דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו: "אלאור אזריה נפל קורבן למערכה פוליטית"

"מחנכים אותו מה להגיד". בניהו. צילום: עופר עמרם דוברות לשכת עורכי הדין

דובר צה"ל לשעבר תא"ל (מיל') אבי בניהו התייחס לפרשת אלאור אזריה במושב שעסק בשאלה – מי מגן על חיילי צה"ל: "בפרשת אלאור אזריה לצבא היו טעויות, אבל הפוליטיקאים השתלטו עליו. החייל נפל קורבן למערכה פוליטית ותקשורתית. גם עכשיו מחנכים אותו מה להגיד".
עוד אמר אל"מ במיל בניהו: "השינויים באופי שדה המערכה, אזור אורבני ולא מדבר, איו"ש, לחימה במבנים אוכלוסייה שמשמת מגן אנושי, השינויים הטכנולוגיים, הכל מצולם בשידור חי בשליפת אייפון. זה אתגר. זה מחייב את הפרקליט הצבאי להבין. מחייב את המפקדים הבכירים להבין שהם שלא יכולים לכבות חשמל כדי שניכנס בחשכה כמו שעשו בעבר. זה שינויים גם אצלנו וגם בצבאות נוספים. הטכנולוגיה משנה את הדברים באופן דרמטי".
הסניגור הצבאי הראשי, אל"מ רם כהן אמר: "אנחנו מנהלים מאבקים עקרוניים להכנסת שינויים משמעותיים בדין הצבאי. למשל: לפני שנה הגשנו קדם בג"ץ כדי לחייב להכניס כלי של תסקיר מבחן לפני גזירת העונש – קשה להאמין, אבל אין דבר כזה בצבא בימינו"
"הסנגוריה הצבאית היא בעיקר מי שמגן על חיילי צה"ל. השאלה שאולי מעניינת במיוחד היא לא מי מגן אלא – מפני מה מגן. הפאנל יעסוק בהתמודדות של חיילים עם ההיבטים המבצעיים. שם בעיקר יש מצבים מורכבים שאליהם נקלעים חיילים מידי יום, בשגרה, באימונים ובפעילות המבצעית. בתיקים אלה אנחנו מקפידים להיות לצד החיילים מהרגע הראשון וללכת איתם יד ביד עד הקצה".

"ביקורת ציבורית על כל מעשה". כהן. צילום: יוסי זמיר, דוברות לשכת עורכי הדין
"ביקורת ציבורית על כל מעשה". כהן. צילום: יוסי זמיר, דוברות לשכת עורכי הדין

אנחנו משקיעים בקשר הדוק עם מפקדים כדי להבטיח הגברת מועדות של חיילים ולוחמים לחשיבות ההיוועצות ומממשים אותה. בכך אנחנו רואים שליחות וייעוד. לסיבור האוזן, רק לפני שלושה חודשים סנגורים צבאיים הביאו לזיכוי של שני לוחמים מכתב אישום שהוגש נגדם בעקבות מותו של פלסטיני סמוך לכפר בודרוס לאחר משפט הוכחות ממושך. שם ייצגנו את הלוחמים הגם שהועמדו לדין באופן חריג בבית משפט השלום ברמלה באזרחות, על פעילות שעשו בצבא, וליווינו אותם עד שהפרקליטות האזרחית חזרה בה מכתב האישום לפני שלושה חודשים ; ולפני חודש וחצי סנגור צבאי בסדיר הביא לזיכוי לוחם מכתב אישום שייחס לו עבירה של ביזה מביתו של פלסטיני".
"כיום, יותר מבעבר, האתגר בהגנה המשפטית בהקשרים המבצעיים משמעותי ומורכב יותר, לכך מספר סיבות. רמת החשיפה הגבוהה (מצלמות בכל מקום), ביקורת ציבורית על כל מעשה והרשתות החברתיות – הדבר מוביל לפומביות גבוהה מאוד של כל האירועים, לא רק של האירוע שבמחלוקת אלא גם של ההליכים המשפטיים. ההליכים בפרונט של החדשות ובשיח. בגלל שמדובר בצבא של כולנו, אז כל הליך ביחס לאיש צבא (גם עצם הפתיחה בחקירה, גם השעייה זמנית) גורר עיסוק ציבורי ותקשורתי שקשה לנתק בינו לבין ההליכים המשפטיים. זה מחייב התאמה של המערכת המשפטית. הסנגור הצבאי הוא הגורם היחיד בצבא שיש לו אישור לדבר עם תקשורת ללא אישור ויידוע דובר צה"ל, זה הוטמע בפקודות הצבא, וזה קורה".
חברת הכנסת שולי מועלם השתתפה גם היא במושב ואמרה: "אנו חיים במציאות שבה חיילי צהל במהלך פעילות מבצעית עושים טעויות אבל אסור לנו שהדבר יוביל לחקירה משפטית מיידית".
"לא לעבור מיד לשלב הפלילי". מועלם. צילום: עופר עמרם דוברות לשכת עורכי הדין
"לא לעבור מיד לשלב הפלילי". מועלם. צילום: עופר עמרם דוברות לשכת עורכי הדין

עוד אמרה ח"כ מועלם: "צה"ל הוא צבא מוסרי נקודה, צה"ל הוא צבא חוקר. אנו חיים במציאות שבה חיילי צהל במהלך פעילות מבצעית עושים טעויות אבל אסור לנו שהדבר יוביל לחקירה משפטית מיידית. אין מטרה לתת מטריית הגנה לחיילים שעושים דברים. הגבולות הם שחיילים טועים בפעילות מבצעית. שהחייל לא יעבור ישר מייד לשלב הפלילי. אני מבקשת להגיד מפורשות – אין מטריית הגנה לדברים שנעשים בכוונת זדון, התעללויות או דברים בסגנון הזה".
 
 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות