אם יוחמר הסגר – ייתכן והצבא ייקרא לסייע למשטרה

לצד ביקורי בית אצל מבודדים ועצירת אנשים ברחוב כדי לבדוק אם הפרו בידוד, הצבא עשוי להצטרף למשטרה ולסיע בשמירה על הסדר הציבורי במידה ותהיה הכרזה על סגר כללי
ציון חן |
צנחנים במחסום בחברון. בקרוב בתל אביב? צילום: פלאש 90

במשטרה הבהירו היום כי במידה והמשטרה תידרש, עפי תקנות החירום המתחדשות, גם לכדי "סגר ציבורי מוחלט", הצבא יסייע בהצבת חיילים בפטרולים ברחובות, על מנת לסייע למשטרה בשמירה על ישום התקנות. לחיילים לא תהיה סמכות אכיפה, אלא סיוע בלבד.

עם זאת, מדגישים במשטרה כי הדוחות ינתנו לכל מי שעשוי להפר את אחד מסמכויות האכיפה לתקופה זאת. ביום א' נוספה תקנה והיא איסור הפעלת עסק או מקום. ההגבלה החדשה כוללת את השווקים, אך אינה תקפה לבתי אוכל שעושים משלוחים ולבתי מרקחת. מדובר בהגבלה המוגדרת כפלילית, והיא תיאכף בקנס של 5,000 שקלים שיימסר לעובד שנמצא בעסק, אך יהיה מיועד לבעל המקום.

שוטרים סוגרים חנות בשוק הכרמל בתל אביב ביום א'. צילום: פלאש 90

עפי רשימות המבודדים ברחבי הארץ, שמתקבלת ממשרד הבריאות, יגיעו שוטרים מכוח יעודי וניידות יעודיות שהוקצו לכך בכל תחנות המשטרה בארץ, על מנת לבצע ביקורי בית, ולבדוק שהמבודד אינו מפר חובת בידוד. חולה מפר בידוד – מוגדר כ"מגיפה מהלכת", והמשטרה מבהירה כי הוא ייחקר בסעיף עבירת 'הפצת מחלה', שזו עבירה מסוג פשע.

כמו כן, אדם שחייב בבידוד מחויב לדווח למשרד הבריאות שהוא בבידוד. במידה והמבודד לא נרשם לדיווח, הוא מפר חובת דיווח וזו עבירה פלילית, שלצידה קנס של 3,000 שקלים. כמו כן, על כל יום שהמבודד לא ירשם, יתווספו לו 600 שקלים לקנס לכל יום, שזה חמישית מגובה הקנס. מדובר בעבירה מתמשכת במידה והאיש הוזהר להירשם במשרד הבריאות ולא עשה כן.

כאמור, כוחות יעודיים של תחנות המשטרה יבדקו את הימצאותם של מבודדי קורונה מוכרים ורשומים, בכתובת אותה מסרו. המשטרה מסבירה כי תברר עם אזרח היכן הוא גר ולאן הוא הולך, אבל אם בסופו של דבר הוא לא ישתף פעולה, זאת לא עבירה פלילית. יחד עם זאת מבהירים המשטרה, כי אם תתלווה לזה עבירה נוספת, הם יאכפו כרגיל.

כמו כן, במהלך הימים האחרונים החלה המשטרה לרשום דו"חות בעת הפרות חריגות ובפרט בעת הפרת חובת בידוד וכן סירוב להוראת שוטר להתפזר בעת התקהלות אסורה. עד כה נרשמו 42 דו"חות (הפרת חובת בידוד- 12 דו״חות, הפרת חובת דיווח למשרד הבריאות על בידוד – 2 דו״חות, סירוב להוראה על פיזור התקהלות אסורה – 28 דו"חות).

במרכז מאמץ הפיקוח המשטרתי, מדי יום מבקרים השוטרים אלפי מחויבי בידוד בכדי לוודא כי הם נשמעים להנחיות, כשעד כה ביקרו השוטרים 14,213מחויבי בידוד בכל רחבי הארץ, מתוכם 2,369 במהלך סוף השבוע האחרון. בימים האחרונים ביקרו שוטרים בכל רחבי הארץ גם באלפי בתי עסק שונים, כשרובם המוחלט של בתי העסק והאזרחים קיימו והקפידו על ההנחיות במלואן. נוסף למאמצי הסברה משמעותיים המתבצעים בשטח, המשטרה סגרה עד כה 18 בתי עסק באמצעות צווים בגין הפרת ההנחיות באופן בוטה.

כזכור, המשטרה ממשיכה לפעול באכיפה של תקנות נוספות מהימים האחרונים בהם יחולקו דוחות כספיים ובהם: הסירוב להתפזר – כל התקהלות מעל 10 אנשים היא לא חוקית. מי שלא ישמע להוראות השוטר ולא התפנה, יקנס ב- 5,000 שקלים. זאת למעט מקרים של הלווית וחתונות, שניתן לקיים בהשתתפות של 20 נוכחים.

במשטרה מזהים כבר עכשיו עליה בעבירות הסייבר. היקף נסיונות עבירות המירמה וההונאה במרחב הוירטואלי מתקיים באמצעות התחזות לאתרים וגופים לגיטימיים ואף ממשלתיים. עלייה נוספת שנצפית במדדי המשטרה היא תופעת 'התפרצויות לבתי עסק'. סוג עבירה המוכרת כשהעסקים ניטשים וכך גם מפעלים באזורי תעשיה.
_______________

אובדן הכנסה בעקבות וירוס הקורונה
מאות בעלי עסקים קטנים ובינוניים מוצאים עצמם מתמודדים עם אבדן הכנסה עצום בשבועות האחרונים, השאלה אם יש את מי לתבוע וכיצד לעשות את זה היא שאלה שיש להפנות לעורכי דין העוסקים בתחום בלבד, מצורף קישור לקבוצת וואטסאפ בניהולו של עורך הדין דודי רד בה תוכלו לקבל מענה ראשוני לשאלות בתחום אובדן הכנסה בעקבות וירוס הקורונה

מצטרפים לקבוצה בלחיצה כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות