עו"ד ראיס אבו סייף: "התחום הפלילי והאקשן שבו נדבקו בי כמו חיידק"

"השורשים שלי בשכונה הם שגידלו אותי להתמודד בתחום של הפלילי, יתכן שמי שהיה גדל ומגיע ממקומות אחרים לא היה מצליח לשרוד עם האוכלוסייה שאני מטפל בה"
רותי ורד |
עו”ד ראיס אבו סייף
עו”ד ראיס אבו סייף

עו"ד ראיס אבו סייף מהפליליסטים הוותיקים והמשמעותיים בישראל, גדל בשכונת ג’ואריש ברמלה והתחנך כאיש כספים על ברכי עסק משפחתי משגשג עד שפנה בניגוד לעצת אביו לעריכת דין. מאז עו"ד אבו סייף ייצג בתיקים מהמתוקשרים ביותר וזכה להצלחות שחלקן נראות כמעשה נסים.

במשרדו של אבו סייף ברמלה צוות עורכי דין מנוסים העובדים תחת פיקוחו. המשרד יודע לטפל ולייצג אזרחים מכל קשת האוכלוסייה בגירים ונוער, אנשים שמוכרים לרשויות החוק כמו גם אנשים נורמטיביים שמוצאים את עצמם לראשונה במעמד של נאשמים בפלילים. עו"ד ראיס אבו סייף עוסק גם במסחרי ומנהלי, כמי שגדל במשפחת בעלי עסקים גדולה ומכובדת הוא התחנך על ברכי העולמות הפיננסים ושימש בתפקידים כלכליים שונים. לאחר לימודי משפטים באונ' לונדון באנגליה עו"ד ראיס אבו סייף למד במסגרת התמחותו מהטובים ביותר, הן במשפט הפלילי והן בכלכלי. בפלילי התמחה עו"ד אבו ראיס אצל ג’ורג’ קרא כיום שופט בבית המשפט העליון. את התמחותו במסחרי עשה עו"ד אבו סייף אצל עו"ד יעקב ברובסקי, לשעבר סגן לפרקליט מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), בהמשך ניהל עו"ד ברובסקי משרד עורכי דין בכיכר המדינה.

עו"ד ראיס אבו סייף נולד גדל והתגורר עד לאחרונה בשכונת ג’ואריש ברמלה. שכונה המוכרת כאחת הקשות במדינה, שבה התנהלו מלחמות רוויות דם ונקמות שגבו חייהם של רבים. עו"ד אבו סייף, "כולם היו לקוחותיי ותמיד ידעתי להפריד בין הקשר שלי לשכונה לבין הלקוחות בהם טיפלתי משך שנים במסירות רבה".

"החלום שלי תמיד היה להיות עורך דין אבל אבי ייעד אותי להיות מנכ"ל החברה המשפחתית. כשחזרתי מאנגליה אבי התקשה להאמין שסיימתי תואר. עד שהגענו למעמד חלוקות התעודות בבנייני האומה. אבי פנה לאחי הגדול חמיס ואמר לו – וואלה יש לנו עורך דין במשפחה ועוד יגיע רחוק, אבא היה מאוד גאה בי"

עו"ד ראיס אבו סייף מספר על הדרך שעשה בכדי להיות לעורך דין במשפחה של אנשי עסקים, “החלום שלי תמיד היה להיות עורך דין אבל לאבי היו תכניות אחרות. למשפחתי חברה להובלות, שינוע, לוגיסטיקה ועמילות מכס בנמלים אשדוד וחיפה, אבי ייעד אותי להיות מנכ"ל החברה. הסברתי לאבי שאני רוצה להיות עו"ד, הוא הסכים בתנאי שלפני הלימודים אקדיש לחברה שלוש שנים, הוא אמר שכמו חייל עלי לתרום שלוש שנים ואז הוא ישחרר אותי ללימודים. לא הסכמתי, עניתי שאם לא אלמד עכשיו, זה כבר לא יקרה לעולם.

עו”ד ראיס אבו סייף
עו”ד ראיס אבו סייף

בהמשך היה בינינו ויכוח וחילוקי דעות בנושא הלימודים שבעקבותיו נסעתי לאילת לשלושה ימים. אבי שלח אחרי חברים שישכנעו אותי לחזור. כשחזרתי מאילת אבי הלך לקראתי, הוא הציע שראשית אלך ללמוד וכשאחזור מלימודי באנגליה אעבוד בחברה שלוש שנים. הסכמנו וכך היה.
כשחזרתי מאנגליה אבא שלי התקשה להאמין שסיימתי תואר ושהבן שלו עורך דין עד שהגענו לבנייני האומה לטקס קבלת התעודה. בטקס הסמכת הבוגרים למשפטים במעמד חלקות התעודות אבי פנה לאחי הגדול חמיס ואמר לו-וואלה יש לנו עורך דין במשפחה, הוא יגיע רחוק. אבא היה מאוד גאה בי. צלמתי עבורו את התעודה שלי בצבע בדפוס איכות ברחובות, אמרתי לו- אבא יקר תלה בסלון כדי שכל הזמן תהיה בפניך הוכחה שאני הבן שלך עו"ד, התעודה שלי תלויה שם עד היום. זה מרגש אותי כל פעם מחדש כשאני רואה את זה.

לזכותו של אבי שתמיד היה אדם פשוט ומוכן לעזור לזולת,יאמר שביום שיצאתי לחיי המקצועיים כעורך דין הוא הנחיל לי את הערך החשוב ביותר שמלווה אותי מאז. הוא אמר לי- נכון שאתה עו"ד ושנועד לך עתיד כלכלי מבטיח והצלחה, אבל אני רוצה שתמיד תזכור ולעולם לא תשכח מי אביך ומאין באת. גם אם יגיע אליך אדם שאין לו גרוש וידו אינה משגת ויבקש ממך עזרה, עמוד לצידו. בחיים אל תפקיר מישהו שזקוק לעזרה ואל תדחה בן אדם כי אין לו אמצעים לשלם לך. כסף לא הכי חשוב בעולם, חשוב יותר להעניק ולתת לאחר.

ראיס אבו סייף ייצג בתיקים מהמפורסמים ביותר של הדין הפלילי בישראל ולעתים נחשב לעושה נסים, עו"ד אבו סייף יודע לנצל את המצב לטובת הלקוח ולהפוך את הקערה על פיה. כך קרה במשפט המתוקשר של הלינץ בבחורה ובן זוגה מעיר במרכז הארץ. בני הזוג בשנות ה-30 לחייהם, צילמו בנווה שאנן קלטת פורנו והפיצו אותה. מפיק הסרט הדביק על הקלטת תמונה של מסגד חסן בק. תושבי אותה העיר ממרכז הארץ זעמו מאוד על השימוש שנעשה בעטיפה בתמונת מסגד חסן בק ביפו. כשהבחורה ובן זוגה הגיעו לעיר בשעת צהריים על מנת למשוך מהכספומט את הכסף אותו הרוויחו מהסרט, התנפלו עליהם המונים מתושבי העיר ועשו בהם לינץ. האישה נפצעה באורח קשה מאוד וגובסה בכל חלקי גופה. תמונותיה של האישה התנוססו בכל מקום ובעיתונים היומיים תחת הכותרת-הלינץ בזוג שהשתתפו בקלטת הפורנו. הגבר נפצע באורח בינוני עד קשה. כוחות המשטרה שהוזעקו למקום חילצו את הגבר בעור שיניו. ההמונים ניסו לחטוף את הגבר מידי השוטרים, תוך שהם מכים גם אותם. השוטרים נאלצו להשתמש בנשק על מנת למנוע מההמון הזועם להוציא מידיהם את הגבר.

עו”ד ראיס אבו סייף
עו”ד ראיס אבו סייף בשעות הפנאי

בתיק הלינץ המתוקשר ייצג עו"ד ראיס אבו סייף אחד משני הנאשמים בלינץ וזכה בהצלחה מסחררת. למרות שלכולם היה ברור לכאורה שהלקוח היה שותף ללינץ, עו"ד אבו סייף הצליח להביא לכך שהלקוח החשוד יזוכה זיכוי מוחלט בבית משפט מכל האישומים נגדו. עו"ד אבו סייף, “הלקוח שלי זוכה ואילו השותף שהיה אתו ישב שנתיים בכלא. כשהגענו לבית משפט לרשות הפרקליטות עמדו כעדים השוטרים שהיו באירוע בלבד, הבחורה עצמה ובן זוגה לא הגיעו להעיד, נעלמו עקבותיהם. השוטרים העידו על הנאשם האחר כמי שנטל חלק והשתתף בלינץ ואילו הבחורה ובן זוגה לא יכלו כאמור להעיד מאחר שנעלמו עקבותיהם. לאור זאת הפרקליטות ביקשה מבית המשפט לעכב את ההליכים בתיק של הלקוח ופנתה בבקשה ליועץ המשפטי לממשלה לעיכוב הליכים. הגשנו בקשת התנגדות לעיכוב ההליכים מחוסר סמכות. היועץ המשפטי קיבל את עמדתנו ודחה את בקשת הפרקליטות והעניין חזר להכרעת בית המשפט המחוזי אשר הורה על סגירת התיק.

השופט אמר כי הוא נמצא בפני מצב בלתי אפשרי שבו היועץ המשפטי קיבל את עמדת הסנגור עו"ד אבו סייף, אי לכך הפרקליטות לא יכולה לעשות דבר שהרי אין באפשרותה לעכב את ההליכים עד להגעתם של שני בני הזוג. הפרקליטות נאלצה להודיע על חזרה מכתב אישום. לא הסתפקנו בכך ודרשתי כי מאחר שהפרקליטות נסוגה מכתב האישום אחרי שכפרנו באישומים, אנו דורשים זיכוי מוחלט מכל האישומים. השופט קיבל את בקשתנו וזיכה את הלקוח זיכוי מוחלט.

בהמשך ללא כל קשר לתיק וללקוח שלי, אותה בחורה נמצאה קבורה בעירה והתברר שהיא נפטרה בנסיבות עלומות ומסתוריות לאחר הלינץ ונקברה שם באישון לילה.

עו"ד ראיס אבו סייף ייצג את סגנו של ראש עיריית בעיר במרכז הארץ בפרשת השוחד הגדולה בעיר במחוז מרכז אותה הוביל תת ניצב אפרים ברכה ז"ל. סגן ראש העיר השתחרר ממעצר לאחר שבוע בלבד וקיבל עונש קל יחסית של 18 חודשי מאסר

פרשה מתוקשרת נוספת שבה טיפל עו"ד ראיס אבו סייף היא פרשת השוחד הגדולה בעיר במרכז הארץ. עו"ד ראיס אבו סייף ייצג את סגן ראש העירייה במרכז הארץ. הסגן וראש העיר נעצרו בחשד לעברות שוחד, מרמה והפרת אמונים בנוגע לעסקאות מקרקעין בתחום העיר ועברות פליליות נוספות. בפרשה נעצרו 13 חשודים נוספים, חלקם עובדי ציבור וחלקם יזמים וקבלנים במרכז הארץ בחשד לעברות של מתן שוחד ותיווך לשוחד. בית משפט השלום בכפר סבא גזר 5 שנות מאסר על ראש העיר ובנוסף קנס בגובה 220,000 שקלים ופיצוי בגובה 40,000 שקלים לאחד הקבלנים שמהם דרש שוחד. בהמשך בית המשפט המחוזי קיצר את תקופת המאסר לשלוש וחצי שנים.

עו”ד ראיס אבו סייף
עו”ד ראיס אבו סייף

את החקירה המדוקדקת נגד ראש העיר וסגנו הוביל אפרים ברכה ז"ל, תת ניצב וראש היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה. ברכה התאבד בירייה בלבו במכוניתו בעיר מגוריו מודיעין. ההתאבדות אירעה לאחר שהרב פינטו הורשע במתן שוחד לברכה. על פי הודעות פרקליטות המדינה והמשטרה, לא נמצא בסיס לחשד לעבירות פליליות מצידו של ברכה ז"ל. עו”ד אבו סייף מדגיש, "ברכה באמת היה קצין מאוד מוכשר, ממולח וחכם, היו לנו הרבה שעות במחיצתו".

עוד מספר עו"ד אבו סייף על החקירה והשתלשלותה, "היחידה הכלכלית בהובלתו של ברכה ניהלה מעקבים אחר ראש העיר וסגנו עד לרמה שהם חיטטו במה שהחשודים רשמו על מפיות נייר בבתי קפה ומסעדות בהם ישבו, משם היו דולים כביכול את הפרטים והסכומים של העסקאות. כשהחקירה הפכה להיות גלויה ראש העיר קיבל עצה כי כדאי לו להעמיד פנים שהוא מרגיש כאבים בבית חזה ולהתאשפז בבית חולים, ובכך להימנע מצילומי הטלויזיה בבית משפט. ראש העיר קיבל את העצה וביקש כי יזמינו עבורו אמבולנס. כשהגיע לבית חולים הרופא אמר לו שעליו לומר תודה למשטרת ישראל, ראש העיר שאל למה, הרופא ענה- פיתחת מחלת לב, אם לא היית מגיע במהירות לבית החולים כנראה שהיית מקבל התקף לב ומת. חיי ראש העיר נצלו בנס".

עו"ד ראיס אבו סייף ייצג את סגן ראש העיר במהלך המעצר ועד לשלב השימוע. הוא הביא לשחרורו של הסגן ממעצר לאחר שבוע בלבד, פרק זמן קצרצר בהתחשב באישומים החמורים שנחשד בהם. הגנתו של עו"ד אבו סייף בשלב השימוע תרמה רבות לכך שבסופו של דבר גם לאחר שהתיק עבר לייצוגו של עו"ד אחר, סגן ראש העיר קיבל עונש מאסר של 18 חודשים בלבד. עו"ד אבו סייף, “ייצגתי את סגן ראש העיר עד השימוע, אני רציתי לכוון את התיק לכיוון מסוים והוא רצה אחרת לכן נפרדתי מהתיק אבל ההשקעה בשלב המעצר בתיק הביאה לסיום התיק בעונש קל".

"אני מבטיח ללקוח מלחמה קשה, אני אעמוד על הזכויות שלו ואגן עליך בכל הכוח והמקצועיות, אבל לגבי התוצאה אני לא יכול להבטיח דבר, זה כבר תלוי במשפט, בנסיבות ובעדים"

עו"ד אבו סייף ייצג בפרשות רבות בתיקים של הונאה, מרמה, סמים, חטיפה, רצח ואף תיקים ביטחוניים שחלקם פורסמו וחלקם נותרו אסורות בפרסום. עו"ד ראיס אבו סייף התחיל את דרכו כעו"ד מסחרי אזרחי שעסק בתחום הבנקאות אבל לאחר מספר שנים עבר להתמקד בתחום הפלילי, צווארון לבן ומעצרים, “התחום הפלילי יותר עניין אותי והיה טבעי עבורי בגלל האנשים שאני בא אתם באינטראקציה מילדות. למרות שעד היום אני עוסק גם בתחום המנהלי המסחרי לרבות מסים וחוזים, התחום הפלילי והאקשן שבו נדבקו בי כמו חיידק".

עו”ד ראיס אבו סייף
עו”ד ראיס אבו סייף

כיצד השפיעו עליך ועיצבו אותך החיים בשכונה שהיא גם שכונה קשה?

"השורשים והמוניטין של משפחתי ושלי בשכונה הם שגידלו אותי להתמודד בתחום הפלילי, יתכן שמי שהיה גדל ומגיע ממקומות אחרים לא היה מצליח לשרוד עם האוכלוסייה שאני מטפל בה. אני מכיר את האנשים והשיח ויודע להסתדר כמו חתול רחוב".

לא מרתיע אותך לעזור לפושעים הרי עד לאחרונה התגוררת בג’ואריש עם משפחתך, אשתך וילדיך, לא פחדת?

"אני יודע איפה נמצא הגבול הדק כשערה. כל עו"ד פלילי שחוצה את הגבול בינו כעו"ד ללקוחות שלו בסופו של יום יסתבך וכבר ידענו תוצאות טרגיות של פגיעה בעורכי דין העוסקים בתחום הפלילי על רקע עיסוקם.

אין לי שום סיבה לפחד מפני שלעולם לא אבטיח מה יהיו תוצאות המשפט, זהו חוק ברזל. כשמגיע לקוח ואומר- אני אשלם לך שכר טרחה כך וכך, מה אתה מבטיח לי? אני אומר בפרוש- אני מבטיח לך מלחמה קשה, אני אעמוד על הזכויות שלך ואגן עליך בכל הכוח והמקצועיות אבל לגבי התוצאה אני לא יכול להבטיח דבר, זה כבר תלוי במשפט, בנסיבות ובעדים. אני הרי משוחח עם הלקוח ויודע מה אירע ומה לא אירע, אני מסביר לו עם מה הוא מתמודד ולמה הוא צפוי. כשאתה ישר והגון לא תכנס לאף תסבוכת".

האם יש לך קושי מוסרי לייצג פושע?

"אני אענה על כך במילים של העו"ד פרו"פ אלן דרשוביץ. עו"ד דרשוביץ נשאל כיצד מצפונך מרשה לך לייצג ולשחרר אנשים שאתה יודע שביצעו את הפשעים הגרועים בספר החוקים של רצח ואונס. התשובה שלו הייתה- כשאני קיבלתי את האדם כלקוח והתחלתי לייצג אותו הוא נהנה מחזקת החפות, והוא נשאר חף מפשע עד שהשופט יחליט אחרת. אני עושה את עבודתי, מישהו צריך לייצג אנשים שהסתבכו ומה שהשופט יחליט הוא כבר בידיו ולא בידיי.

על השאלה הזו אני יכול לענות גם בסיפור אישי מהחיים שלי ושל אשתי. לפני מספר שנים אשתי הייתה מעורבת בהתדיינות משפטית פעוטה, העדפנו לפנות לגישור שבו ייצגו את הצדדים עורכי דין מצוינים. עורך הדין של הצד שכנגד היה להוט ליישב את העניין היות שהיה ברור שאשתי צודקת הן מבחינה מוסרית והן מבחינה חוקית. אני נכחתי בגישור בכדי לתמוך באשתי שהיא פסיכולוגית ולא עו"ד. העו"ד של הצד שכנגד שעשה רושם של איש מנומס ונחמד ייצג במרץ את הלקוח שלו – חברה שפלה במיוחד. בהפסקה הראשונה אישתי שלעיתים נדירות יש לה מילה רעה לומר על מישהו, רתחה מזעם על העו"ד שמנגד ואמרה – איך הוא יכול לייצג את האנשים האלו?! הוא לא יודע שהוא בצד הלא נכון, איך הוא ישן בלילה?!

תוך כדי כך שאמרה את המילים האחרונות אשתי חייכה, מפני שהבינה שהיא אומרת עליו בדיוק את אותן המילים שאומרים עלי כשאני מייצג לקוחות שחושבים שהם אשמים, רעים או שוגים. רק לאחר שאשתי זכתה בתיק וקיבלה פיצוי נאה היא נרגעה באמת והבינה שהעו"ד של הצד שכנגד עשה את עבודתו נאמנה”.

מה התכונות שהופכות אותך לעו"ד טוב?

הרצון להגן על הלקוח ולייצג אותו בוער בעצמותי. אם אני מאמין שנעשה ללקוח עוול שפגעו בו או העלילו עליו אני נותן פייט ומלחמה בלי פשרות, אני עושה הכול אבל באמת כל מה שהחוק מאפשר לי כסנגור בכדי להשיג עבור הלקוח את התוצאה המקסימלית".

עו"ד ראיס כיהן כחבר וועד מחוז ת"א וסגן יו"ר מחוז ת"א והמרכז בלשכת עורכי הדין משנת 1997, במהלך השנים עו"ד אבו סייף אף שימש כסגן ראש לשכת עורכי הדין. עו"ד אבו סייף פרש מתפקידו בלשכה בשנת 2018 עם בחירתו לחבר מועצת עיריית רמלה בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות, מאז מכהן עו"ד אבו סייף כחבר מועצה וכיו"ר וועדת המרכזים בעיריית רמלה. כיום עו"ד אבו סייף משלב בין עיסוקו המקצועי כעו"ד לבין פעילותו הציבורית בתחום המוניציפיאלי לטובת תושבי העיר רמלה.

"אני הכי אוהב את הים, גדלתי בנמלים סביב העסק של המשפחה. הים מייצג בעיני מצד אחד את מה שסוער ומצד שני את הטוהר שמנקה את כול התחלואים שבעולם הזה"

מה אתה אוהב לעשות כאדם מחוץ לשעות העבודה?

"אני הכי אוהב את הים. אני גם מאוד אוהב ומרבה לעשות הליכות, הספורט המועדף עלי הוא ספינינג.משמעות השם שלי ‘ראיס’ הוא- נשיא וגם רב חובל של אוניה. אני גדלתי בנמלים, עד שהגעתי למשפטים הייתי סביב העסק של המשפחה והעסקים של המשפחה היו בנמלים. הים מייצג בעיני מצד אחד את מה שסוער ומצד שני את הטוהר שמנקה את כול התחלואים שבעולם הזה”.

_____________________________

עו”ד ראיס אבו סייף

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות