לרגל המצב: מי חייב בתשלום דמי ביטוח לאומי לעובד בחל"ת

אנו נכנסים לתקופת משבר רבת תהפוכות, ויש לא מעט עובדים שבשל המצב והוראות משרד הבריאות הוצאו לחופשה ללא תשלום. מי חייב בתשלום דמי הביטוח הלאומי?
עו"ד חיה אביסרור שמעוני |
לשכת התעסוקה. צילום: פלאש 90

– מהי ההגדרה של חופשה ללא תשלום?

ככלל, חופשה ללא תשלום (חל"ת ) בהתאם לחוק הביטוח הלאומי, מוגדרת עבור שכיר כחופשה ללא תשלום באישור המעסיק, במשך חודשיים קלנדריים (מה-1 עד ה-31 בחודש) לפחות.

– מי חייב בתשלום דמי ביטוח לאומי בתקופת החל"ת?

חובת תשלום דמי הביטוח עבור מי שנמצא בחופשה ללא תשלום בחודשיים הראשונים חלה על המעסיק. החל מהחודש השלישי, מי שנמצא בחופשה ללא תשלום ואינו עובד כשכיר ו/או כעצמאי, חייב לשלם דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות עבור עצמו בשיעור המינימום – 177 ש"ח לחודש.

עם זאת, בימים אלו הוציא המוסד לביטוח לאומי הודעה לציבור המבוטחים השכירים שהוצאו לחל"ת ע"י מעסיקם, בדבר זכאותם לדמי אבטלה בתקופה זו. תקופת החל"ת המינימלית לצורך קבלת דמי אבטלה היא תקופה של 30 ימים לפחות, ולא חודשיים כפי שצוין לעיל.

– האם עובד שהוצא לחל"ת על ידי מעסיקו בשל הגבלות הקורונה, ויפנה לדרוש דמי אבטלה מביטוח לאומי – האם מי שישלם עבורו את דמי הביטוח בחודשיים הראשונים עדיין יהיה המעסיק, או שדמי הביטוח ינוכו בעת תשלום דמי האבטלה?

ביטוח לאומי לא פירסם כל התייחסות לסוגייה זו , אך נראה כי במקרה של עובד המקבל דמי אבטלה בשל חל"ת המוגדר עקב מחלת הקורונה, דמי הביטוח ינוכו מדמי האבטלה ע"י ביטוח לאומי, ולכן אין המעסיק חייב בתשלומם בתקופה זו.
עובד שכיר היוצא לחופשה ללא תשלום חייב להודיע על לכך למחלקת ביטוח וגבייה בסניף הקרוב למקום מגוריו, או באתר באמצעות טופס דין וחשבון רב שנתי, ולצרף אישור מעסיק על יציאה לחופשה ללא תשלום.

– לאילו קצבאות, אם בכלל, זכאים עובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום?

עובד שכיר בחופשה ללא תשלום עשוי להיות זכאי לתשלומים הבאים: קצבת ילדים, קצבת אזרח ותיק, תגמולי מילואים, דמי תאונה, קצבת נכות כללית, שירותים מיוחדים לנכים קשים, ניידות, תגמול למתנדב, תגמול לבני משפחה של נפטר מתאונת עבודה, סיעוד, פיצוי לנפגעי גזזת, פיצוי לנפגעי עירוי דם (איידס), תגמול לאסירי ציון, תגמול לנפגעי פעולות איבה, תגמול לבני משפחה של נספה בפעולות איבה, שאירים, אבטלה, מזונות, הבטחת הכנסה, אמהות.
___________________
https://obiter.co.il/lawyer/%d7%97%d7%99%d7%94-%d7%90%d7%91%d7%99%d7%a1%d7%a8%d7%95%d7%a8-%d7%a9%d7%9e%d7%a2%d7%95%d7%a0%d7%99-%d7%99%d7%95%d7%a2%d7%a6%d7%aa-%d7%9e%d7%a1-%d7%a8%d7%95%d7%90%d7%aa-%d7%97%d7%a9%d7%91%d7%95/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות