עו"ד מעיין חיימוביץ בראיון אישי

עו"ד מעיין חיימוביץ בראיון אישי *על הילדות במשפחה דתית * על ייצוג החלש מול מערכת שנחשבת לא פעם אטומה * על הבחירה להתמחות בתחום הפלילי "אמרו לי שאני משוגעת, שעדיף לי להתמקד בקרקעות או באזרחי, אבל לי זה היה לגמרי ברור – זה פלילי או כלום".
נעה לביא |

לקבוע עם עו"ד חיימוביץ ראיון היה כמעט בלתי אפשרי, "בימים אלה אני אחרי מעבר דירה, והיערכות מחדש", היא מסבירה לנו בחיוך שבחדר 'המשרד המאולתר' בביתה מונחים על שולחן רחב מחשב נייד וסביבו ערימת קלסרים, "מאז שהתחיל המצב עם הקורונה העברתי את כל הפעילות הביתה", היא אומרת, "לשמחתי יש לי חדר אחד ריק והכל עבר והונח בצורה מסודרת, אני לא מסוגלת לסבול בלאגן, זו הסיבה שכשאני מגיעה לדיון, בצניעות אני יכולה לומר, אי אפשר לתפוס אותי לא מוכנה, כל מסמך מתוייק וממוספר, כל אמירה מודגשת בצבע , אפילו לצבעים יש משמעות", היא אומרת במלא הרצינות, "אני עובדת קשה ומגיעה מוכנה לכל טענה שיעלה כלפיי הצד השני".

הכל מתחיל מהבית

"נולדתי וגדלתי בעיר בת ים, בת להורים חרדים, שהדבר הכי חשוב עבורם היה מערכת הערכים וההשכלה שלי" מספרת עו"ד חיימוביץ "כבר בהכרות הראשונה שלי עם מערכת החינוך לא יכולתי לסבול את הדרך שבה ניסו ללמד אותי, פרטים טכניים מעולם לא משכו אותי ובטח לא שינון, אני רציתי לא רק להתפעל מהעובדות אלא דווקא מהאופן שבו הדברים נעשים, מהמניע, כך מצאתי עצמי, ילדה חוקרת, שואלת , תוהה, במקום שבו כולם פעלו באמונה עיוורת, מה שמהר מאוד מיתג אותי כ"מורדת" במוסכמות". כך בתיכון החלטתי לעזוב את מערכת החינוך החרדית ולעבור למסגרת דתית- לאומית".
"התברכתי בכך שבכל הצמתים המשמעותיים של חיי היו לי מנטורים שהאמינו בי, הראשון והמוביל שבם הוא כמובן אבי, שלעיתים קרובות מידי היה מוצא אותי תחת ערימות קלסרים וניירת, לפני שהלך לישון ובאותה פוזה בדיוק כאשר קם לתפילת שחרית בנץ החמה. הורי תמכו ועודדו אותי ללמוד תמיד ואני יודעת שתמיד אני נמצאת בתפילות שלהם להצלחתי.

הצד השני של המטבע
לימודי המשפטים היו בשבילי רק החלק האקדמאי, את הלימוד המעשי, ההתמחות, התחלתי במשרדו של מי שאני מכנה: 'אבי ומורי המקצועי', עורך הדין צבי אבנון, שיחד עם בנו, דאז עו"ד ממולח וכיום כבוד השופט גיא אבנון, נתנו לי את הכלים, את הידע, את החשיפה מול הלקוחות ובעיקר את האומץ לומר את כל מה שיש לי בצורה הטובה, הנכונה והמדויקת עבור הלקוח שלי, משרד אבנון עבורי הוא יותר ממשפחה. "מיד לאחר סיום ההתמחות במשרד אבנון, למעשה חזרתי לעבוד, במשרד שבו עבדתי עוד בתקופת לימודיי, אצל עו"ד אלון דוידוב, שם, כשאני בדיוק "בין לבין" קצת יותר חכמה מסטודנטית ועוד לא עורכת דין בפועל, למדתי להטיל ספק אפילו במה שאני רואה מול עיני, כל פיסת ראיה , כל מסמך, הקלטה או אמירה נבחנים מכל זווית אפשרית, רק כך ניתן להגיע לחקר האמת, המערכת לא חפה מפגמים ולא פעם ראויה לביקורת" מסבירה עו"ד חיימוביץ'.

 

 

על הבחירה בפלילים כייעוד

"כל סניגור פלילי מייצג בסופו של דבר את  החלשים, חסרי האמצעים מול מערכות אימתניות", אומרת עו"ד חיימוביץ  "אנחנו לא תמיד אהודים על הציבור, לעיתים גם התקשורת קשה כלפינו, והלקוחות שלנו שעוברים את המשבר על עורם ובשרם לעיתים אינם קלים, כל תיק פלילי הוא אירוע  משברי וקשה מבחינה נפשית לבעלי הדין, הלחצים שמופעלים עלינו הסניגורים הם אדירים, כל טעות ולו הקטנה ביותר עלולה לעלות לאדם בחירותו, אבל מצד שני הסיפוק האדיר בהוצאתו של אדם לחופשי הוא שווה ערך ללא פחות מנס גלוי".
"אני יכולה להתחיל את היום בבוקר בבית המשפט ולמצוא את עצמי לאחר מכן באחד מבתי המעצר ברחבי הארץ. עשרות סוגים של אינטראקציות עם תובעים, לקוחות, משפחות, אנשי שב"ס, שופטים, שוטרים. קצב העבודה משתנה. ביקורים בזירות הפשע יכולים  להניב תוצאות שלא היו מתקבלות מעיון בחומר הראיות ועשויות ליצור מפנה חד בתיק. כל תיק עבורי הוא עולם ומלואו, אני לעולם מתזכרת את עצמי ואת הסובבים אותי – מאחורי כל מספר סידורי עומד אדם, שבחר בי להיות עבורו לשון, עיניים, מוח ודרך לחירות שלו, ולכן כל פיסת נייר וכל תיק מחייב ריכוז מרבי, לימוד ניתוח וגיוס הידע המשפטי הנדרש לאותה סיטואציה", מסבירה עו"ד חיימוביץ.

עו"ד חיימוביץ בעלת משרד עצמאי מזה למעלה מעשור, מתמחה במשפט הפלילי על כל היבטיו ובמגוון רבדיו, הן בתחום עבירות צווארון לבן והן בתחום הצווארון הכחול, תיקי פשיעה חמורה, אלימות , סמים ונשק, עבירות מין, עבירות רכוש, וכמו כן בעלת התמחות מיוחדת בדיני נוער ובתחום עבירות הסייבר – פשעים ברחבי הרשת – פשעי מחשב. עו"ד חיימוביץ ייצגה עד כה מאות לקוחות ותיקים ובניהם גם תיקים מתוקשרים ובעלי הצלחות רבות.

 

לא מסוגלת לעבור בשתיקה על חוסר צדק

לפני מספר חודשים קיבלתי שיחת טלפון בשעת ערב מאוחרת. לקח לי כמה שניות להבין מה אומרת האישה בצד השני של הקו, מבעד לבכי בשפה קלוקלת, הבנתי שהיא נמצאת בתחנת משטרה, שרוצים לחקור ואולי לעצור אותה ושהיא חושבת שרוצים לקחת לה את הילד. כשהגעתי לתחנת המשטרה התבהרה התמונה, הגברת, אחות בבית חולים במקצועה, נכנסה לבית חדש, דיירי הבניין לא הכירו אותה ואת בנה שמאובחן על הספקטרום האוטיסטי, כך למעשה תלונות הגיעו מהשכנים על חשש בהתעללות ובאלימות כלפי בנה הקטן. היא עמדה שם בוכה ונחנקת ממש, מסבירה שהגיעה ניידת אליה הביתה, שוטרים לקחו אותה לתחנה, ומאותו רגע היא מנסה להסביר לכל מי שרק מוכן לשמוע בעברית רצוצה שהילד לא ילד רגיל וכשהוא נכנס לאחד מההתקפי זעם שלו, אף אחד לא יכול לעצור אותו, הצרחות והלקאה עצמית ולפעמים גם שבירת חפצים סביבו הם מנת חלקה כאם ושום דבר מזה לא נובע מאלימות או התעללות בו. "אנשים נורמטיביים לא יודעים להתמודד מול סיטואציה בה הם עומדים לראשונה בחייהם בתחנת משטרה, מדובר באחות בבית חולים, כזו שיכולה לעמוד בכל תנאי לחץ באשר הם חוץ מזה של המעמד הנוראי בתחנת המשטרה…"
"ברגע שנכנסתי לתחנה, נגשתי לשוחח איתה, הסיפור שעמד מאחורי האישה הזו היה קורע לב, מדובר היה באם יחידנית שנאבקת לפרנס ולעטוף באהבה ילד שנמצא על הספקטרום ותויגה כמתעללת ברגע אחד".
לפני שהיא נכנסה לחדר החקירות ביקשתי לדבר ביחידות עם החוקרת. הסברתי לה שמדובר בילד לא רגיל שהתנהגותו לא רגילה, שהאם הזו היא שבר כלי ושאני מבקשת שתקשיב לה בניגוד למה שעשו השוטרים שהגיעו לקחת אותה, כאשר אני במקביל מתחילה סבב טלפונים להשגת המסמכים שיוכיחו לפחות לעת עתה את מצבו של הילד.
לא המשכתי לדרכי עד שהלקוחה שלי יצאה מחדר החקירות. שוחחתי שוב עם החוקרת, הצגתי בפניה מסמכים שהסבתא הצליחה לשלוח לי לנייד, הבטחתי שבקרוב יושלמו שאר המסמכים ויוגשו יחד עם בקשה לסגור את התיק כנגד הלקוחה שלי.
מסמכים רבים נערמו לידי, הן רפואיים, הן מצוות הגננות, הן מהסבתא ואפילו מחברותיה למקצוע של האם, התיק בסופו של דבר נסגר בחוסר אשמה, אבל אני חייבת לומר שלעיתים אני תוהה, איך הגענו למצב שמשהו מחליט שאתה אשם וברגע אחד מבלי לעצור ולהקשיב מתהפכים חייו של אדם מהקצה אל הקצה.

 

עבריינות בעידן החדש

עו"ד חיימוביץ' המשמשת יו"ר (משותפת) בוועדת סייבר הארצית של לשכת עורכי הדין מספרת, "לפני כמה שנים טובות כשהתחילו להגיע למשרד תיקים בעבירות שנעשו ברחבי הרשת, היה לי ברור שזה הדבר הבא, שזה לגמרי הזמן להתחיל לצלול לתחום שעוד אף אחד אחר לא הכיר" היא צוחקת, מהר מאד החלו להגיע בזה אחר זה תיקי סייבר לטיפולה, פרשות בינלאומיות מתוקשרות, כמו אביו של ההאקר מאשקלון, פרשיית "קוד מקור" – ההאקרים מרמת השרון, פדופילים ברשת, סחר בסמים ברחבי הרשת, פרשיית הסחר במידע של קופת חולים ועוד, "זה יכול להיות מנהל חברה שסרח והחליט לסחור בידע פנימי או עבריין מין שהפיץ חומרי תועבה, תחום עבירות המחשב אינו מוגבל רק להאקרים" מסבירה חיימוביץ
"חשוב להבין", היא ממשיכה, "שלמעשה אפשר לעשות חלוקה מטאפורית לעבירות מחשב: אלה שמבוצעות כלפי המחשב, התוכן והמידע שהוא מכיל ופעולתו התקינה, ואלה שמבוצעות באמצעות מחשב, שהן בדרך כלל עבירות פליליות "קלאסיות", כמו פדופיליה, הימורים או סחר בסמים ונשק, באמצעות אפליקציות שונות להעברת מסרים."

לפעול לטובת הקהילה

במקביל לעבודתה כסניגורית, משמשת עו"ד חיימוביץ כיו"ר (משותפת) בוועדת הסייבר הארצית של לשכת עורכי הדין, כסגנית יושבת ראש (משותפת) ארצית של הוועדה לזכויות נחקרים ועצורים וכן כמרצה ומובילת קורס לימודי לעורכי דין בתחום הפלילי מטעם לשכת עורכי הדין, מתראיינת בתקשורת בתחומי התמחותה ומעת לעת מרצה גם לציבור הרחב.
"אני מאמינה שלא פחות מטיפול בבעיה – חשובה מניעתה, אנו חיים בעידן חדש, עידן של קידמה שיש מי שיאמר שהיא מהירה מידי, הפיתויים הם אדירים וכיום בני הנוער חשופים להכל מהכל ולא פעם הורים עומדים חסרי אונים ולא מבינים איפה כשלו, בהרצאות האלה אני נותנת לכלים ידע איך להתמודד עם הסכנות האורבות לילדיהם ברחבי הרשת, פדופליה, הימורים, אלכוהול, סמים, עבירות סייבר – פשיעה ברשת, תופעת השיימינג, וכיצד עליהם לנהוג אם ילדים הוזמן לחקירה במשטרה, מהו ההליך הפלילי ועוד, אני רוצה להאמין שאני מושיטה את ידי בצורה שתועיל לכל אחד בדרך שלו.

 

 

מילה אחת לסיכום?
כאדם מאמין המשפט שמוביל אותי הוא "אם אתה מאמין שיכולין לקלקל, תאמין שיכולין לתקן",  אנחנו חיים בתקופה מלאה באפשרויות ופיתויים, ובכל צומת עומדות לנו שתי זכויות משמעותיות, זכות הבחירה וזכות התיקון, איני דנה אף אדם עד שלא אלך בנעליו, וגם אם טעה או שגה הוא ראוי להזדמנות שניה, הדבר נכון ללקוחותיי, לעמיתי וגם למערכת המשפט כולה.

 

 

המשרד של עו"ד מעיין חיימוביץ' ממוקם בבניין UMI, , משה לוי 11, ראשון לציון.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות