ועדת האתיקה המחוזית הגישה קובלנה לבית הדין המשמעתי בלשכה נגד עו"ד יורם שפטל

לעו"ד יורם שפטל, מעורכי הדין הוותיקים והידועים בציבור – אלאור עזריה, איוון דמיאניוק – יש פה גדול שהוא מאוד גאה בו. עכשיו ידונו בלשכה בשאלה האם ראוי לשים לו גבולות – והיכן
נעמה כהן |
עו"ד יורם שפטל באירוע בחירות של "עוצמה יהודית". צילום: פלאש 90

האם הפה הגדול של עו"ד יורם שפטל יפגע בו? לבית הדין המשמעתי בלשכת עורכי הדין הוגשה, על ידי ועדת האתיקה המחוזית, קובלנה נגד עו"ד שפטל הכוללת שלושה סעיפים של התנהגות שאינה הולמת ופגיעה בכבוד המקצוע, בשל התבטאויותיו בתקופת המשפט של החייל אלאור אזריה: על התובע, נשיא בית הדין והרמטכ"ל גדי אייזנקוט.

על פי הקובלנה, במהלך משפטו של אזריה הוא כינה באולם הדיונים את התובע, עו"ד נדב ויסמן, "רמאי וחלאת אדם". זאת, לאחר שהתובע ויסמן (כיום בכיר בלשכת עורכי הדין, חבר המועצה הארצית וועד מחוז תל אביב), התנגד לדחיית ביצוע העונש של עזריה, ואמר כי "יש אינטרס ציבורי לקיים את עונש המאסר באופן מיידי". על פי הקובלנה, עו"ד שפטל אמר בתגובה "זה פשוט לא נכון, רמאי… התובע חלאת אדם".

"במעשיו הכפיש עו"ד שפטל את חברו למקצוע בזירת המשפט ובמהלכו של דיון והתנהג באופן שאינו הולם את מקצוע עריכת הדין", נכתב בקובלנה.

על פי הסעיף השני בקובלנה, בשידור רדיו לפני שלוש שנים, לפני הכרעת בית הדין הצבאי לערעורים. במסגרת תוכניתו "שפטל עצבני" ברדיו ללא הפסקה, אמר שפטל: "הרמטכ"ל שלנו עלוב נפש, שבכלל לא נראה כמו רמטכ"ל. אלא נראה כמו איזה פקידון שמן במחלקת הביוב של איזושהי עירייה". בקובלנה מצויין כי : "במעשה זה, הגם שלא נעשה במעגל עבודתו המקצועית, הביע הנקבל את דעתו באופן שיש בו חריגה מההתנהגות המצופה מעורכי דין ובדרך שאינה הולמת את כבוד המקצוע".

בסעיף השלישי והאחרון, נטען בקובלנה כי בראיון שעו"ד שפטל העניק לתוכנית הבוקר של ערוץ 10, לאחר שנדחה ערעורו של אזריה. תקף עו"ד שפטל את נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, אלוף דורון פיילס: "כאן פסק נשיא בית הדין שאין מספיק ראיות והוא הסביר למה אין סיבה להאריך את המעצר שלו בחמישה ימים, ואותו נשיא מעז שנה וחצי אחר כך לכתוב שהמחבל לא הזיז את היד, לא את הראש ולא את הרגל, ולא היה שום חשש ממטען כלום. הפך את הכל, למה? כדי להתאים את העובדות לפסק הדין שהוא רוצה לתת". בקובלנה נטען על אותם דברים כי עו"ד שפטל הטיל: "דופי ביושרו, בהגינותו, בטוהר מידותיו ואי תלותו של נשיא בית הדין באופן שיש בו משום זילות בית המשפט".

תגובות:

עו"ד אילן כץ, שעמד בראש צוות ההגנה יחד עם עו"ד בסרגליק מסר: "במהלך משפטו של החייל אלאור אזריה ולאחריו, השתלח עו"ד שפטל בבאי כוחו של החייל, באופן שדבריו מהווים באופן חד וברור הוצאת לשון הרע, וכמובן עבירות על חוק לשכת עורכי הדין. אנו, עורכי הדין שייצגו את החייל, החלטנו שלא להגיש תביעת לשון הרע כנגד עו"ד שפטל, שכן לטעמנו יותר משדבריו פגעו בנו, היה בהם כדי להעיד על אומרם. מצערת העובדה שהקובלנה הוגשה רק כעת, אך מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא. בדבריו של עו"ד שפטל היה כדי לפגוע בכלל עורכי הדין ובתדמיתם. אני מקווה כי בית הדין המשמעתי ימצה את הדין עם עו"ד שפטל".

מאגר עורכי הדין
עו"ד אילן כץ

עו"ד אייל בסרגליק, שעמד בראש צוות ההגנה יחד עם עו"ד כץ מסר: "אין כל ספק כי כדי להצדיק את התנהלותו, עו"ד שפטל השתלח ופגע בי ובעו"ד כץ כשיצגנו את החייל. הדברים חצו את הרף של לשון הרע, ובכלל זה היוו עבירות בוטות על כללי לשכת עורכי הדין. החלטנו בזמנו שלא להגיש תביעת לשון הרע כלפיו, אך ורק מתוך חוסר רצון לפגוע בהליך הערעור של אלאור שעה שברור שמי שהשתלח אינו ראוי לתגובה. דבריו של עו"ד שפטל מכתימים את ציבור עורכי הדין והלשכה פעלה כפי שהייתה צריכה לפעול ועל בית הדין למצות עימו את הדין".

עו"ד אייל בסרגליק

עו"ד כרמית שחיבר, שהייתה חלק מצוות ההגנה המקורי של אזריה: "אני מאוד מעריכה ומכבדת את עו"ד יורם שפטל בהיותו עו"ד מבריק מהשורה הראשונה, וקטונתי מלחלק לו ציונים. אך יחד עם זאת חושבת שאין מקום לאמירות פוגעניות, בוטות, ביקורת לא עניינית שהופנתה בשלב הערעור באופן ישיר גם כלפינו. אין בי כל שמחה לאיד על הקובלנה שהוגשה כנגד עו"ד שפטל אך יש קווים אדומים שלא חוצים אותם גם אם לא מסכימים עם דעותיו של האחר, כשם שאנו לא הסכמנו עם אמירותיו של שר הבטחון לשעבר מר בוגי יעלון".

עו"ד כרמית שחיבר
שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות