ערעור על סמכויות שיפוט נדחה בבית הדין הרבני הגדול בשל מרוץ הסמכויות

רענן כהן |
בית הדין הרבני

הבעל כתב בערעור שהגיש כי מאחר ותיק הרכוש מתנהל בבית המשפט לענייני משפחה ותיק הגירושים בבית הדין האזורי, יצטרכו הצדדים להטלטל בין בתי המשפט השונים. "ראוי היה שכל העניינים שנותרו בין הצדדים, לרבות גירושיהם, יתרכזו ויידונו "בחבילה אחת" בבית הדין האזורי. במצב שנשתרר יצטרכו… להיטלטל בין בית המשפט, בחלק מתביעותיה הרכושיות שם לבין חלק מתביעותיה הרכושיות – כתובה ופיצויים – כאן בבית הדין הרבני. ועד ששם לא יוכרע הנושא, לא ידונו בדבר או בחצי דבר כאן", נכתב בבקשת הערעור.

לטענת המערער, חוק הסדר התדיינויות קובע שמוקצבים 45 ימים לפגישות המהו"ת ויחידת הסיוע רשאית להאריך את התקופה ב-15 ימים. כלומר: סך כל תקופת העיכוב עומדת על 60 ימים ובמקרה הזה, בקשת יישוב הסכסוך הוגשה בזמן ועל כן הייתה לו זכות להגיש את התובענה בערכאה המשפטית אשר יבחר.

מנגד עורכת הדין, פזית שני, העוסקת בדיני משפחה, טענה בשם האשה כי: "ההחלטה על סיום תקופת העיכוב התקבלה בביהמ"ש ומאותו היום מוקנים ע"פ החוק, 15 יום בהם יש זכות ראשונים לצד שהגיש את הבקשה ליישוב סכסוך להגיש את תביעתו לאיזה ערכאה שיפוטית שיבחר והאישה הגישה את תביעתה לביהמ"ש, בתוך 15 הימים המוקנים לה ע"פ החוק" אמרה עו"ד שני והוסיפה כי הבעל הקנה סמכות לביהמ"ש לדון בתביעה הרכושית בקבלו את מינוי האקטואר שנעשה בביהמ"ש… גם לאחר שהגיש את הערעור הזה בביה"ד הרבני הגדול, הוא פנה לביהמ"ש בבקשה שימנה לא רק את האקטואר אלא גם ימנה שמאי… ביהמ"ש נתן החלטה בעניין והבעל אף ביקש הבהרות מביהמ"ש ולכן יש לראות בהתנהגות זו כהקניית סמכות מובהקת.

הדיינים קיבלו לבסוף את דבריה של עו"ד שני, דחו את הערעור של הבעל וכתבו בהחלטתם שהסמכות לדון בענייני הרכוש נתונה לבית המשפט לענייני משפחה. "התנהגותו בפועל של המערער אינה מראה כי התייחס אל ההליך הרכושי כאל הליך אגבי, שעלה במקרה תוך כדי דיון בעניין מרכזי אחר. הבעל הסכים לתחילת ההליך הרכושי במינוי אקטואר, הגיש בקשות לביהמ"ש למינוי שמאי ואף הגיש בקשות הבהרה על החלטות שניתנו בעניינו. התנהגות שכזו, בלא להזכיר דבר בעניין שאלת הסמכות, מראה כי האיש התייחס באופן ענייני אל בית המשפט כאל הערכאה אשר בפניה יתנהל ההליך הרכושי שבמסגרתו יש להעריך את רכוש הצדדים, כפי שאכן נעשה, ושבהמשכו יש להביא לחלוקה צודקת של כלל הנכסים. התנהגות זו יש בה משום הסכמה מכללא לסמכות הערכאה השיפוטית שבפניה עומד בעל הדין", נכתב על ידי הדיינים.

 

עו"ד פזית שני

 

פזית שני עו"ד בעלת ניסיון וידע רב ועשיר בתחום המעמד האישי מעניקה שירות אמין, דסקרטי ומקצועי המותאם לצרכיו ולנסיבותיו של כל לקוח.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות