עו"ד חוה קליין ״95 אחוזים מתיקי המשפחה צריכים להסתיים מחוץ לבית המשפט״

כשהיא ממוקמת בין עורכי הדין המובילים בישראל, הצטרפו לאחרונה למשרדה של עו"ד חוה קליין שני שופטים שרק פרשו מכס המשפט והם מקימים יחד איתה מערך אלטרנטיבי של גישור ובוררות, כאשר שופט עומד בראש ההליך ומוביל את הצדדים לסיום הסכסוך במהירות. עו"ד קליין לא חוסכת ביקורת על המערכת, אבל יש לה גם כמה מילים טובות: "ההמתנה לדיונים בבתי המשפט התקצרה ועדיין עינוי הדין על רבדיו השונים, הורס לאנשים את החיים ויש אלטרנטיבה" • ויש לה גם טיפ חשוב לזוגות הצעירים רגע לפני החופה – ״אל תעזו לוותר על הסכם ממון, רק שימרו בו גם על הביחד״
דודי אלון |
עו"ד חוה קליין

נדיר למצוא עורך דין שיש לו גם ביקורת חיובית על בתי המשפט, אבל כשזה מגיע מפיה של עו״ד חוה קליין זה דווקא מסתדר יופי.

היא נולדה למשפחה חרדית-חסידית (אביה היה דיין ומנהל בית הדין הרבני) והעזה לחצות את הקווים. היא הוחרמה על ידי רוב סביבתה הקרובה ובנתה בעשר אצבעותיה קריירה משפטית ועיסקית מוערכת בפי כל.
עו"ד קליין הפכה לאחת מעורכות הדין המובילות בישראל ולמרות המרחק המנטלי האדיר מהעולם החרדי, היא רואה באופן חיובי יותר את התנהלות הדיינים בבית הדין הרבני: ״ניסיוני הרב שעד כה מראה, שהדיינים מתנהלים ברגישות יוצאת דופן ולמרות מעמדם המוחלט- בצניעות מפעימה. הם רואים עמוק ובכל הרבדים הדרושים לתחום מורכב שכזה, את הצדדים לתיק-את ההורים והילדים ואת ערכי המשפחה, בניגוד לשם או לדעה הקדומה שיש לגביהם בציבור״.

קליין מתעקשת כי בתי המשפט נמצאים בעיצומה של מגמת שיפור והתייעלות המורגשת היטב אולם בכך לא די ויש עוד כברת דרך לעבור עד שהמערכת הזו תהיה ותרגיש נגישה לציבור. "אם פעם ההמתנה לדיוני הוכחות הייתה לוקחת שנה וחצי – שנתיים, היום זה לוקח פחות משנה וזה קריטי ועדיין חסרה צניעות ורגישות בחלקים משפטיים רבים בתחומי המשפחה הכל כך קשים".

קליין, היא חריגה בנוף, ממש כמו בשיר של פרנק סינטרה, גם היא עושה הכל בדרך שלה. היא לא מסכימה לקבל למשרדה כל מי שפונה למשרדה ומבקש ייצוג. "בניגוד לתחומים האחרים, במשפחה מעורבים המון רגשות ויש לא מעט תובעים או נתבעים שרוצים לנהל את התיק בצורה לא רציונלית. אני אומרת ללקוחות מראש – אם רוצים שאייצג, אתם צריכים להקשיב לי ולסמוך עליי כי אני לא מעורבת רגשית ולכן את התמונה המלאה והלא אמוציונאלית – רק אני רואה".

הלב חזק יותר
בין לקוחותיה בהווה ובעבר גם עורכי דין בכירים ומוכרים. "הם באים אלי כי הם פשוט מאבדים את זה במלחמות שצצות בתוך המשפחה. שיקול הדעת שלהם משתבש לחלוטין – הלב חזק יותר מהשכל".
לדברי עו"ד קליין 90-95 אחוזים מכלל תיקי המשפחה יכולים וגם צריכים להסתיים מחוץ לבית המשפט. "לבתי המשפט צריך להגיע רק באין מוצא. לרוב המחלט של התיקים אפשר למצוא פתרונות טובים מחוץ לכותלי בית המשפט בגישור ובבוררות. המושג עינוי דין – עד שאנשים לא חווים אותו מספיק זמן, הם לא מבינים את זה. לא רק במשך הזמן שבו מתנהל ההליך אלא גם בהיבט הנפשי, רגשי,וכמובן אין לשכוח שבתחום דיני המשפחה מעורבים לא פעם ילדים, שנשארים עם צלקות שמקורן בניהול ההליך המשפטי על ידי ההורים שלהם וכל מה שמתלווה אליו. ".

בשיחה עמנו היא מתוודה שהיא לוקחת איתה הביתה את העבודה, בעיקר את המעמסה הרגשית. "אם אני מסיימת תיק הוכחות בסכסוך משפחתי בשעה מוקדמת, נניח 12 בצהרים, היום שלי הסתיים. אחרי האנרגיות שהליך כזה שואב ממני עבור לקוחותיי, אני לא מסוגלת לעשות יותר כלום וחייבת לנוח בשקט ולאגור כוחות מחדש. לעומת זאת בכובעי האחר, כשאני מנהלת מו"מ בעניינים עסקיים כאלה ואחרים גם כשאני מסיימת את העבודה בשעה מאוחרת, נשאר לי המון כוח להמשיך הלאה. זה משהו אחר לגמרי".

האחד מהראיונות הרבים שעו"ד קליין העניקה

התיק שהשפיע עליה הכי הרבה במהלך הקריירה שלה היה של צעירה בעלת לקות נפשית שלדבריה נחטפה לארה"ב ושם מיד לאחר הלידה נחטף תינוקה. "ישנה מערכת משומנת של חרדים שסוחרים בילדים. צעקנו את זה בכל מקום, כל גוף וגורם שאתה יכול לחשוב עליו, וכולם התנערו. רק אחרי מאבק עיקש בעליון הורתה הנשיאה למדינה שמחובתה לאתר את הילד, ורק כך לבסוף הוא אותר".

לדבריה המערכת כמערכת מותירה לא פעם את האזרח הפשוט חסר אונים. "בתיק הזה הבנתי שלכל אישה שיש לה משפחה סביבה, הסיפור הזה לא יכול היה לקרות. האישה הזאת הופקרה למר גורלה רק כי הייתה ללא סביבה תומכת והמערכות השונות לא מילאו את החלל הזה. אנחנו לא באמת חיים בתוך עולם שבו מערכות המשפט והרווחה מגינות עלינו – זאת אשליה". ובדיוק מהתובנה הזאת ממשיכה קליין לחלום המקצועי הבא שלה – הקמת מערך אלטרנטיבי לבתי המשפט.

מוקש רומנטי

המשרד של עו"ד חוה קליין שנמצא ברחוב הארבעה בת"א מתעסק כבר מעל לעשור עם מספר מחלקות מוערכות מאוד. כך גם בדיני משפחה – בייצוג בתביעות גירושין וסכסוכים משפחתיים עסקיים, כמו גם ייצוג צדדים במו"מ ועריכת הסכמי גירושין והסכמי חיים משותפים וממון- צוואות וירושות. המשרד נמנה בין משרדי עורכי הדין המובילים בישראל. ייחודיותו המודגשת של המשרד הוא בשירות האיכותי, המדוקדק מקצועית ובטיפול האישי שניתן ללקוח והיכרותה האישית של עו״ד קליין עם כל תיק. כאמור, אחד הנושאים שבהם מתמחה משרדה הוא עריכת הסכמי ממון לבני זוג. עו"ד קליין היא מהמצדדים בעריכת הסכם כזה ומדגישה שזו ממש חובה ושאין שום צורך לפחד מעריכת ההסכם."תיאום ציפיות הוא דבר חשוב וקריטי בכל היבטי החיים ובמיוחד בעניינים רגשיים של זוגיות ומשפחה".

זוג צעיר שנמצא בשיא פריחת האהבה שלו, איך שולפים בכלל דבר כזה ומבקשים לחתום על הסכם ממון?
" יש הרבה דרכים נכונות לגשת לעניין הנפיץ הזה. חלק מהשירותים שאנחנו נותנים במשרד שלנו זה הכשרה לבני זוג כיצד להציע ולהסביר לצד השני שהדבר אכן חשוב ונחוץ. אנחנו אפילו עורכים מאין סימולציה במשרד אך עם זאת חשוב לא להרוס את הקמת החיים המשותפים ואת הערך האמיתי של שותפות הגורל ויש מנגנונים בהסכמים חכמים ששומרים על הביחד כדי ליצור ביחד ולא כדי לנצל האחד את השני". עו"ד קליין מדגישה כי מניסיונה, זוגות שחתמו על הסכמי ממון הורידו את מפלס המתחים שלהם במלך החיים המשותפים ובמקרים חלילה של פרידה – חסכו מעצמם ומהילדים מריבות מיותרות ויקרות.

 

שני שופטים חדשים הצטרפו בתחילת 2020 למשרד עו"ד חוה קליין
בזכות שילוב תכונותיה וכישוריה של עו"ד קליין המוערכים מאוד על ידי השופטים, הדיינים, הקולגות ולקוחותיה הרבים, הצטרפו לאחרונה למשרדה של עו"ד קליין השופט בדימוס פאול שטרק והשופטת בדימוס אושרי פרוסט פרנקל. השופטת פרוסט פרנקל שימשה כשופטת אזרחית מוערכת מאוד בתל אביב שנים רבות ואצלה שימשה עו״ד קליין כעוזרת משפטית לפני שנים רבות. השופט שטרק, הוא גם כן שופט ותיק שמחזיק בידע נרחב במשפט הישראלי והאמריקאי. "חצי מההתמחות שלי עשיתי אצלו בבית המשפט לענייני משפחה. כל השנים הוא אמר לי שיום אחד כשהוא יפרוש הוא יצטרף אלי למשרד והנה זה קרה". סיפור דומה קרה גם עם השופטת פרוסט פרנקל שאצלה עבדה קליין כעוזרת משפטית בעבר.

שני השופטים מכירים כאמור היטב את קליין, מזה למעלה מ-15 שנים ומביעים בפי כל את הערכתם האישית כלפיה כעורכת דין מבריקה, נבונה ואשר מצליחה לנהל נכון ומראש מספר מהלכים קדימה תמיד. הם מציינים את הידע הרב שלה בתחומי משפט רבים, את יכולות המו"מ המופלאות שלה, תבונה, יושרה וחריצות כתכונות שגרמו להם לוותר על הצעות ממשרדים גדולים וותיקים ולחבור דווקא לעו"ד חוה קליין.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות