"בישראל יש מספר עצום של מבוטחים שלא יודעים שיש להם בכלל פוליסה"

עו"ד רועי לייכטמן, מתמחה בתביעות נזיקין וביטוח נתקל באין ספור ישראלים שהפכו לסיעודיים והם אינם מודעים לזכויותיהם • "משפחות נושאות בנטל כלכלי עצום כשזה קורה מבלי לדעת בכלל שהם מבוטחים ושמגיע להם כסף"
דודי כהן |

המשרד של עו"ד רועי לייכטמן ממוקם במגדל ב.ס.ר 3 בבבני ברק עוסק בדיני נזיקין וביטוח עבור לקוחות מכל רחבי הארץ אודות לשיטת העבודה הדיגיטלית של המשרד. רוב התיקים המטופלים על ידו מתמקדים בביטוחי סיעוד, אובדן כושר עבודה, תאונות דרכים, תאונות עבודה, ביטוח לאומי ונזקי רכוש. לעו"ד לייכטמן תואר ראשון ושני במשפטים עם התמחות יחודית ברפואה ומשפט מטעם האוניברסיטת חיפה. במהלך שנות עבודתו עבר עו"ד לייכטמן השתלמויות מטעם לשכת עורכי הדין ברשלנות רפואית, בתחום של נזקי ביטוח ודיני ביטוח לאומי. בנוסף עו"ד לייכטמן גם בוגר הקורס של רפואה למשפטנים מטעם אוניברסיטת ת"א. השתלמויות הרבות והלימודים הכשירו אותו לעסוק בתחום הכל כך רגיש והמורכב הזה.

בתחילת דרכו ייצג עו"ד לייכטמן את חברות הביטוח בבתי המשפט. אחרי שצבר ניסיון רב החליט "לחצות את הקווים" ועבר לייצג אזרחים שתובעים את חברות הביטוח שאותן ייצג בעבר.

"הבעיה המרכזית בתחום הזה הוא פערי הכוחות האדירים שקיימים בין הצדדים. הכוונה היא בעיקר לידע סביב הזכויות והתנאים בפוליסות שאנחנו רוכשים. נוצר מצב בישראל שהאזרח הפשוט מתקשה להתמודד מול תאגידי הביטוח הענקיים ולהילחם על זכויותיו כמובטח, ולכן רצוי מאוד שהוא ייעזר בייעוץ משפטי של מומחה בתחום כי הניסיון מלמד שבסופו של הליך זה ישתלם לו".

 

 

יש לך איזו נקודת אור שאתה יכול להצביע עליה בתחום? – שינוי בכל הנוגע לקשיים שמוערמים על אזרחים כשהם באים לחברות הביטוח או לגופים אחרים כדי לדרוש את זכויותיהם?

"אתה תתפלא, אבל שיפור גדול מאוד בנושא הזה מתחולל דווקא בביטוח הלאומי. הם הצליחו לבנות אתר מצוין ולעלות אליו המון חומר עזר עבור האזרחים, ועשו זאת בצורה נגישה וידידותית. אבל אך זה עדיין לא מפחית מהצורך לקבל ייצוג הולם בפני הוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי ובמידת הצורך לקבל ייצוג בפני ועדת ערר ובפני בית הדין לעבודה".

מניסיונך, מבחינה כלכלית נטו – לשכור עורך דין כדי למקסם את הזכויות שלך מול הביטוח הלאומי או חברות הביטוח הפרטיות, זה משתלם יותר בסופו של דבר?

"חייבים להדגיש שגם בנושא הזה חל שינוי. המדינה התערבה וקבעה שכר תקרה מרבי שעורך דין או חברות למיצוי זכויות יכולים לגבות בעבור טיפול בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי. השינוי הזה נועד למקסם את הפיצוי עבור המבוטחים ".

אתה יכול לתת לי באמת דוגמה למקרה שהגיע אליך שבו הנתבע זכה לפיצויים מוגדלים יותר באופן משמעותי בעקבות התערבותך?

"היה לי תיק שבו מבוטח עשה ביטוח סיעוד וכשהוא ביקש להפעיל אותו כי מצבו הרפואי התדרדר, חברת הביטוח טענה שהוא רמאי, שלא מגיע לו ודחתה את תביעתו. אותו בנאדם הלך לעולמו ולאחר מותו המשפחה של המנוח ביקשה שאייצג אותם ושאלחם עבורם בהחלטה השערורייתית של חברת הביטוח. בתיק הזה הפעילה חברת הביטוח חוקר פרטי שהשיג צילום שבו נראה המנוח מגרד בראשו והם טענו שאם הוא מצליח להרים את היד ולגרד את הראש אז הוא יכול גם להתקלח בעצמו ולכן הוא לא סיעודי. אנחנו שמנו לב שהתמונה שהציגה חברת הביטוח מאותו חוקר פרטי שהיא שכרה היא למעשה תמונה שלקוחה מתוך סרטון. דרשנו בבית המשפט לראות את הסרטון המלא והזדעזענו ממה שראינו. מסתבר שהחוקר הפרטי הפחיד את המבוטח וצעק לעברו שיש לו ג'וק על האוזן. המבוטח נבהל והרים את היד לכיוון האוזן ומכאן הצילום. הצלחנו להוכיח לבית המשפט שהחקירה הייתה לא ראויה ופסולה ולכן חברת הביטוח נאלצה לשלם למשפחה את כל מה שהיה מגיע לה כולל שכר טרחה והוצאות כספיות נוספות. הם עשו זאת כי גרמנו להם להבין שאם הם לא ישלמו, יינתן פסק דין לרעתם שיחייב אותם לעשות זאת. זה מקרה קלאסי שבו משתלם לנהל מאבק עם עורך דין שמכיר היטב את התחום".

עו"ד לייכטמן מדגיש שהבעיה המרכזית היא שאנשים נוטים להילחץ ולפחד מתאגיד הביטוח והרבה פעמים הם פשוט מוותרים או מסכימים לקבל הצעה לפיצוי שאינה ראויה בנסיבות העניין.

"אני אתן לך דוגמה נוספת. הגיע בחור צעיר שעבר תאונת דרכים. חברת הביטוח הציעה לפיצוי בסך  3,000 ₪. אנחנו הסברנו לחברת הביטוח שההצעה שלהם מגוחכת והגשנו תביעה לבית המשפט. בסופו של הליך ולאחר שמונה מומחה מטעם בית המשפט, חברת הביטוח שילמה ל 143 אלף ₪  – פי חמישים ממה שהציעו לו. ".

אחד הנתונים המפתיעים שמעלה עו"ד רועי לייכטמן בשיחתנו הוא שבישראל קיימים המון מבוטחים בביטוח סיעודי מבלי שהם בכלל מודעים לכך.

"בדרך כלל הביטוח ביטוח סיעודי נעשה דרך קופות החולים כתוספת לביטוח הרגיל ואנשים לא יודעים בכלל שיש להם אותו. זה יורד באותו תשלום של קופת החולים מדי חודש והם פשוט לא מודעים לכך".

עו"ד לייכטמן מספר שהוא נתקל בהרבה מאוד מקרים של אנשים שהפכו לסיעודיים והם ומשפחותיהם נושאים בנטל כלכלי עצום שלעתים ממוטט אותם רק כי הם לא יודעים שהם מבוטחים ושמגיע להם כסף.

 

 

 

איזה טיפ אתה יכול לתת לקוראים שלנו כשהם מגיעים למצב שהם צריכים להפעיל את הביטוח שלהם?

"הדבר הכי חושב שצריך לזכור – כשמגיעים למצב שיש דחייה, חובה לבקש מחברת הביטוח שהדחייה שלהם תהיה בכתב. דחייה בכתב מגדרת את המחלוקת וחברת הביטוח לא תוכל לבוא אחר כך ולהרחיב את החזית כשנגיע לבית המשפט".

עו"ד רועי לייכטמן מנהל את קבוצת הוואטסאפ "שאל עורך דין ביטוח לאומי"

מה לדעתך השינוי הכי נחוץ בתחום שבו אתה עוסק?

"שני דברים חשובים שצריכים לקרות. בתי המשפט חייבים לקצוב מועדים יותר קצרים לטיפול בתביעות סיעוד. והדבר השני, שהוא לא פחות חשוב – כאשר מתברר שתביעה היא מוצדקת, צריך להטיל  פיצויים עונשים מהותיים על חברות הביטוח. צעד כזה ירתיע אותם מלנהל מלחמות סרק מול אזרחים מסכנים כי זה לא משתלם ".

 

 

 

את ההפתעה הגדולה ביותר מנחית עלינו עו"ד רועי לייכטמן ממש בתום הריאיון אתו כשהוא משתף אותנו שהוא גם שופט בינלאומי בענף סקי המים. "מאוהב בענף הספורט הזה". הוא גם משתף אותנו שבזמנו הפרטי הוא גם מתנדב בעמותת "אתגרים" שם הוא עוזר לאנשים עם מוגבלויות לעשות סקי מים.

 

 

לאורך השנים עו"ד לייכטמן לקח חלק בהשתלמויות רבות וביניהן: "נזיקין וביטוח" (המכון להשתלמות עורכי דין – 2012), דיני ביטוח לאומי (המכון להשתלמות עורכי דין – 2014), "משפט ורפואה" (אוניברסיטת תל אביב-2018) וחבר בפורומים רבים מטעם לשכת עורכי הדין. לאתר האינטרנט של עו"ד לייכטמן לחצו כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות