חברת קצאא ואחרים ישלמו 180 אלף שקלים בשל הרס אלמוגים באילת

חברת קצאא, עובד שלה וקבלן שעובד עבורה ביצעו עבודות במזח בנמל הנפט באילת, וגרמו לנזק ולהרס של אלפי אלמוגים
מעיין לביא |
הנזק שגרמו העבודות של קצא"א לשמורה. צילום: רשות הטבע והגנים

שופט בית משפט השלום באילת, תומר אורינוב, הטיל קנסות במצטבר בסך של 180,000 שקלים על חברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א), ומנהל אתר אילת בקצא"א, זאב צל, מרינה דרומית דייורס ומנהלה אייל בר ציון, בגין פגיעה קשה באלמוגים ובעלי חיים התלויים באלמוגים למחייתם דגים וחסרי חוליות.

כל ארבעת הנאשמים הורשעו, לאחר שמיעת ראיות, בביצוע עבירה של פגיעה בערכי טבע מוגנים, בצוותא חדא. החברות הנאשמות הורשעו גם בעבירה של אחריות פלילית של תאגיד. על פי הכרעת הדין, החליטה חברת קצא"א, לבצע עבודות של הסרת מפגעים בנקודות קשירה של אוניות נפט במזח 1 בנמל הנפט באילת, ולצורך כך אישרה את התקציב הנדרש. העבודות להסרת המפגעים תוכננו על ידי בר ציון ובוצעו על ידי עובדי חברת מרינה דרומית דייורס לרבות בר ציון שגם היה הגורם המפקח על ביצוע העבודות.

במהלכן של העבודות נחתכו חמש כלונסאות, אשר נפלו לקרקעית הים וגרמו לפגיעה בערכי טבע מוגנים שגדלו על הכלונסאות ולפגיעה בשונית האלמוגים, שנמצאת למרגלות אותן כלונסאות. כמו כן, מהכלונסאות שנחתכו נשפכו חול ואבנים שהצטברו בתוכם, ואלה גלשו מטה וקברו תחתם אלמוגים רבים, שהינם ערכי טבע מוגנים. בנוסף, אחת הכלונסאות שנחתכה התגלגלה במורד השונית, למרחק של שבעה עשר מטרים, ושברה בדרכה אלמוגים רבים.

בהכרעת הדין נקבע, כי ארבעת הנאשמים ידעו שהעבודות להסרת המפגעים מנקודות הקשירה במזח 1 הן בעלות פוטנציאל לפגיעה בערכי טבע מוגנים, וגם ידעו שהם נדרשים לפנות לרשות הטבע והגנים טרם תחילת ביצוע העבודות, ולדווח לה על ביצוע העבודות המתוכננות, בכדי לאפשר לנציגי רשות הטבע והגנים לפנות מאתר העבודות את ערכי הטבע המוגנים ובכך למזער את הפגיעה הצפויה לערכי הטבע מביצוע העבודות.

ארכיון. דחפורים מנקים את דליפת הנפט מצינור של קצאא בשמורת עין עברונה בערבה. צילום: חן ליאופולד, פלאש 90

בהקשר זה אף נקבע בהכרעת הדין, כי החובה לפנות לרשות הטבע והגנים ולדווח לה על העבודות המתוכננות חלה על כל אחד ואחד מהנאשמים בנפרד. זאת ועוד, חלה על כל אחד מהנאשמים החובה לוודא כי נעשתה על ידי מי מהנאשמים האחרים פנייה שכזו לרשות הטבע והגנים. חרף זאת, אף אחד מהנאשמים לא פנה לרשות הטבע והגנים, טרם תחילת ביצוע העבודות, לדווח על העבודות המתוכננות, ולא ווידא כי נעשתה פנייה שכזו. בנוסף, נקבע בהכרעת הדין, כי ארבעת הנאשמים גילו חוסר אכפתיות, ואולי אף אדישות, ביחס לפגיעה בערכי הטבע המוגנים.

בעקבות העבודות שבוצעו נפגעו למעלה מ – 2,600 אלמוגים, לרבות 665 אלמוגים שגילם היה עשוי להגיע ל – 50 שנים, וכמות רבה של בעלי חיים התלויים באלמוגים למחייתם, כגון דגים וחסרי חוליות אחרים. עם זאת, הפגיעה שנגרמה היא פגיעה מקומית ולא מערכתית. בית המשפט דחה את בקשת הנאשמים לסטות ממתחם העונש ההולם ולהורות על ביטול הרשעתם, והטיל עליהם כאמור קנסות במצטבר סך של 180,000 שקלים.

עם כך, נודע כי רשות הטבע והגנים הגישה תביעה אזרחית נגד קצאא על סך 295 אלף שקלים.
_________________________

לצפיה ודירוג כבוד השופט תומר אורינוב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות