לשון הרע בימי קורונה – האמנם?

השהייה בבית והיעדר הסחות דעת, מספיקים על מנת לעורר מחלוקות ומתחים. על כך מתווספים חוסר הוודאות מהעתיד לבוא, הלחץ הכלכלי, הגבלת חופש התנועה וגם הפחד מהנגיף עצמו ומהתרחישים המאיימים שחוזים בתקשורת, אודות ממדי המגפה בארץ ובעולם. על אף שכולנו מודעים לכורח הנסיבות, ולעובדה שמוטב להישאר אופטימיים, מטבע הדברים, אתגרי התקופה עושים את שלהם ומעוררים כעסים.
עו"ד שני רופא |
מאיר בקרמן - סחט אישה למען טובות הנאה - אילוסטרציה אנבנטו
אילוסטרציה

כידוע, כולנו מתמודדים לאחרונה עם מציאות חדשה שמכתיבה לנו מגפת הקורונה

. אורח החיים החדש שאנו נדרשים לו, כולל שינוי מהיר של הרגלים, ולא מעט אתגרים וחששות; התא המשפחתי עובר טלטלה, הבטחון התעסוקתי והמקצועי מתערער, והעתיד הכלכלי הופך מעורפל ומטריד עבור אוכלוסיות שלמות.

על רבים מאיתנו נכפתה מציאות של היעדרות מהעבודה ושהייה ממושכת בבית עקב הנחיות הממשלה להימנע מיציאות בלתי חיוניות.

השהייה בבית והיעדר הסחות דעת, מספיקים על מנת לעורר מחלוקות ומתחים.

על כך מתווספים חוסר הוודאות מהעתיד לבוא, הלחץ הכלכלי, הגבלת חופש התנועה וגם הפחד מהנגיף עצמו ומהתרחישים המאיימים שחוזים בתקשורת, אודות ממדי המגפה בארץ ובעולם.

על אף שכולנו מודעים לכורח הנסיבות, ולעובדה שמוטב להישאר אופטימיים, מטבע הדברים, אתגרי התקופה עושים את שלהם ומעוררים כעסים.

מדדים שונים כבר מצביעים על ריבוי מקרים של אלימות במשפחה וסכסוכי שכנים עקב שגרת החיים החדשה בצל מגפת הקורונה.

כעסים מתעוררים כלפי בני הבית והמשפחה, כלפי מקום העבודה, כלפי השכנים, כלפי חלקים שונים בציבור אשר אינם נענים להנחיות, כלפי מקבלי החלטות ואוכפי חוק.

בנסיבות הנתונות, כולנו מצויים בסיכון מוגבר לגרימת עוול לאחר על פי חוק איסור לשון הרע. בתי המשפט מוסיפים לפעול גם בימים אלה ויחזרו לפעילות מלאה בעתיד. בתקופה זו של התפשטות מגפה, אמנם טחנות הצדק טוחנות לאט מהרגיל, אולם יש לזכור שהפרת חוק איסור לשון הרע, מתיישנת מבחינה משפטית רק לאחר שבע שנים. משמעות הדבר היא שאם גרמתם עוול לאדם לפי חוק זה, תהיו חשופים לתביעה זמן רב לאחר שמשבר הקורונה, כפי הנראה, יסתיים.

איך נמנעים מחשיפה לתביעת לשון הרע בימי הקורונה? נמנה כמה המלצות חשובות:

  1. אין לבזות אדם על רקע גזע, דת, מוצא או מקום מגורים. על כן, במיוחד ברשתות החברתיות, וגם תוך כדי ויכוח חשוב, הימנעו מלבזות אדם על רקע נתונים אלה. ישנם אמנם ציבורים אשר היענותם להנחיות הממשלה פחותה. עניין זה מעורר כעס מובן, אולם אין להשתמש בנתון זה על מנת לבזות או להשפיל אדם על רקע השתייכותו לקבוצה מסוימת.
  2. גם אם מקום העבודה נהג בכם שלא בצדק לטעמכם, ומיהר להודיע על פיטורים או על חל"ת, הימנעו מלהכפיש את מקום העבודה, או את מנהליו, ברבים.
  3. אותו כלל חל גם על בעלי דירה, שוכרים, לקוחות וספקים אשר פגעו בכם כלכלית או סירבו להתחשב במצבכם הפיננסי עקב משבר הקורונה. מותר לחשוף את הסיפור, אולם מוטב שלא לכלול בפרסום פרטים מזהים. אגב, גם ללא פרטים מזהים מפורשים, במידה והקהל הנחשף לתוכן שפרסמתם יכול לזהות במי מדובר, אתם מסתכנים בתביעה.
  4. הנחיות הממשלה מעוררות מחלוקות גם בסביבות מגורים. גם אם שכניכם אינם נשמעים להנחיות או מפרים הוראת בידוד ואתם חשים שהם מסכנים אתכם, מוטב לפנות בבקשה ישירה ובמידת הצורך, לדווח לרשויות. אם תפעלו בדרך של "שיימינג" ברשתות חברתיות או בקבוצות וואטסאפ, תיחשפו לתביעת לשון הרע.
  5. נושא הזוגיות והמשפחה הוא אולי הרגיש ביותר בימים אלה. בני זוג אשר ממילא סבלו מקשיים במערכת היחסים, וגם כאלה שלא, מתמודדים כעת עם אתגר זוגי ומשפחתי מכביד. השהייה הממושכת יחדיו, תחת הלחצים השונים המאפיינים את התקופה, עלולה לגרום לעימותים להסלים. גם הורים גרושים מתמודדים עם דילמות יומיומיות באשר לניוד ילדים מבית לבית, במציאות של מגפה מתפשטת. יחד עם זאת, גם אם אתם מתמודדים עם אתגר זוגי או משפחתי קשה, הימנעו מפרסום של תוכן שלילי אודות בן הזוג או ההורה האחר. התבטאות מסוג זה, בין היתר, עלולה לחשוף אתכם לתביעה ולתשלום פיצויים.
  6. זכרו שהדין הישראלי קובע שבגין עוול לפי חוק איסור לשון הרע, ניתן לתבוע פיצוי של עד 50,000 ₪ אף ללא הוכחת נזק ישיר כתוצאה מהמעשה. נוסף על כך, בתנאים מסוימים לשון הרע מהווה גם עבירה פלילית. על כן, שמרו על גבולות השיח והגנו על עצמכם מאתגר נוסף ומעימותים משפטיים. צו השעה הוא סבלנות, פיוס ואורך רוח.

 

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות