מנהל בכיר ברשות ההגירה דרש לאורך שנים שוחד מיני מבנות העדה האתיופית

ארבע שנים לאחר מעצרו של ליאור סלומון הוגש נגדו כתב אישום בהאשמות חמורות של ניצול מעמדו לשם קבלת שוחד מיני ומרמה והפרת אמונים
רונן לוי |
תעודת זהות. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגש כתב אישום נגד ליאור סלומון, עובד רשות ההגירה, אשר היה אחראי על לשכות מנהל האוכלוסין במחוז צפון ב"דסק האתיופי", ועסק בכך עד מועד מעצרו במרץ 2016. ליאור סלומון מואשם בגין עבירות שוחד בדמות מתת מיני, ועבירות של מרמה והפרת אמונים.

סלומון היה מוכר בקרב רבים מבני הקהילה האתיופית בישראל כבכיר ברשות ההגירה וכבעל כח והשפעה. הדבר הוביל לכך שרבים מבני הקהילה פנו אליו לקבלת סיוע בעניינים הקשורים לתפקידו. על פי כתב האישום סלומון נהג לאתר נשים מסוימות מבין הפונות, המשתייכות כולן לעדה האתיופית, מרביתן גרושות או פרודות, אשר מצבן הכלכלי היה קשה, נשים שגידלו ילדים לבדן וללא עורף משפחתי בישראל ואשר ביקשוהו לפעול על מנת לסייע בהבאת בני משפחתן ארצה (באופן זמני או קבוע).

סלומון ניצל את מעמדו ואת תפקידו ובמהלך השיחות שקיים עם הנשים, הרבה לספר בדיחות בעלות אוריינטציה מינית על מנת לשוות לשיחה אופי אישי, אינטימי ואף בחלק מהמקרים ניהל עם הנשים שיחות ארוטיות. בהמשך לשיחות, יזם סלומון מפגשים עם הנשים בביתן, בבית מלון או בחדרי אירוח (צימרים). במהלך מפגשים אלו קיים סלומון יחסי מין או מגע מיני אחר עם הנשים. המגעים המיניים שקיים סלומון עם הנשים והשיחות המיניות ששוחח עמן, נדרשו והתבקשו על ידו, ובמקרים רבים אף סופקו לו בעקבות כך, וזאת תמורת הפעולות הקשורות בתפקידו, שעשה או שיעשה בעתיד עבורן כדי לקדם את בקשותיהן וכן תמורת הטייתו למשוא פנים לטובת הנשים בדרך כלל.

בחלק מן המקרים, טיפל סלומון בבקשות הנשים במסגרת תפקידו, על אף קשריו האישיים עמן, כשהוא מצוי בניגוד עניינים ותוך סטייה מן השורה. על אף הימצאותו בניגוד עניינים, סלומון לא ציין בכתב או בעל-פה בפני הממונים עליו או בפני עובדי רשות ההגירה כי הוא נמצא בקשרים חבריים אינטימיים עם הנשים או כי הוא מייעץ להן בבקשות, ולא ביקש להעביר את הטיפול לגורם אחר. בחלק מן המקרים, חרג סלומון בסיועו האמור מן הנהלים אליהם היה כפוף כעובד הרשות.

כתב האישום פירט שבעה מקרים בהם סלומון קיים מגעים מיניים, שיחות מיניות או ביקש לקבל מגע מיני תמורת פעולות הקשורות בתפקידו, שעשה או שיעשה בעתיד כדי לקדם את בקשותיהן, וכן תמורת הטייתו למשוא פנים לטובת הנשים בדרך כלל. העבירות המיוחסות בכתב האישום בוצעו משנת 2008 ועד למועד מעצרו במרץ 2016.

תגובת עוה״ד אלי פוקסברומר ותהילה פרץ פינטו מהסנגוריה הציבורית, שמייצגים את ליאור סלומון: "ליאור מילא תפקיד רגיש, ותרומתו לחברה הישראלית ולישראלים יוצאי אתיופיה עצומה. למרות שעבודתו הרגישה גררה התנכלות כלפיו, הוא פעל ביושרה וללא מורא.חוקרי יחידת להב ביצעו מעצרים בלתי חוקיים של נשים יוצאות אתיופיה, חקרו אותן בצורה משפילה, גזענית, מחפיצה ומאיימת ושתיים מהן אולצו לשנות את גרסתן.

"בין השאר, החוקרים ירדו לשפל המדרגה המוסרית כאשר הותירו תינוק יונק בן כחודש למעלה מעשר שעות ללא אמו, כדי לאלץ את האם הסובלת מכאבים לשנות את גרסתה. גם עובדי ציבור יוצאי אתיופיה שלא נחשדו, נחקרו באווירה גזענית ותוקפנית, להבדיל מאחרים, והחוקרים גם ניסו לבסס את ההנחה הגזענית ששוחד מיני נפוץ בקרב יוצאי אתיופיה. שיטות העבודה הפסולות של חוקרי להב כללו הטעיית נחקרים לכל אורך החקירה במידע שגוי מחקירות של נחקרים אחרים, תוך זיהום והטיית משפט, וכן תיחקורים ממושכים שלא תועדו.

"נציב התלונות על הפרקליטות נזף בתיק זה בתקיפות בפרקליטות מחוז ירושלים על טיפולם האיטי בתיק. טיפול זה גרם סבל רב למעורבים. ההגנה הפצירה בפרקליטות לראיין את הנשים שנחקרו, כפי שנעשה בכל תיק מסוג זה, אולם זו החליטה להתייחס אליהן כאל שקופות ולהגיש כ"א בלי לראיין אותן. אנו מקווים למשפט מהיר והוגן. ההגנה תסכים להגשת התיק במלואו, ולשמיעה רצופה של העדויות, כך שהצדק יצא לאור בהקדם".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות