השופט נזף בגנבים בימי הקורונה

מעצרם של בני זוג שביצעו גניבה באלפי שקלים מחנות BE פארם הוארך, והם ערערו על זה. ביהמש נזף בסניגורים על פעילות לקוחותיהם בימי הקורונה, ודחה את עררם
ציון חן |
חנות BE פארם. צילום: ויקיפדיה

בימי משבר הקורונה, המשטרה מבצעת רק כרבע מממוצע המעצרים היומי בימי השגרה. גם תוכניות למבצעים מתוכננים ופשיטות מתוכננות נדחו. זאת, בין השאר, בשל אי היכולת לגייס כעת כמות שוטרים גדולה ולצאת להמון מוקדי חיפושים ומעצרים בבת-אחת.

בכל דיוני הבקשות להארכות מעצר בימים אלו, משתמשים הסניגורים בטיעון של "ימי הקורונה" כדי לבקש מהשופטים לשחרר את לקוחותיהם למעצרי בית במקום לכלוא אותם. ממה שנראה עד כה, בתי המשפט לרוב נעתרים לכך. אך המשטרה נלחמת לא מעט, ואף מערערת למחוזי על החלטות שחרור.

מצד שני, מי שמעצרו כן מוארך, מגיע עם תחושת בטחון שימי הקורונה כן יעשו רושם. אם לא על השופט התורן באולם המעצרים בשלום, אז על שופט המחוזי בערר. השופטים לרוב לא ממלאים את הציפיות של המערערים (משטרה או עצורים), ושופט המחוזי בחיפה אריה נאמן, אף נזף בזוג גנבים על פעילותם הפלילית בימים טרופים אלו, ומצא לנכון להביע את מצוקת העסקים בהחלטתו.

הרקע למעצר היא הגעתם לפני שבוע של זוג גנבים, תושבת קרית ים (32) ותושב חיפה (25) לחנות הפארם BE שבכרמיאל. אשר הגיעו עם "תובנות" לגבי היום שאחרי הקורונה. במקום לגנוב מוצרי סגר נפוצים כמו נייר טואלט או אלכוג'ל, הם גנבו דווקא מוצרי פרפומריה בסך של 8000 שקלים.

"מגיעים גנבים כדי לגנוב לא בקבוקון של אלכוהול ג'ל", ציין זאת בהחלטתו ביהמש, "אלא קוסמטיקה ופרפומריה בסכום של 8000 שקל. לא ניתן להתעלם מהחומרה שבדברים".

מצלמות האבטחה של החנות תיעדו אותם היטב, אך הם חשבו שבגלל שהם לא מקומיים, השוטרים של תחנת כרמיאל-לב הגליל לא יזהו אותם. אבל תמונתם הופצה ברשת המסופים המשטרתית, ושוטרים מחיפה והאזור עשו לשוטרי כרמיאל את העבודה, וזיהו אותם בעבורם. השניים אותרו ונעצרו ביום חמישי, ארבעה ימים לאחר הגניבה שביצעו, והובאו לחקירה בתחנה.

ביום שישי בבוקר המשטרה הביא את השניים להארכות מעצר נפרדות. זאת על מנת למנוע מהם לתאם גרסאות הנוגעות אולי לעוד כמה "מכות" שביצעו, והמשטרה חושדת שהם אחראים לכך. שופט המעצרים התורן בחיפה היה אהוד קפלן, ולאחר שהתרשם כמובן מתיק החקירה ומהדוח הסודי, הוא פסק על הארכת מעצרם של השניים בשלושה ימים.

השניים ערערו על השארתם כלואים למחוזי בחיפה, שם היה כאמור בתרונות, השופט אריה נאמן, ששמע את זוג הגנבים בשתי ישיבות שונות. זאת משום שהזוג היה כאמור מופרד בבקשות המעצר שלהם. השופט נאמן הביע את זעמו על הגנבים ועורכי דינם, בהחלטה שמשקפת את ימי הקורונה ואת תחושת הסולידריות שהביע השופט, תחושה שכל 'אדם סביר' כהבנתו, צריך להפגין.

"בטיעונו בפני טען הסניגור כי בסך הכל מדובר בעבירת גניבה שאיננה מן החמורות", אמר השופט על הסניגור של האישה, "אודה כי מתקשה אני לקבל טענה זו, וזו בלשון המעטה, כאשר עבירת גניבה זו בוצעה במצב החירום שבו שרויה מדינת ישראל. כשכל עם ישראל יושב בביתו, העסקים פתוחים כדי לנסות ולשרוד, וגניבה בעת הזו, לטעמי, הינה חמורה ביותר על רקע התקופה".

את רוח החלטתו זו של השופט, היה ניתן לשמוע גם בדחיית הערר של הגבר על מעצרו. "לא נחה דעתי מטיעונו של הסניגור שמדובר בעבירת גניבה שאינה מן החמורות. נכון הוא שבמדרג העבירות בספר החוקים לא מדובר בעבירה חמורה. ברם, עבירה זו מתבצעת בתקופת החירום שבו נמצאת מדינת ישראל, כאשר עסקים פותחים את דלתותיהם על מנת לשרוד, ותו לא", הביע השופט נאמן את מורת רוחו והשאיר את החלטת שופט המעצרים על כנה, ואת הזוג עצור.
__________________________
דיני עבודה קורונה
נקלעתם לבידוד? מה חובת המעסיק כלפיכם? האם אתם זכאים לשכר בעבור ימי הבידוד? האם תהיו זכאים לדמי אבטלה כשאתם בבידוד? כל השאלות בנוגע לדיני עבודה בחדר המצב שלנו בקבוצת הוואטסאפ שמנהלת עו"ד ליזה דמרי מומחית לדיני עבודה

מצטרפים לקבוצה בלחיצה כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות