האם בעלי שליטה בחברות מעטים וקרוביהם זכאים לדרוש דמי אבטלה?

המשק מתכונן להתמודד עם המכה שמביאה הצניחה בפעילות העסקית עקב משבר הקורונה. מה עושים שכירים או בעלי שליטה בחברות מעטים?
עו"ד חיה אביסרור שמעוני |
צילום: פלאש 90

משבר הקורונה גורם לפגיעה בפעילות העסקית, וכפועל יוצא לפגיעה בהכנסות הן של עובדים שכירים והן של עצמאים. מבין השכירים המועסקים בחברות, יש לא מעטים שהם שכירים בעלי שליטה בחברת מעטים. הם אינם זכאית לגמלאות, דמי אבטלה וזכויות בעת פירוק חברה, והיא אף לא משלמת דמי ביטוח בעד גמלאות אלה.

עולה השאלה, מה דינם של שכירים בחברת מעטים שהם קרובי משפחה של בעלי שליטה בחברה- האם הם יהיו זכאים לדמי אבטלה בעקבות חופשה ללא תשלום בצל משבר הקורונה או בשל פיטורין מעבודתם בחברה? או שכל קרוב של בעל שליטה בחברת מעטים, גם אם אינו מחזיק במניות החברה, ייחשב כבעל שליטה, וכפועל יוצא לא יהיה זכאי לדמי אבטלה?

בית הדין קבע, במספר פסקי דין, שלא קיימת חזקה חלוטה לפיה קרוב של בעל שליטה בחברה הוא בהכרח בעל השליטה. למעשה, מדובר בחזקה שניתנת לסתירה והנטל הוא על התובע/ת להוכיח שהוא עובד מן המניין, ואין לו כל שליטה בחברה, לרבות שליטה עקיפה. לצורך האמור, יש להוכיח קיום יחסי עובד ומעסיק כהלכתם בין קרוב המשפחה שאין לו מניות בחברה, לבין החברה.

בפרקטיקה, בכל תביעה לגמלה מתבקשים בעלי שליטה /או קרובי בעלי שליטה למלא הצהרה שקשורה לעבודה המשפחתית, לכן ייתכן שלאחר שתוגש תביעה לדמי אבטלה ע"י קרוב של בעל שליטה, היא לא תאושר באופן אוטומטי ופקידי המוסד לביטוח לאומי יבצעו תשאול ויבקשו שהתובע יוכיח קיום יחסי עובד ומעסיק בפועל, ורק לאחר מכן תאושר התביעה לדמי אבטלה.

להלן מספר דוגמאות שיכולות לסייע להוכחת קיום יחסי עובד מעביד לצרכי המוסד לביטוח לאומי: האם קיים קשר חוזי להסדרת מערכת זכויות וחובות בין העובד והחברה המעסיקה, האם עבודת העובד מתבצעת באופן סדיר ולא מידי פעם רק כשיש צורך, האם מדובר בשכר קבוע ויציב שמתקבל בפועל ושאינו מותנה במצב הכלכלי של העסק, האם קיימת מסגרת קבועה של שעות עבודה, האם העובד מקבל שכר ריאלי בתוספת לתרומתו בחברה והאם הוא מקבל את כל התנאים הסוציאליים הקבועים בחוק לעובדים וכיו"ב.

לצורך השלמת הבנת הביטויים שהוזכרו במאמר זה, אסביר בקצרה את המושגים הבאים:

בעל שליטה הוא מי שמחזיק לפחות 10% מהון המניות בחברה (לעניין זה ראה סעיף 32 לפקודת מס הכנסה)

חברת מעטים היא חברה שחמישה בני אדם או פחות מזה מחזיקים בה (לעניין זה ראה סעיף 76 לפקודת מס הכנסה)

כשבאים לקבוע אם חברה נמצאת בשליטתם של חמישה בני אדם או לא, ייחשבו לאדם אחד-

אדם וקרובו: "קרוב" לעניין זה: בן זוג, אח, אחות, הורה, הורי הורה, צאצא וצאצאי בן הזוג ובן זוגו של כל אחד מאלה.

_______________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%97%d7%99%d7%94-%d7%90%d7%91%d7%99%d7%a1%d7%a8%d7%95%d7%a8-%d7%a9%d7%9e%d7%a2%d7%95%d7%a0%d7%99-%d7%99%d7%95%d7%a2%d7%a6%d7%aa-%d7%9e%d7%a1-%d7%a8%d7%95%d7%90%d7%aa-%d7%97%d7%a9%d7%91%d7%95/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות