עו"ד חיה אביסרור שמעוני: "אם יש לך בעיה בלב, אל תלך לרופא עיניים"

עו"ד חיה אביסרור שמעוני היא רואת חשבון, יועצת מס ועורכת דין מתמחה במיסוי, שימשה מנהלת בכירה במחלקות מיסוי של משרדים מובילים במשק ובמסגרת עבודתה לקחה חלק פעיל בייעוץ המס של החברות הגדולות במשק ובעסקאות גדולות בארץ ובחו”ל. “כסף מבחינתי זה מספר, אם יש משהו שאני מעריצה יותר מכל הוא מוח גאוני, מוח יצירתי"
רותי ורד |
עו"ד חיה אביסרור שמעוני

עו"ד חיה אביסרור שמעוני היא רואת חשבון, יועצת מס, מומחית למיצוי זכויות רפואיות בביטוח לאומי, ועורכת דין מומחית למיסוי. אם לסכם זאת בפשטות – מלכה. או במילים אחרות, עורכת דין על בעלת ידע בלתי נדלה, שממשיך להתרחב  בכל רגע כי היא לא חדלה ללמוד. לרגע יש לה שמחת עשייה כובשת,  במשך שנים ניהלה את כל נושא המיסוי של  קרנות ההשקעה  שהוא אחד התחומים היותר מסובכים וזוהרים בעולם העסקים, היא מייצגת יזמים מובילים בתחום הנדל"ן ומשקיעים  אמידים מהארץ ומחו"ל, והכל הן במסגרת עבודתה כיום כבעלת משרד עורכי דין והן במסגרת עבודתה כמנהלת בכירה במחלקות המסים המקצועיות של משרדי רו"ח המובילים בארץ, אלו שמכונים ה-BIG 4.

באופן מפתיע, הרשימה הבלתי נגמרת של  תארים, התמחויות והישגים של עו"ד אביסרור שמעוני, לא מסבירה בשום אופן את הצניעות והפשטות בהם היא נוהגת. הדחף לתהות איך היא נשארת חביבה, צנועה וששה לעזור, הוא בלתי נמנע, עו"ד שמעוני מגיבה בחיוך: "אותי אף פעם לא הרשים טייטל של בן אדם, הענקתי ייעוץ וליווי בתחום המיסים לגופים גדולים ולבכירים במשק, ומעולם לא הלהיבו אותי הכסף הרב שיש להם או מעמד כזה או אחר שהם היו מזוהים איתו. לקחתי חלק בליווי וייעוץ במסגרת אקזיטים גדולים ומפורסמים שביצעו קרנות השקעה מובילות במשק הישראלי ואף מחוץ לישראל אך מה שהלהיב אותי כל פעם מחדש ועדיין מלהיב אותי, הוא המפגש עם היזם . איתגר אותי לראות חשיבה אחרת, חשיבה מחוץ לקופסא שמובילה לפריצת דרך או שמביאה חדשנות מדהימה, בין אם היה זה קיבוצניק שמגיע לפגישות עם עם סנדלים בשיא הפשטות  או רופא שרחוק מעולם העסקים אך חשב על רעיון מבריק ,  פריצת דרך משמעותית כל אחד בתחומו..

"אין תחום שיש לו משמעות כספית כלשהי שהמס נעדר ממנו…"

אדם מן היישוב יכול לחשוב, לתומו, שנושא המיסוי כלל לא נוגע לו, ושייך לתיקיות המאובקות במשרד הנידח של מנהל החשבונות המטפל בעניינו. או שהוא נוגע רק לאנשים אמידים וכבדי הכיסים שבינינו, או לחיי הזוהר של דוגמניות על, שיש להן על מה לשלם מיסים.

עו"ד שמעוני מבהירה שהמיסוי פוגש את כולנו, ונוגע לכל תחומי החיים. "המס פוגש אותנו בכל תחום ומשליך על  הזיקה לרשויות המס: מס הכנסה, מיסוי מקרקעין, מס ערך מוסף וביטוח לאומי, כמו לדוגמא זכאות לזכויות במוסד לביטוח לאומי,  אנשים עם בעיות רפואיות שיכול ויהיו זכאים לגמלאות מהמוסד לביטוח לאומי או פטורים מתשלומי מס הכנסה על הכנסותיהם, אנשים שרוכשים או מוכרים  נכסים בין אם דירה או כל נכס אחר, וגם  לאלו ש"רק" קיבלו נכס בירושה או במתנה או שבחרו להעניק נכסים במתנה- אנשים לא מבינים שמדובר בעסקאות בהן חבויות המס יכולות להיות מאד גבוהות ומשמעותיות.

"גם כשמתגרשים ומתבצעת חלוקת רכוש, מוצע רגע לפני חתימת ההסכמים להיוועץ במומחה מיסוי שיוכל לתכנן את חלוקת הרכוש כך שלא תפיל את  נטל המס על צד אחד בלבד וכמובן שתחום המס שלוב וכרוך בעוד מגוון רב של תחומים הנוגעים לכל אדם…

שאלת השאלות אם כך- ממה עליי להיזהר בעסקה או בביצוע פעולה כלשהי שיכול ויהיו לה השלכות מיסוי? כיצד אוכל לזהות מצבים בהם אני נדרש לייעוץ בתחום המס כדי להימנע מתאונת מס?  ביקשנו מעו"ד שמעוני לספר לנו על מקרים שונים שיכולים אולי לפשט לנו ולהסביר לנו כמה תחום המיסוי נוגע לכל אחד ואחד מאיתנו .

עו"ד  שמעוני: "טיפלתי באדם מאד אמיד ואפשר להגדירו  כטייקון,  שבמשך שנים על גבי שנים סבל ממספר רב של בעיות רפואיות, אך מעולם לא חשב שמגיעות לו זכויות כלשהן בשל בעיותיו הרפואיות . אותו לקוח בדומה .לאנשים רבים בעלי בעיות רפואיות סבר  שרק מי שחולה במחלה סופנית או במחלה קשה, או רק מי שנפגע ביכולתו לתפקד או לעבוד, רק הוא זה שיוכל להיות זכאי להטבות מס משמעותיות וזו מחשבה שגויה לחלוטין. .

"באותו המקרה, אותו אדם הגיע אליי לייעוץ בנוגע לשאלה מיסוית שאינה נוגעת כלל ועיקר לבעיותיו הרפואיות, וכשהתברר לי שהוא אדם חולה, הסברתי לו שאוכל לטפל עבורו בהטבות מס משמעותיות  בשל בעיותיו הרפואיות. כמובן שהוא היה מאד הססן ויתרה מזאת, טען שהוא מאד אמיד ולא זקוק ל"חסדי המוסד לביטוח לאומי". כתוצאה ממאמציי הרבים הוא קיבל פטור ממס הכנסה בתחולה רטרואקטיבית של 14 שנים לאחור ולכל חייו. אותו אדם שמח אף יותר לגלות שמגיע לו החזר מס בסך 3.4 מיליון ופטור ממס לכל החיים. אך שמחתו לא הייתה מלאה, דבר  אחד העיב על שמחתו של אותו לקוח וזה חוסר היכולת לקבל החזרי מס בגין כל אותן 14 שנים ול"הסתפק" בהחזרי מס ל-7 שנים בלבד וזאת מאחר ופקודת מס הכנסה מאפשרת לקבל החזר מס רק עד 7 שנים לאחור. התברר לאותו לקוח, שאם  שאם הוא היה מגיע אליי לייעוץ 7 שנים קודם לכן,  הוא יכל להיות פטור ממס גם במשך אותן 7 שנים, ובהתבסס על הכנסותיו הגבוהות מדובר בפיספוס של כמה מליונים וחבל, וזו בדיוק דוגמא קשה ועצובה של תאונת מס- אנשים לא מבררים ולא מתייעצים עם מומחי מיסוי בנוגע לזכויותיהם ולכן הם מפסידים המון כסף.

https://www.facebook.com/hastax.co.il/videos/560064168089288/

תאונות מיסוי שיכולות לקרות גם לכם

תאונת מס במסגרת הליך גירושין וחלוקת רכוש: "טיפלתי בלקוח שקרתה לו תאונת מס מצערת ביותר. הוא התגרש מאשתו, ובמסגרת הגירושין עו"ד של הצדדים הכינו הסכם ל הפרדה רכושית. במסגרת אותה חלוקה האישה  קיבלה את הבית, והבעל קיבל את חלקה במניות החברה שהיתה בבעלותם המשותפת. אלא שהלקוח לא ידע שחלוקת רכוש זה לא לגו, ושבעסקת הפרדה רכושית יש היבטי מיסוי משמעותיים שמפרים את האיזון ובפרט אם נטל מס משמעותי מוטל על אחד הצדדים ולא על שניהם בצורה שיויונית וכך בבת אחת התברר לו שהחלוקה שנעשתה בפועל בינהם לחלוטין לא שיוויונית ושהוא נדרש להוציא מכיסוי מס לתשלום לרשויות המס וזה לחלוטין לא עמד בפניו עת הוא חתם על הסכם ההפרדה הרכושית"".

תאונת מיסוי בהסכמי רכישה ומכירה של נכסי מקרקעין: "ליוותי חמישה יורשים שירשו בניין שלם בתל אביב, הבניין כלל הן שטחי מסחר והן שטחי מגורים והם ביצעו עסקת מכר  די מורכבת אך הם לא נתנו את הדעת להיבטי המיסוי. הם הגיעו אליי לאחר שעו"ד שלהם דיווח על העיסקה למיסוי מקרקעין ולאחר הדיווח הוצאה להם שומת מס שבח שמחייבת את כולם ביחד לשלם מס שבח  בסך  5.6 מיליון. במסגרת ייעוץ המס שהענקתי להם, הגשתי השגה למיסוי מקרקעין ושמחתי לשמוע שטענותיי התקבלו ברובם  ולמעשה חבות המס שלהם הופחתה בסכום של 4.7 מליון ₪ כך שבפועל כל 5 היורשים שילמו מס שבח של 900,000 ₪ לעומת הדרישה המקורית.  כל 5 האחים הפכו ללקוחות קבועים שלי מפני שהשכילו להבין מה החשיבות של איש מיסוי כיועץ בעסקה. מאז אני שמחה ללוות אותם כבר ארבע שנים, הם תמיד אומרים לי, לפני שאנחנו זזים ועושים איזושהי בדיקה משפטית אנחנו באים קודם כל אליך, הספיק לנו מקרה אחד של תאונת מס ואנחנו לא רוצים לקחת יותר סיכונים".

תאונות מיסוי שקשורות לחוסר ידיעה  והיעדר ייעוץ: "היה לי לקוח ששבוע לאחר שרכש דירת מגורים וכבר חתם על הסכם רכישה  הגיע אלי כדי שאעשה לו תחשיב מס לצורך הפחתת חבות במס רכישה. הבנתי שהוא שילם את כל תמורת העיסקה במזומן, דבר שאסור בתכלית האיסור בשל מגבלות חוק המזומן- פתאום הייעוץ שלשמו הגיע אליי הפך להיות מיותר ומשני לנוכח איום של פעולה בתחום הפלילי- כמובן שמיד הטיפול עבר למישור אחר והצלחנו להגיע לתשלום של כופר במקרה שלו – ברגע אחד הוא הפך מרוכש דירה תמים לעבריין מס והוא אפילו לא ידע את זה..

וכמובן,תאונות מיסוי שקשורות לביטוח לאומי: "טיפלתי בבני זוג, הבעל רופא בעל קליניקה פרטית ואשתו שעבדה אצלו כשכירה במשך שנים כמנהלת קליניקה, והייתה גם שכירה בנוסף במקום עבודה אחר. האשה פוטרה מאותו מקום עבודה ופנתה לביטוח לאומי ודרשה דמי אבטלה. לא רק שביטוח לאומי שלל ממנה את דמי האבטלה בגין עבודתה במקום האחר,  הוא גם סיווג אותה כשותפה בעסק של בעלה. כלומר, אם הבעל הרוויח מיליון ש"ח בקליניקה , המוסד לביטוח לאומי ייחס לה ביחס חלוקה, 50% מהכנסות הבעל וביקש למסות אותה כעצמאית ולא כשכירה. למעשה, בסיווג שנעשה על ידי המוסד לביטוח לאומי, נדרשו הבעל והאשה לשלם דמי ביטוח גבוהים משמעותית ממצב בו כל הכנסות העסק היו משויכות רק לבעל.

"האישה פנתה למוסד לביטוח לאומי, השיגה על החלטת המוסד, אך לצערי לא קיבלו את טענותיה והסבריה . בדקתי את כל החומר, פניתי למוסד לביטוח והתדיינתי מולם, הם ביטלו את כל הדרישה לתשלום דמי ביטוח לאומי בסכום של 164,000 ₪ ובנוסף המוסד לביטוח לאומי השתכנע שהיא אכן עובדת שכירה של בעלה בעסק ולא שותפה בעסק.

"טיפלתי בלקוח מחו"ל שהתקשר אליי ואמר לי שהוא מתגורר בבודפשט יש לו בעיה דחופה והוא רוצה להגיע למחרת לארץ כי יש טיסה בשעה -11:00, האם אני יכול להגיע אליך לייעוץ לקראת אחר הצהריים? . שאלתי אותו מה הסוגיה שכל כך דחופה שאתה עולה על מטוס באופן בהול ומבקש ייעוץ?  מסתבר שהוא גמלאי שעבד בבנק דיסקונט, שחי מקצבת זקנה של ביטוח לאומי. הוא עבר לגור בבודפשט כי הקצבה לא הספיקה לו בשביל לחיות בארץ. אבל, מהרגע שעבר לבודפשט ביטוח לאומי החליט להפסיק לו את הקצבה. הוא היה חסר ישע. הוא אמר לי אני חיי מקצבת הזקנה הזאת, עברתי לחו"ל כי יוקר המחייה בארץ כבד מאד אני לא יכול לחיות רק מהקצבה הזו, ובבודפשט  אני חי כמו מלך, בשבילי זה גזר דין מוות.

"ביררתי, ואכן הוא היה זכאי לקצבת זקנה לצמיתות אלא שהוא לא ידע כי עליו להמציא לביטוח לאומי אישור חיים, כלומר הביטוח הלאומי מבקש לוודא שהוא לא משלם גמלאות לאדם שנפטר ומאחר והוא נפטר בחו"ל לא מתקבל דיווח בגינו ולכן הוא דורש המצאה של  אישור חיים. מאז בכל שנה אני ממציאה אישור חיים עבורו ושולחת לביטוח לאומי. אז זה לא מיליונים, אבל בשבילו זה עולם ומלואו, הוא לא יכול להתקיים בלעדי הקצבה".

המלצות והצעות

עו"ד שמעוני מתמחה בדיני מיסים בפן האזרחי וזה אומר שהיא מייעצת ומלווה בסוגיות של מיסוי מקרקעין, מס הכנסה, מס ערך מוסף, ביטוח לאומי , מיסוי בינלאומי ובשל היותה גם רואת חשבון הייעוץ שהיא מעניקה ללקוחתיה הוא ייעוץ משפטי רחב ומקיף הבוחן את התמונה המלאה בשל ההתמקצעות הן בתחום המשפטי, החשבונאי והמיסויי .

עו"ד שמעוני: "לעיתים קרובות אני מרגישה במסגרת עבודתי תחושת שליחות. נכון שאני לא עושה שום דבר רק לשם שמיים ויש שכר עבור טרחתי, אבל יש סיפוק אדיר ביכולת לסייע לאנשים למצות זכויות שמגיעות להם, להחזיר להם סכומים ששילמו בטעות או ביתר לרשויות המס, לתכנן עסקאות ולהפחית תשלומי מיסוי בדרך לגיטימית ולסייע להם בייצוג , להיות אשת הקשר שלהם מול רשויות המס ולוודא שהם מקבלים את הזכויות המגיעות להם מכח החוק.

"אני שומעת לא מעט לקוחות שאומרים לי, אבל יש לי רואה חשבון, אבל יש לי עורך דין… הם יטפלו לי במיסוי, הלקוחות אומרים דבר נכון, ואנשי המקצוע האלו בהחלט חשובים ונחוצים במסגרת הייעוץ, אבל יש לוודא שהם גם מתמחים בתחום המיסוי- "המסר שחשוב לי להעביר הוא שתמיד כדאי להתייעץ עם יועץ מיסוי שהתמחותו היא מיסוי ולא גם מיסוי.

ישנם רואי חשבון, עורכי דין וגם יועצי מס – שלא מתמחים במיסוי, אומנם הם מבינים באופן כללי בתחום המיסוי אך אין זאת התמחותם העיקרית ולכן באותה המידה שיש לאדם בעיה רפואית מסוימת הוא יודע לפנות לרופא עם התמחות ספציפית לבעייתו, נניח אם אדם סובל מבעיית לב הוא לא יפנה לרופא עיניים רק בשל היותו של האחרון רופא, אלא הוא ייפנה לרופא קרדיולוג המומחה באותו התחום וכך בדיוק הציבור צריך להפנים שלכל בעל מקצוע בין אם רו"ח או עו"ד יש התמחות ספציפית וכשעוסקים בסוגיות מיסוי יש לפנות לעו"ד שמתמחה במיסוי.

תחום המיסים הוא תחום מאד דינאמי ואין רגע דל, פסיקה חדשה, חקיקה בכל עת, ולכן כדי שאוכל להעניק ללקוחותיי ייעוץ מקצועי ועדכני אני מחויבת להיות כל הזמן במצב של למידה, קריאה מתמדת של פסיקה חדשה, החלטות והנחיות של רשויות המס,  אני לא מתביישת לומר שבסופי שבוע אני הולכת לעיתים די קרובות לישון כשאני לוקחת הרים של חומר מקצועי לקריאה. מספיק שאפספס פסיקה רלוונטית או תיקון חקיקה שעבר כדי למצוא את עצמי במצב של ייעוץ רשלני ולא מקצועי -דבר שיכול לחשוף הן אותי כנותנת ייעוץ והן את הלקוח שקיבל את הייעוץ הלא רלוונטי, ולכן יש לי מזל גדול שאני אוהבת את התחום בו אני עוסקת ולכן אני קוראת בשקיקה ומקפידה לשמור על רמה מקצועית גבוהה באמצעות העמקה ולמידה בלי להפסיק.

– אם לא היית מומחית למיסוי במה היית בוחרת לעסוק? "זו שאלה מאד קלה, אני באמת ובתמים אוהבת את התחום בו אני עוסקת, מאחר ואני מתמקצעת בתחומים רבים בדיני המס, יש לי גיוון עצום ועניין רב בעבודתי, זה תחום שמאפשר לך להיות מאד יצירתי ולחשוב על פתרונות מחוץ לקופסא ולכן האתגר בו הוא רב וזה מעבר לתחושת הסיפוק בלהעניק שירות ללקוחותיי ולכן קשה לי לחשוב על תחום אחר בו הייתי בוחרת לעסוק- אני בוחרת להישאר ולהמשיך להצליח בתחומים בהם אני מתמחה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות