צומת המפגש בין התחום הפלילי ודיני משפחה – עו"ד מיכל אבני

"תמיד האמנתי בטוב שבטבע האדם, זה לא סותר את העובדה שגם אנשים שסטו מדרך הישר, השתמשו באלימות, השפילו, תקפו, איימו וגרוע מזה, זכאים לייצוג משפטי ראוי"
%d7%9e%d7%a2%d7%a8%d7%9b%d7%aa-%d7%90%d7%95%d7%91%d7%99%d7%98%d7%a8 |
עו"ד מיכל אבני
עו"ד מיכל אבני

עו"ד מיכל אבני מתמחה בפלילי ודיני משפחה, הצומת שבה מצטלבים שני תחומי ההתמחות שנראים רחוקים זה מזה מרחק שמיים וארץ היא שורש המקצועיות יוצאת הדופן והייחודית של המשרד. המשרד משלב ידע משפטי וניסיון רב עם יכולת אנליטית לחקר נפש האדם ואמונה בטוב לפיה אין אדם רע מיסודו. משרדה של עו"ד מיכל אבני מייצג חשודים או נאשמים בביצוע עבירות פליליות לרבות, עבירות מין כולל, אונס, אינוס, מעשה סדום, מעשה מגונה, הטרדה מינית, עבירות רכוש, עבירות תקיפה ואלימות כולל אלימות במשפחה ועבירות סמים.

המשרד עוסק בדיני משפחה על כל היבטיהם, גישור, ליטיגציה, ניהול הליכים, תביעות רכושיות, מזונות, משמורת, ייפוי כוח מתמשך ועוד. המשרד עוסק הן בתיקים "סטנדרטים" לכאורה והן בתיקי גירושין מורכבים בהם קיים בן או בת זוג אלימים, בין אם מדובר באלימות פיזית, מילולית, כלכלית, בריונות וכו'. למשרד ניסיון רב בשימוש באמצעים למיגור תופעת אלימות במשפחה באמצעות צווי הגנה, צווי מניעה, צווי הרחקה ועיקולים. עו"ד מיכל אבני מדגישה כי בכל תיק ותיק, "המשרד רואה בתפקידו שליחות ופועל מתוך אמונה שכל אדם יקבל את יומו בפני ערכאות שיפוטיות בצורה הוגנת וראויה ותוך ייצוג נחוש וללא מורא במטרה להגיע להליך צודק ותוצאה מיטבית".

"נסיבות חיים שונות דוחקות אנשים למקומות בלתי נסבלים עבורם ומהוות קטליזטור לצד האפל שבהם לצאת. לא רואה מצב שאנשים סתם קמים יום אחד בבוקר ומחליטים להכות, לרצוח או לאנוס"

עו"ד מיכל אבני, "לדעתי הבסיס להתחלת הטיפול בתיק, בין אם זה תיק פלילי "רגיל" ובין אם זה תיק גירושין, זהה בבסיסו. במקום שיש אמוציות, ישנה פגיעות וזאת מביאה לעיתים למעשים קשים ולא אחראיים. לצערי, קשים מדי לפעמים ואפילו בלתי הפיכים.
תמיד האמנתי בטוב שבטבע האדם, זה לא סותר את העובדה שגם אנשים שסטו מדרך הישר, השתמשו באלימות, השפילו, תקפו, איימו וגרוע מזה, זכאים לייצוג משפטי ראוי. כששומעים סיפורים קשים היוצאים מדם ליבם של אותם אנשים, אני מסוגלת להבין מה הניע אותם להתנהג כפי שהתנהגו ולבצע את אותה עבירה, אך בעובדה שאני מסוגלת להבין את המניעים, אני לא מתכוונת לתת שום לגיטימציה או צידוק לגרימת נזק פיסי או נפשי לאדם אחר. תהא הסיבה אשר תהא. אני בטח לא אהיה זאת שתיתן את ההרשאה לכך.

"יחד עם זאת, אני מאמינה בכל ליבי כי יצר האדם אינו רע מנעוריו. נסיבות חיים שונות דוחקות אנשים למקומות בלתי נסבלים עבורם ומהוות קטליזטור לצד האפל שבהם לצאת. לא רואה מצב שאנשים סתם קמים יום אחד בבוקר ומחליטים להכות, לרצוח או לאנוס אלא אם מדובר בפסיכופטים גמורים הסובלים מלקות נפשית קשה. אמוציות יוצרות מציאות שלצערי לא מעט פעמים מביאות לסיטואציות קשות והשלכות הרסניות ליותר מאשר לאותו פוגע-נפגע.
ההבנה כי קיים מניע שהניע את מבצע העבירה למעשיו, אינה הופכת אותו לצדיק אבל אי אפשר להסתכל על הדברים באופן כל כך צר. כדי לנתח את התוצאה, חייבים לראות את כל התמונה והשלם כידוע, עולה על סך חלקיו."

עו"ד מיכל אבני מספרת כי מאז היותה ילדה, תמיד בער בה הדחף לצדק כחלק בלתי נפרד מאישיותה -“מאז שאני זוכרת את עצמי, היה לי חוש צדק מפותח, תמיד חרה לי לראות עוולות. עוד כילדה בגן ובבית הספר הרגשתי שאני חייבת לעמוד על המשמר כשראיתי סיטואציות של ניצול לרעה והתעמרות לא צודקת בכאלה שלא ידעו להגן על עצמם ובחרו לשתוק או להתרחק מהמקום. לא חיפשתי אף פעם להיות בלב התסבוכת, אבל איכשהו אני זוכרת את עצמי מעמידה את "הרעים" במקומם, תוך שאני נואמת להם על "האומץ" לשים להם למטרה מטרות קלות ונוחות במקום להתמודד עם כאלה שמתאימים להם בגיל או ברמה. מאז ומעולם היה לי את החוסן הנפשי והעקשנות לעמוד דעתי ולהתערב כי בשום שלב לא יכולתי לעמוד ולשתוק.
במהלך השנים החלק שבי שמזדעק למול אי צדק הלך והתעצם. עקבתי באדיקות אחרי תיקים פליליים ומצאתי שאחוז ההרשעות במדינת ישראל מאוד גבוה, בעיקר בנושאים של עבירות מין שבהן היד מאוד קלה על ההדק והנטייה הטבעית היא לראות את דברי קורבן העבירה כ"ראה וקדש".

"ראיתי לא מעט מקרים בהם אנשים בעלי משפחות קיבלו עונשים חסרי פרופורציות ושילמו מחירים כבדים מנשוא בגלל עונש לא מידתי לעבירה שבצעו"

לעו"ד מיכל אבני אין שום בעיה עם כך שציבור נשים או ארגון פמיניסטי כזה או אחר ימצא את דבריה מקוממים או מעוררי התנגדות. היא לא רואה סתירה בין העובדה שיש למצות את הדין עם עברייני מין אך מאידך, לא להפוך כל אמרה או מגע תמים למשהו "עברייני" במובן הקשה של המילה ובוודאי שלא לעודד נשים לעבות ולהקצין אירועים אגביים או פעוטים, שמשמעותם הוא עיבוי אוטומטי של סעיפי האישום והשלכות בלתי הפיכות על חייהם של רבים אחרים מלבד אותו פוגע.
"העובדה שאני אישה, לא הופך אותי לעיוורת מול מה שקורה מתחת לאף. מי שהרשה לעצמו לממש את הפנטזיות המיניות שלו באישה מבלי שהביעה את רצונה בכך, – צריך להיענש. לאף אחד אין את הזכות לחלל את גופה, כבודה ובטחונה של כל אישה באשר היא, גם אם היה "נדמה" לו שראה בלבושה, חיוכה או כל תירוץ אחר- סוג של הרשאה. יחד עם זאת, יש לצערי יותר מדי כאלה, שנענשו באופן לא מידתי וחסר פרופורציות כתוצאה מעיבוי סעיפי האישום שהרבה פעמים מתוארים על ידי המתלוננת בהקצנת יתר ובהוספת נפח מוגזם על מנת לוודא כי לאותו פוגע לא יישאר מקום מילוט בהשארת פתח לסעיפי אישום "מרוככים" יותר, מה שיכול הרבה פעמים לסיים את הסאגה בצורה שלא תהיה הרסנית כל כך לכל הצדדים, כולל משפחתו של אותו נאשם, שנשארת ללקק את הפצעים המדממים שנים רבות אחר כך ואפילו לאורך חיים שלמים".
"אלה לא דברי סרק, ראיתי לא מעט מקרים בהם אנשים בעלי משפחות קיבלו עונשים חסרי פרופורציות ושילמו מחירים כבדים מנשוא בגלל עונש לא מידתי לעבירה שבצעו. בתקופה שבה מחמאה תמימה יכולה להפוך בשנייה להטרדה מינית, יותר מדי אנשים איבדו את משפחתם, כבודם, פרנסתם ואת הטעם לחיות, כי מישהי החליטה שמה שחוותה, שווה לפגיעה הרב מערכתית של זה שעכשיו נלחם על חייו שהתהפכו ברגע, כשכל הסיפור הסתכם בפגיעה יחסית מינורית שהפכה למפלצת הנושאת סעיפי אישום "כבדים", על כל המשמעויות, הקונוטציות וההשלכות שבאות איתם".

עו"ד מיכל אבני פועלת נגד מה שהיא רואה כאופנה מסוכנת של ענישה לא מידתית בעיקר בעבירות מין, “ישנה תופעה מטרידה שבה הנטייה להגזים בפרשנות אותו אירוע ובהעצמתו, מביאה לכך שאנשים חוטפים עונשים קשים ביותר ומשלמים יחד עם משפחתם מחירים כבדים מנשוא ובמקום ששמו של אדם ניזוק כל כך קשה, משפחה שלמה משלמת מחיר שהדעת אינה סובלת וזה לצערי, לעולם יישאר בלתי הפיך. אני נוכחת בכך לעיתים קרובות מדי. מדהים כמה קל להרוס חיים של אדם כשהוא לוקח אתו עוד מספיק קורבנות למעמקי התהום".

“אנחנו נתקלים פעמים רבות ברעה החולה של תלונות שווא. אנו עדים להרבה מדי תלונות שווא שמנצלות את האמפתיה לנושא עבריינות מין ורוכבות על הגל שלו"

עו"ד מיכל אבני יוצאת לא רק נגד ענישה לא מידתית אלא גם נגד התופעה הקיצונית יותר של תלונות שווא, “אנחנו נתקלים פעמים רבות ברעה החולה של תלונות שווא. אנו עדים להרבה מדי תלונות שווא שמנצלות את האמפתיה לנושא עבריינות מין ורוכבות על הגל שלו. תלונות השווא הללו הם אופורטיוניזם על גבם של נפגעות תקיפה אמיתיות, קורבנות שנפגעו קשה מתחילים לטבוע בים ההאשמות והתלונות של סיפורים חסרי בסיס. הטרגדיה שבסיפור של הנפגעות באמת, מטשטשת במקום שתזעק. תלונות השווא הם גם על גב בתי המשפט, שהופכים לעיתים לבמה לנקמנות, קטנוניות, חיסול חשבונות בין בני זוג או אפילו סתם חוסר הבנה את האירוע או צורך בתשומת לב. אבל יותר מהכול תלונות שווא הורסות את החיים של מי שמצביעים עליהם ולא בצדק כאשמים. גם אם לא ימצא בהם בסופו של הליך משפטי כל דופי או רבב, את הכתם שנוצר- לא מכירה אף אבקת כביסה שתצליח להסיר. שלהם נהרסים על לא עוול בכפם. אסור לנו לתת לרצון שלנו להביא אשמים בעבירות מין למצב שבו כל נאשם הא בהכרח "אשם" וכל "נפגעת" היא בהכרח קורבן קשה. כשמדובר בעניין בעל משקל רציני כמו העמדה לדין, מתלוננות חייבות להבין את כל התמונה ולשחזר היטב את האירוע הנטען טרום הגשת תלונה".

"מה שנתפס בעיני אחרים כ"רוע"- אני רואה כתוצר של נסיבות חיים קשות שדוחקות אנשים למקומות בלתי נסבלים עבורם ומהוות קטליזטור לצד האפל שנמצא בכל אחד מאיתנו"

עו"ד מיכל אבני מגינה לא פעם דווקא על מי שאנחנו החברה מתייגים כ"רעים" לכאורה, על הצד שתקף או נהג באלימות.
"לפעמים קשה לנו להבין כיצד אישה ואם מסוגלת להגן על אנשים שביצעו פשעים שנראים לנו נוראים, אבל כמי שהתנסתה במפגשים עם מבוגרים שביצעו עבירות אלימות, גם במשפחה וגם מחוצה לה, למדתי לא מעט מניסיוני כאשת חינוך שעבדה שנים רבות עם בני נוער והן כעורכת דין. מה שנתפס בעיני אחרים כ"רוע"- אני רואה כתוצר של נסיבות חיים קשות שדוחקות אנשים למקומות בלתי נסבלים עבורם ומהוות קטליזטור לצד האפל שנמצא בכל אחד מאיתנו. ההבדל היחיד בין בני אדם לעניין הזה טמון במינונים, מינוני הקושי שכל אחד מאיתנו סוחב אחריו והמסוגלות האישית שלו להתגבר על הצד הזה כשהוא מתעורר ברגע של חולשה ממשית".

"יחסים בין בני זוג הם דבר מורכב ובמקום שיש אמוציות- יוצאים דברים קיצוניים. בין אם זה גירושין כתוצאה מבגידה, תחושת מיצוי, חוסר תקשורת וכו', בהליך גירושין זה ברוב המקרים, מלווה באנרגיה שמתחילה שלילית ומלאת מתח אבל הרבה פעמים המשרד מצליח לשנות את אופי ההליך למשהו יותר מרוכך ונסבל"

תחום נוסף שבו פועל המשרד הוא תחום המשפחה.
"יחסים בין בני זוג הם דבר מורכב ובמקום שיש אמוציות- יוצאים דברים קיצוניים. בין אם זה גירושין כתוצאה מבגידה, תחושת מיצוי, חוסר תקשורת וכו', בהליך גירושין זה ברוב המקרים, מלווה באנרגיה שמתחילה שלילית ומלאת מתח אבל הרבה פעמים המשרד מצליח לשנות את אופי ההליך למשהו יותר מרוכך ונסבל כשבני הזוג מבינים שבהליך גירושין אין טעם לחפש את "הדם", זה רע לכולם וחוטא למטרה ובעיקר לילדים שהם הנפגעים האמיתיים של השבר הזה. החוכמה היא להוריד את הדציבלים ולקיים שיח הגיוני ורגוע. מעולם לא חשבתי שניצחון טמון בכך שנוסיף עוד קצת אש למדורה כדי להביא לשריפה כוללת. מה הטעם אם בסוף כולם מסתובבים עם כוויות?"
עו"ד מיכל אבני מסבירה כי הליך גירושין הוא הליך טראומטי, יותר טראומטי ממה שאנשים מוכנים להודות. "זה קצת כמו לגדוע לעצמך איבר מהגוף. מדובר בהליך כואב מאוד, שותת דם ואתה מת שיסתיים כבר כי לפעמים קל יותר להסתובב בלי יד או רגל מאשר ללכת עם איבר שגורם לך לכאב קבוע ובלתי נסבל. אז אנשים מתים להיפטר מהאיבר הזה ובסוף מגלים שהריק שנשאר אחריו מצריך תקופת הסתגלות רצינית. זה לא פשוט ללכת עם איבר כואב. זה לא פשוט ללכת בלעדיו.

"בגלל התחושות הלא פשוטות האלה שמלוות את הליך הגירושין מתחילתו ועד סופו, הרבה פעמים בני זוג נאלצים להמשיך לגור תחת אותה קורת גג, בין אם זה עקב שיקולים כלכליים ובין אם זה מתוך הרגל, נוחות או על מנת "לעשות דווקא לשני". התקופה הזאת שבה שני אנשים שנמצאים בהליך של פרידה רשמית, נאלצים להעביר תקופה ממושכת כשהם מתגוררים באותו בית עם ילדיהם וכשאווירת המתח נמצאת בשיאה- מביאה הרבה פעמים למצבים של מכבש לחצים שמביא לסוגי אלימות שונים".

עו"ד מיכל אבני: אלימות במשפחה היא לא תמיד רק פיזית

"אלימות במשפחה היא לא תמיד רק פיזית, מילולית או כלכלית, אלימות יכולה להיות גם בהתעלמות, בניכור מתמשך במקום שבו חיים בחלל אחד משותף ילדים"

עו"ד מיכל אבני מסבירה כי תפקידה של עורכת הדין בהליכי גירושין כגורם מגשר המביא לידי שיח קיים לא רק במקרים של אלימות מפורשת אלא גם במקרים של אלימות שקטה או סמויה. “אלימות במשפחה היא לא תמיד רק פיזית, מילולית או כלכלית, אלימות יכולה להיות גם בהתעלמות, בניכור מתמשך במקום שבו חיים בחלל אחד משותף ילדים, בעשייה במתכוון של מעשים שיוציאו מן הדעת את בן או בת הזוג, בשתיקות, במבטים מזרי אימה ובכל מיני דרכים סמויות של הטלת טרור. אנשים שהם קורבן לאלימות מסוג כזה מרגישים לא פעם שאין להם קייס, כאילו מה שקורה להם לא מספיק גרוע או אופייני או "מצטלם טוב" בכדי לדרוש להוציא את בן הזוג מהבית. גם בשביל לפתור מצבים כאלו המשרד נמצא, התפקיד שלי כאן הוא לגרום לבן או בת הזוג להבין שגם אם הצלחת לפגוע בבן הזוג שלך ושאבת מכך הנאה לא קטנה, אתה פוגע "על הדרך", גם בילדים שלך. הילדים הופכים לשקי אגרוף והם סובלים גם אם לא נזרקות קללות בבית, לעיתים קרובות הילדים מדרדרים, הופכים להיות מכונסים בעצמם, מתרחקים מחברים ומאמא ואבא ויורדים ברמת ההישגים בלימודים. בגישור אנו מנסים לשכנע את הצדדים למחול על כבודם או זעמם גם אם הוא מוצדק ומובן בכדי לאפשר תהליך שהוא סביר ולכל הפחות נטול אלימות שתפגע בילדים.”.

לשאלה מה הופך אותה לעו"ד טובה בתחומה המיוחד עונה עו"ד מיכל אבני, “אני יכולה להבין את המניע של אנשים להתנהג כפי שהתנהגו וברור שבמילה מבינה אני לא מתכוונת למצדיקה. אני באה ממקום לא שיפוטי, אני לא מתעניינת בלהגיד עשית לא בסדר או איך עשית דבר כזה נורא, אלא אני מקשיבה. אני נכנסת לאנשים לראש וללב ואז אני רואה את ההיגיון הפנימי מתוכו פעל האדם, איך אותו אחד שעשב עבירה, מספר את הצד שלו בסיפור ופתאום דומע. כשאני מתחברת לאנשים מהצד האנושי אני מבינה את הסיטואציה המשפטית והעובדתית בצורה הרבה יותר נכונה. אומרים לעורך דין -אל תהייה מעורב אישית. זה נכון ולא נכון. אני כן חושבת שצריך שתהייה לעו"ד מעורבות, אולי לא אישית אלא הכרתית. בסופו של יום עורך הדין צריך להבין מה עבר על האדם ולא רק להכיר את עובדות חייו ואז הוא יכול לקבל תמונה שלמה. אם עורך דין לא ירד עד לפרטים הקטנים, יהיה לו קשה מאוד לחיות את התיק ולעמוד איתן מול בית המשפט מתוך הבנה שאת המפלצת הזאת אני הולך לנצח. לא חייבים לאהוב את הלקוח ואת מעשיו, אבל כן צריך להיות אמפטי במידה מסוימת למצבו האישי. בין אם מאמינים שנגרם לו עוול ובין אם לא, על דבר אחד אין עוררין- אדם שמתנהל נגדו הליך משפטי קשה, שרוי במצוקה מטורפת. התפקיד שלי הוא לא להעביר אותו סדנת חינוך, אלא לספק לו רפידות הגנה שיקלו עליו ויקחו את התיק למקום הכי טוב שאפשר".

לחדשות אודות אלימות במשפחה באתר אוביטר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות