בית המשפט העליון קבע כי לבעל חוב מעמד מיוחד בהליך פשיטת רגל

האם נושה יכול למנוע מחייב להגיש בקשה נוספת לפשיטת רגל שניה של חייב? על פי הלכה שקבע בית המשפט העליון התשובה היא חד משמעית כן!
מעיין לביא |

בכל הליכי חדלות הפירעון (פירוק חברה, פשיטת רגל וכו') מתקיימת תחרות בין נושי החייב חדל הפירעון. שהרי ידוע שגם לאחר מימוש נכסי החייב, לא ייוותר די כסף כדי לסלק את כל החובות. מטרתו של כל אחד מן הנושים היא למקסם את סכום הכסף, שישולם לו על-חשבון החוב. בקשר לכך, יצר הדין סוגים שונים של נושים ואת סדר הקדימויות שלהם בקבלת כספי החייב.

ל"נושה מובטח" קיימת, כידוע, עדיפות על-פני שאר הנושים. זה הטעם לכך, שפרקליטיהם של נושים בהליכי חדלות פירעון עושים מאמצים משפטיים ניכרים להביא לכך, שלקוחותיהם יוכרו כנושים מובטחים.

מהו הדין לגבי נושה שאינו מובטח?

נושה שאינו מובטח נמצא לרוב בתחתית סדר עדיפויות ההחזרים הכספיים מקופת הכינוס

רק לאחרונה בית משפט המחוזי בחיפה מחק את בקשת חייב כספים בהליך פשיטת רגל זאת לאחר שהוא לא הסיר את מחדליו.

אחד המבקשים היה עו"ד דניאל סוסנוביק שהגיש בשם אחד בעלי החוב שהשיקים של החייב, הוחזרו מאחר ולא היה להם כיסוי.

סיפור שמתחיל בהונאה

מדובר בחייב שרכש מחשב נייד ושילם עליו באמצעות שלושה שיקים כל אחד בסך 3,500 שקלים,  מאחר והצ׳קים אשר הופקדו בחשבון בנק המבקש, חזרו מהסיבה ״מושך מוגבל״ והוגשה בקשה להוצאה לפועל ובמהלך ניסיונות המבקש לפעול בתיק ההוצל״פ הוא גילה כי החייב הינו פושט רגל.

בבקשה לבית המשפט המחוזי בחיפה, כתב עו"ד סוסנוביק כי החייב התנהל בהליך הפש"ר בחוסר תום לב, ניצל אותו לרעה. על פי הבקשה בין הליך הפש"ר הראשון לשני תקופת הזמן היתה פחות משנתיים וחצי ולכן יש לדחות את בקשת החייב.

כאמור בית משפט המחוזי בחיפה קיבל את הבקשה, בין השאר מאחר והחייב לא הסיר מחדליו. "בנסיבות אלו, אין לי אלא לראות את החייב כמי שוויתר על הצורך בהמשך ההליך, ועל כן אין מנוס אלא למחוק את בקשתו העיקרית", כתב בית המשפט בהחלטתו והוסיף: "יובהר כי מחדלי החייב שעה שהוא חוסה תחת צו הכינוס שניתן בעניינו מהווים התנהגות בחוסר תום לב שעה שמחד גיסא, נהנה החייב מהטבות הנובעות מצו הכינוס, ומאידך גיסא, לא מבצע הנדרש ממנו במסגרת הליך הפש"ר. לפיכך, אני מורה על מחיקת הבקשה לפשיטת רגל על כל השלכותיה".

הלכה חדשה

לאחר שהחייב ביקש להכנס שוב להליך הפש"ר , הגיש עו"ד סוסנוביק בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון שם ניתנה החלטת השופט יורם דנציגר: "מתגובת הכונס הרשמי והמנהל המיוחד לבקשת רשות הערעור עולה בי למבקש אף תהיה ההזדמנות לשטוח את טענותיו בעניין התנהלותו של חייב עוד בטרם בחינת בקשת החייב להכרזה עליו כפושט רגל״.

 

משמעות האמירה מבחינת מעמדם של הנושים בהליכי פשיטות רגל אדירה – מעתה קולם לא רק נשמע וביכולתם להשפיע על ההליך בכללותו של החייב

 

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%93%d7%a0%d7%99%d7%90%d7%9c-%d7%a1%d7%95%d7%a1%d7%a0%d7%95%d7%91%d7%99%d7%a7/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות