קורונה? הפשיעה ממשיכה כרגיל

בחזית המגע עם הקורונה נמצאים כעת הן צוותי הרפואה והן כחולי המדים. בסרטון שהפיקה המשטרה היא מבקשת שיתוף פעולה מצד הציבור, אבל ההיענות לא מספקת. להלן דוגמאות
ציון חן |
מתוך סרטון של המשטרה

ימי הקורונה המתרגשים ובאים עלינו יוצרים עומס רב ונוסף לא רק על מערכת הבריאות, אלא גם על המשטרה. כנראה שזו הסיבה שהיא שחררה כעת סרטון הסברה הקורא לציבור לסייע לה בנושא הפרת הבידוד הביתי, משימה לא פשוטה כלל לכל אזרח. מי שמבודד יכול להרגיש, בערך, איך מרגיש מעצר בית.

הנה הסרטון:

אבל, מצד שני, אולמות המעצרים ומוקד החירום 100 של המשטרה לא מראים שינוי בהלך הרוח של האוכלוסייה העבריינית: דקירות, גניבות, פריצות, ארועי אלימות במשפחה וחיסולים (כמו שהיה בנתניה בערב שבת האחרון) ממשיכים להיות מטופלים בשגרה המשטרה. כמו כן, בשל מצב החירום שהוכרז, כל בקשת מעצר של כל עצור המובא לבית המשפט, צריכה להיות חתומה ע"י סנ"צ במשטרה.

ספציפית, מעצרי קורונה היו רק שניים ביממה החולפת. גבר אחד שנתפס מפר את הבידוד שלו פעמיים ביומיים (הידיעה וקטעי וידאו של המעצר נמצאים כאן). הוא אפילו לא הובא לדיון בבקשה להארכת מעצרו, משום שהוא הושם בבידוד במעצר. הסניגור טען כי אין מסמך שמורה ללקוח שלו להישאר בבידוד, ועל כך השיב לו נציג המשטרה באולם "ראש הממשלה הודיע". יחד עם זאת, הוא שוחרר למעצר בית בבית אמו, תחת הפקדת ערבויות.

נעצרה גם תושבת תל אביב בת 44, שהגיעה מאוקראינה והפרה את הוראות הבידוד לחוזרים מחו"ל ביום ראשון בצהריים. למשטרה אמרה כי היא הומלסית, וברווחה אמרו שאין להם פתרון עבורה, אז היא נעצרה. גם היא שוחררה בחתימה על התחייבות כספית שלא תפר את הבידוד, שיהיה בכתובת שהיא תמסור למשטרה. יחד עם זאת, הורה השופט להעביר את החלטתו למשרדי הבריאות והרווחה על מנת שינסו לאתר לה מקום לשהות בו.

אבל חוץ מהקורונה, כאמור, הפשיעה ממשיכה כרגיל: כך, למשל, נעצר גם מחזר אובססיבי ואלים, נתין זר מאריתריאה (35), שהגיע לחמארה של האקסית שלו בדרום תל אביב, הטריד ותוקף אותה. נעצר גם גבר שרב עם אשתו ואיים לזרוק אותה מהקומה השמינית של דירתם בתל אביב. באור יהודה נעצר דוקר בריב בין שניים. בנתניה ובתל אביב נעצרו שודדי קשישים ברחוב. בנהריה נעצר סוחר סמים ובכפר סבא נעצרו גנבי רכבים. ואולי זו הסיבה לווידאו היפה ששלחה המשטרה – בקשה שתרגיעו קצת עם העבריינות, יש עכשיו מצב חירום.

עו"ד שאול דבח מפרש: אין רע בלי לפחות קצת טוב.

"כיום, לרגל המצב, על כל בקשת הארכת מעצר לבית המשפט נדרשת חתימת קצין משטרה בדרגת סגן ניצב, וזאת במטרה להקטין מן הסתם את מספר הבקשות, וכפועל נגזר את מספר העצורים. הלכה למעשה, ידה של המשטרה שבימים כתיקונם קלה עד מאד על ההדק, תהא קצת יותר כבדה ומושכלת.

"יכלנו לשמח בחלקנו לנוכח התוצאה של הקטנת מס העצורים שמובאים לבית המשפט בבקשה להארכת מעצר (פרנסה תמיד יש), אבל כסניגור מזה 16 שנים, שיחד עם חברותיי וחבריי זועקים מדי יום שמס' הבקשות להארכת מעצר בשגרה, הינו מוגזם ולא מידתי, אני שואל: למה נדרשת מחלה? למה נדרש לו וירוס או חיידק בכדי שמישהו שבמשטרת ישראל יקבל החלטה נכונה ויהפוך את הליך בקשת הארכת המעצר לכזה שלא נעשה בהינף יד אלא לאחר מחשבה וחשיבה רצינית? למה לא בכל יום? למה לא שבשגרה יחליטו שלא בנקל תוגש בקשת הארכת מעצר לבית המשפט?

האם שלילת חירותו של אדם, לרוב מבלי שמוגש בסופו של יום כתב אישום, לא פוגעת בבריאות לפחות כמו וירוס? האם זכותו של אדם לחופש לא די בה להפוך את הליך המעצר למידתי יותר? הנה חומר למחשבה למקבלי ההחלטות, ועד לוירוס הבא שאולי יפתור עיוותים נוספים בהליך מעצרי ושחרורי עצירים, אין לנו אלא להתפלל שכולנו נהיה בראים שלמים – ומשחוררים.

___________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%a8%d7%9a-%d7%93%d7%99%d7%9f-%d7%a9%d7%90%d7%95%d7%9c-%d7%93%d7%91%d7%97/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות