שב"ס יפצה אסיר ב-2,500 שקל, כי הוצא לחקירה בלי צו

הארכת מעצר
אילוסטרציה shutterstock

אסיר שריצה עונש מאסר של כחצי שנה, תבע את שירות בתי הסוהר ודרש לקבל פיצוי בסך 33,400 ש"ח על שלושה אירועים בהם לטענתו הופרו זכויותיו הבסיסיות.
האסיר ריצה את עונשו בבית הסוהר גבעון בשנה שעברה, ולטענתו באירוע הראשון נמנעה ממנו ארוחת בוקר, מכיוון שחלוקת האוכל נעשית לפי סדר התאים, בעוד התא שלו נמצא בסוף המסדרון. האסיר טען כי פנה לקב"ט ולמפקד האגף אך לא קיבל מענה. בהמשך שלח מכתב בנושא למנהל בית הסוהר אך הפנייה לא נענתה.
באירוע השני שוב נמנעה ממנו ארוחת בוקר. בשעה מוקדמת של הבוקר נאמר לו כי הוא צריך לצאת לחקירה. האסיר ביקש לראות צו, ומשהוצג לו הצו, טען כי הוא אינו מחייב אותו להתייצב לחקירה. קצין תורן שהגיע למקום הוציא אותו מחדרו והעביר אותו לתא המתנה, שם לדבריו שהה בבידוד ולא קיבל ארוחה. רק לאחר כשלוש שעות הוצא מן הבידוד והוחזר לחדרו מבלי שנחקר.
האירוע השלישי מתייחס ליומו האחרון בכלא לפני השחרור, אז התווכח עם אסיר נוסף ובעקבות זה הועבר לבידוד ללא משפט כפי שנדרש. גם במקרה זה טען כי לא קיבל את הזכויות הבסיסיות המגיעות לו, לרבות ארוחת ערב.
בשב"ס דחו את הטענות ולדבריהם בכל המועדים הרלוונטיים לתביעה קיבל האסיר ארוחות כיתר האסירים, והדברים נתמכים ביומני האגף, מהם עולה כי לא נרשמו אירועים חריגים או הוגשו תלונות של אסירים בנוגע למחסור במזון.
גם את הטענה לגבי האירוע השני דחו בשב"ס, ולדבריהם לא מדובר בבידוד כמשמעו בדין, אלא בתא המצוי באגף המיועד לקליטת אסירים ולשהייה זמנית שלהם לצרכי בירור. כך גם לגבי האירוע השלישי טענו כי אין מדובר בבידוד אלא בתא הפרדה באגף מכלול. הם הוסיפו כי האסיר נכנס לתא של אסיר אחר, טרק את הדלת אחריו והחל ביניהם ויכוח. עוד ציינו כי נאסר על אסירים להיכנס לתאים שאינם שייכים להם, לא כל שכן לסגור את דלת התא, כך שהאסיר נהג בדרך שאינה הולמת ומאיימת על אסירים רבים.
הרשם הכביר יריב ירמיהו מבית משפט השלום בראשון לציון, קיבל את התביעה בחלקה הקטן. הרשם הסביר בתחילה כי טענות נגד נוהל חלוקת האוכל בכללותו אינן צריכות להתברר בתביעה זו, אלא בדרך של עתירה מנהלית. לגבי האירועים עצמם קבע ביחס לאירוע הראשון כי לא הוכח שאכן נמנעה מהאסיר ארוחת בוקר באותו יום.
לגבי המקרה השני, קבע הרשם כי אכן האסיר הוצא מתאו ללא צו חוקי. משכך, הוצאתו לתא ההמתנה נעשתה ללא סמכות, ושב"ס לא הציגו כל נוהל המאפשר להם להוציא אסירים ללא צו חוקי.
ביחס למקרה האחרון קבע הרשם כי אמנם השב"ס הפעיל שיקול דעת נכון כשהעביר את האסיר להפרדה, אולם היה על הסוהרים לתת לו את זכויותיו ככל האסירים.
האסיר העיד על האירוע המדובר: "היה בחור שהיה מרכל עליי ומקלל אותי מאחורי הגב, נכנסתי אליו ללבן את העניין, סגרתי את הדלת אמרתי את מה שאמרתי. לא הרמתי עליו יד ולא איימתי עליו, דיברתי אליו בצורה אסרטיבית ובזה זה נגמר".
לסיכום לדעתך הרשם מדובר בהפרות מינוריות, אך כאלו שמזכות את האסיר בפיצוי על סך 2,500 ש"ח.
לפסק הדין המלא לחצו כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות