעניינים הנוגעים לסכסוך נושא התובענה.

לפני כשנתיים חתמה איילת שקד, על רפורמה שכוננה תקנות המחזקות את מעמד השופטים בניהול המשפט, הרחיבו את הסנקציות שהם יכולים להטיל על בעלי דין, החלישו את השליטה של בעלי הדין בהליך וכוללות הגבלה על אורכם של כתבי הטענות. תקנות שעוררו התנגדות עזה מצד עורכי הדין.

השר ניסנקורן אמר אתמול כי קבע את תאריך הכניסה לתוקף בתחילת השנה הבאה, והבהיר ללשכת עורכי הדין, המתנגדת לתקנות, כי לא יהיו דחיות נוספות. "התקנות הישנות הותקנו ב-1984, אך עד היום לא נעשו בהן תיקונים ועדכונים נדרשים. היום אנחנו משלימים את המלאכה. המהלך ישיב את מעמדן של התקנות לכלי מרכזי בניהול הליכי המשפט, יפשט ויקצר את ההליכים בבתי המשפט ויבטיח הליך ראוי והוגן", אמר ניסנקורן, והוסיף: "ההליכים המשפטיים בישראל לוקחים יותר מדי זמן. המטרה של התקנות היא לייעל את מערכת המשפט לצד, שמירה על משפט צדק. אני מודה ללשכת עו"ד על ההערות, שעשרות מהן התקבלו אך לא כולם".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות