ראיון חג עם הפליליסט החרדי עו"ד רפאל ציק

עו"ד רפאל ציק הוא יוצא דופן בשוק עורכי הדין החרדיים, הוא בחר לעסוק בתחום הפלילים לאחר הלימודים בתואר הראשון וההתמחות בפרקליטות * על הדרך מהישיבה המובחרת לעמדת הסנגור באולם המשפט בכתבה שלפניכם
מעיין לביא |

עורכי דין חרדים הם כבר תופעה שכיחה, אבל עורכי דין חרדיים שעוסקים בתחום הפלילים זה משהו שכמעט ולא רואים.

עו"ד רפאל ציק לא חושש להיות האנדרדוג.

עו"ד ציק, 35, נשוי ואב לארבעה ילדים עשה את המסלול החרדי ביותר. הוא בוגר ישיבה חרדית, למד לאחר החתונה בכוללים נחשבים מאוד, ולאחר מכן למד משפטים והוסמך כעו"ד. את ההתמחות עשה בהצלחה בפרקליטות מחוז מרכז – פלילי וכיום הוא מסיים תואר שני במשפטים באוניברסיטת תל אביב.

עו"ד רפאל ציק הינו בעלים ושותף מנהל במשרד עורכי דין ששון-ציק יחד עם שותפו עו"ד ליאור ששון. גם היום מקפיד עו"ד ציק על לימודי קודש וקובע עיתים לתורה מידי ערב.

 

מה הביא אותך ללמוד משפטים?

"אבי ז"ל היה עורך דין מוכר מאד בבני ברק, ועסק בעיקר במקרקעין. החלטתי להמשיך בדרכו ולעבוד כעו"ד.

 איך זה להיות עו"ד פלילי חרדי? במה זה שונה?

"זה היה נראה לי מפחיד בהתחלה. במגזר החרדי בכלל לא נחשפים לעולם הפלילי. אתה פותח את העיתונות החרדית ואין שם כלום, לא על סמים ועל רצח ובוודאי שלא בעבירות מין, אז זה היה זר לי, בכלל לא חשבתי ללכת לכיוון הפלילי, אבל בשנה השלישית ללימודים התחלתי לעבוד בפרקליטות מחוז מרכז – פלילי, ומשם ממש נשאבתי לתחום הפלילי".

עו"ד רפאל ציק מוסיף ומטעים "עו"ד פלילי חרדי זה די נדיר. כמעט ואין עו"ד חרדים שמתעסקים בתחום הפלילים. מבחינה הלכתית אין כמעט דילמות. אני יותר נתקל בדילמות מוסריות שלא בהכרח קשורות למשהו הלכתי. אבל ברוב התיקים אני לא רואה בעיה מוסרית לטפל".

ואיך אתה מתקבל באולמות המשפט? 

"ההתייחסות של השופטים היא רציונלית, אך השופטים אוהבים לראות שיש עו"ד חרדי שעוסק בתחום הפלילים", מסביר עו"ד ציק.

עו"ד רפאל ציק משתף אותנו בתיק שבו זכה לפני כשנה. "מדובר על תיק שנוגע לאלימות במשפחה של אדם ממשפחה דתית. ניהלנו הוכחות, חקרנו שוטרים, חקרנו עדים, והצלחנו להוכיח שמדובר בעלילה, וקיבלנו זיכוי מהדהד ומוחלט. זו תחושת סיפוק אדירה".

תיק נוסף, הוא תיק של סחר בסמים של בחור ממשפחה חרדית. "מדובר על תיק של סחר בסמים של בחור בן טובים שמעד, לאחר ששכנעתי את בית המשפט כי מדובר במעידה חד פעמית, נסגר התיק נגד הבחור כמעט וללא כלום".

תיק נוסף, הוא תיק של בחור צעיר שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות תעבורה חמורות, נהיגה ללא רישיון, נהיגה פוחזת, נהיגה ללא ביטוח, נהיגה במהירות בלתי סבירה אי ציות לשוטר, הפרעה לשוטר ואי ציות לאור אדום בנסיבות מחמירות. נפגשתי אני ושותפי עם התובע והסברנו לו שמדובר בבחור צעיר שעדיין לומד בתיכון ועתיד להתגייס לצבא וזו לו ההסתבכות הראשונה עם החוק. התיק הגיע לסיומו המוצלח, כאשר ביהמ"ש מאמץ את ההסדר וגוזר על הלקוח פסילה וקנס 500 ₪ בלבד.

במגזר החרדי נשמעות לעתים טענות נגד אכיפה משטרתית בררנית בציבור החרדי, אולם לדעת עו"ד ציק מדובר במקרים חריגים. "יש מקרים מסוימים שהמשטרה לא נוהגת בהם כפי שהיא אמורה לנהוג" הוא מודה אבל מוסיף כי "מדובר במקרים חריגים וככל שיש מקרה כזה, יש לפנות מיד לעו"ד.

ישראל ידועה כאחת המדינות שבה אחוזי ההרשעה הגבוהים ביותר בעולם. בעבר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים לפיהם כ-99% מהכרעות הדין בישראל מסתיימות בהרשעה.

גם עו"ד רפאל ציק שעוסק בתחום הפלילים מכיר את הנתונים מקרוב ומתייחס אליהם. "אחוזי ההרשעה גבוהים מאד. בכ- 90 אחוז מהתיקים, מרשיעים את הנאשמים, חלקם מסתיימים בהסדרי טיעון כשלא ידוע אם האיש באמת עבר עבירה וייתכן מאוד שיש פה הודאת שווא. גם בערעורים פליליים אנחנו רואים שרוב הערעורים שמוגשים על ידי הנאשם נדחים על ידי בית המשפט, אך כשהמדינה מגישה את הערעור, רוב הסיכויים שהערעור יתקבל. זה גורם לעתים קרובות  לתחושת אי צדק. עו"ד רפאל ציק מסביר את התופעה בכך שרוב השופטים הפליליים, מגיעים מפרקליטות המדינה. "צריך לאזן ולמנות יותר ויותר שופטים מהתחום הסנגוריאלי" הוא מציין.

 

 

מה העצה הכי טובה שאתה יכול לתת לאדם שחשוד בעבירה פלילית?
לפנות לעורך דין ולהתייעץ איתו עוד טרם החקירה. במקרים רבים מאוד, אדם שמתייעץ לפני החקירה עם עו"ד פלילי, התיק נגדו נסגר ולכן אל תהססו, ואם קראו לכם לחקירה, תרימו ישר טלפון לעו"ד פלילי ותתייעצו איתו. מהניסיון שלי אני יכול לומר לכם שעדיף לשלם פחות כסף בהתחלה על ייעוץ נכון ולא לשלם הרבה כסף בהמשך כשמוגש כתב אישום.

 

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות