עו"ד ואדריכל ליאור דץ לא חושש ממאבקים, להיפך

כשפגשתי את עו"ד ליאור דץ, מיד הבנתי כי האתגר הגדול ביותר בראיון קצר יחסית הוא לנסות ולתאר את הרב-תחומיות המרתקת שלו. עו"ד פעיל, אדריכל, יועץ אסטרטגי פוליטי לשרים, חברי כנסת, ראשי ערים ומפלגות ופעיל חברתי מחד גיסא ומייצג חברות גדולות מאידך גיסא. נחישות ויצירתיות ומרדנות בממסד מלווים אותו לאורך חייו ושתי תכונות אלו באות לידי ביטוי בולט בכל תחנה בחייו.
נתי אלון |
עורך דין ליאור דץ
עו"ד ליאור דץ

ההשכלה הפורמלית שלך יוצאת דופן. איך אתה מסביר את השילוב בין עורך דין לאדריכל?

"בהתחלה למדתי ארכיטקטורה. תואר ראשון (B.Arch) ותואר שני (M.sc) מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים מהטכניון בחיפה ועבודת המחקר שלי עסקה לפני כ: 15 שנה במשבר הדיור הצפוי בישראל ובעולם ובאיכות הסביבה ובצורך למציאת פתרון לעידן הזה, לכן נקראה עבודת המחקר "ארכיטקטורה בעידן אקולוגי וצפיפות גבוהה". במסגרת אותה עבודת מחקר שהיתה בהנחיית פרופ' מיכה בורט ופרופ' דני צ'מנסקי, הצענו פרדיגמה חדשה של תכנון העיר "העיר הרב שכבתית" אז נחשבה מדע בדיוני והיום כפי שצפינו מתרחשת. למשל, הצענו לראשונה קירוי של נתיבי איילון לצורך בניה של מבנים למגורים ולתעסוקה וגם את פינוי מפרץ חיפה לצורך מגורים. היום אני שומע ששתי ההצעות הנ"ל מקודמות על ידי רשויות התכנון. עוד הצענו לעשות רפורמה ברישום המקרקעין שיהיה ניתן לרשום באופן תלת מימדי. פרסמנו את הצעתנו בכמה כנסים וביניהם הכנס החשוב בעולם לאדריכלות וקיבלנו תגובות מעולות. לכן זה היה טבעי שהמשכתי לעשות דוקטורט באדריכלות ותכנון ערים באוניברסיטת חיפה בהנחיית פרופ' ברוך קפניס ז"ל. אך לאחר שסיימתי את המחקר והיה צריך להשלים את המטלות "הטכניות" החלטתי שלא מעניין אותי התואר ד"ר ואני מעוניין ללמוד משפטים.

במקביל לעבודה שלי בתחום התכנון וכיועץ אסטרטגי ומעורב במאבקים משפטיים בתחום התכנון והבניה, למדתי את התואר הראשון וסיימתי במכללת קריית אונו (L.L.B במסלול לימודים לבעלי תארים. למדו איתי בכירים ברשות המיסים, ראשי ערים, רופאים ואחרים.
משנת 2013 אני עו"ד פעיל. לאחר מכן סיימתי תואר שני במשפטים (L.L.M) במסלול משפט מנהלי אזרחי, בפקולטה למשפטים, אוניברסיטת חיפה".


לפי מה שאני מבין זה לא הכל

"כן, אני לומד לתואר שני בתקשורת באוניברסיטת חיפה. כמו כן, למדתי לתואר שלישי (PhD) באוניברסיטת חיפה, בחוג לגאוגרפיה, סיימתי את הלימודים הפורמליים ולא הגשתי את עבודת הדוקטורט. אה, כן אני גם מכין את עצמי עכשיו לדוקטורט במשפטים בתחום תכנון ובניה" בהנחיית פרופ אמנון רייכמן.
"במסגרת המחקר אנחנו עוסקים בסוגיה של אי התערבות של בתי המשפט המנהליים בנעשה במוסדות התכנון ומצביעים על כך שזה חלק מהסיבה שקיים משבר דיור ושחיתות גבוהה ומציעים רפורמה בהתייחסות של בתי המשפט המנהליים לביקורת שלהם על מוסדות התכנון וביניהם הקמת בית משפט מתמחה לדיני התכנון, הבניה והמקרקעין."

 

מומחה מוביל בתחום דיני תכנון ובניה ורגולציה משפט מנהלי ויעוץ אסטרטגי

עו"ד ליאור דץ הוא אחד מהמומחים המובילים בישראל בדיני תכנון ובניה, אנרגיות מתחדשות וברגולציה. ליאור מתמחה בניהול תוכניות-מִתאר בקנה מידה גדול; בייעוץ לגופים ציבוריים, ליזמים ועדי שכונות וללקוחות פרטיים. מומחה בניהול ליטיגציה מנהלית, בניהול דיוני בג"צ, ובהליכי תכנון ובניה ומומחה בפוליטיקה ובייצוג מול הממשל. מופיע בפני מוסדות תכנון, משרדי ממשלה ובפני ועדות ערר. בבתי המשפט הוא מוכר בזכות הרקע האקדמי שלו במגוון תחומים והניסיון הרב שלו, הן כחבר המועצה הארצית לתכנון ובניה (2002-2004) והן בכהונה בגופים ציבוריים נוספים וכיעוץ אסטרטגי פוליטי לשרים, חברי כנסת, ראשי ערים, מפלגות וגופים נוספים.
עו"ד דץ עומד בראש המעבדה לתכנון ובניה בתל אביב, שהיא היחידה מסוגה בישראל. המעבדה מאגדת מומחים בתכנון ובניה, אנשי משפט, כלכלה, מעריכי סיכונים והערכות שווי ויעוץ אסטרטגי פוליטי וקשרי ממשלה. במעבדה נחקרות סוגיות מולטי-דיסציפלינריות של תכנון ובניה, משפט, כלכלה ופוליטיקה וניתנים בה שירותי ייעוץ למשרדי עורכי דין, מהנדסים, אדריכלים, יזמים, ועדי שכונות, ארגונים ועמותות.

בין לקוחותיו הבולטים:
קבוצת שלמה סיקסט, פרוטרום, בעבר דלק נדל"ן, קב' אלוני חץ, אנרג'יקס, שהיה בין מקימיה,  ועוד חברות נדל"ן המובילות בישראל, נציגי תושבים, ועדי שכונות וארגונים חברתיים וסביבתיים, ביניהם גם העמותה שהקים יחד עם שותפו אורי שילו ואחיו משה דץ, בשם "שומרי הסף", שמעורבת בשנים האחרונות בעתירות רבות שהביאו לשינוי חוקתי שאחד מהם הגיע לאחרונה לתקשורת, זו העתירה כנגד מינוי של שר הביטחון נפתלי בנט שעוררה סערה משום שמנע מנתניהו למנות שרים חדשים בממשלת מעבר.
משום חשיבותה של הפסיקה ניתן ללמוד מהעובדה ששלושת הפרופסורים המובילים בישראל ובעולם, פרופ' אמנון ריכמן, פרופ' סוזי נבות ופרופ' מרדכי קרמניצר בתחום המשפט החוקתי כתבו להם כמה העתירה חשובה ועל השפעתה על המשטר בישראל

"אני משתף פעולה עם עורכי דין עמיתים."

"בזכות ההתמחות המיוחדת שלי בתכנון, בפוליטיקה, בתקשורת ובמשפטים. החשיבה האינטרדיסציפלינרית הייחודית שלי מסייעת לי בזכיות רבות בתיקים הנדונים. לכן הרבה עו"ד משתפים איתי פעולה לרבות משרדים מובילים בתחום כגון: עו"ד יובל גלאון הנחשב לאחד מעו"ד המובילים בתחום התכנון ובניה ומשרד גדעון פישר".

"בשותפות שלי עם עו"ד אורי שילו, אני מנהל את המחלקה לתכנון ובניה ורגולציה. משרד שילו מתמחה במקרקעין, תכנון ובניה ומסחרי. יש לנו שיתוף פעולה עם משרד דרוקר המתמחה במיסים".

"תמיד עסקתי ברגולציה ופעילות נגד הממסד. למדתי אדריכלות ותכנון ערים במטרה לשנות מציאות חברתית דרך תכנון הערים. לנושא זה השפעה גדולה ביותר על החיים של כולנו במישור האישי וגם במישור הלאומי בכל הקשור לצמצום פערים חברתיים, איכות סביבה וכו'".

"כארכיטקט הייתי חבר ועדת ההיגוי לבחינת הבניה לגובה, במשרד הפנים, מנהל התכנון. בתחילת המילניום הייתי חבר המועצה הארצית לתכנון ובנייה (כנציג הדור הצעיר) ובוועדות המשנה שלה. מועצה זו  נחשבת כבית המשפט העליון של מוסדות התכנון. שם הבנתי כי ללא הכשרה גם במשפטים יהיה קשה מאוד לקדם פרויקטים".

העובדה שאני בעל תואר שני באדריכלות ותכנון ערים, תואר שני במשפטים בהתמחות במשפט מנהל ציבורי (היום אני שוקד על עבודת דוקטורט במשפטים בתחום תכנון ובניה) ובמקביל אני לומד תואר שני בתקשורת ואסטרטגיה, מאפשרת לי לדון עם כל המובילים בנושאי התכנון והבניה: ראש הרשות, היועץ המשפטי ומהנדס העיר – הם לא יכולים לשלוח אותי מאחד לשני ולהטיל אחריות זה על זה.

כמו כן העובדה שבמקביל לעיסוקים הנ"ל אני גם עוסק שנים רבות בייעוץ אסטרטגי פוליטי ובעבר אף עבדתי לתקופה קצרה עם גדולי היועצים האסטרטגיים הפוליטיים בישראל, מוטי מורל ז"ל, מאפשרת לראות את הדברים אחרת מעורכי דין או אדריכלים. אני מסתכל על הדברים (כל תיק) באופן אסטרטגי ומנתח את הכוחות הפוליטיים והאינטרסים של כל השחקנים כולל חולשות וחוזקות ורק אז קובע דרך פעולה. למעשה אני הופך את הדברים. הידע בתחום המשפטי והתכנון הם רק כלים ולא המהות לצורך השגת היעד. ההליכים המשפטים אצלי הם לא המהות, הם האמצעי להשגת המטרה המאפשרת לי להשיג את המטרה, לרוב ללא צורך בערכות משפטיות. אני תמיד אומר ללקוח שבית משפט זה כמו קזינו, המשפט נקבע כאשר נבחר השופט ולא בהתאם לצדק או איכות הטענות לכן אם יש הכרעה שיפוטית גם לטובתי נכשלתי כי זה לא בגללי. התפקיד שלי להגיע לתוצאה ללא הכרעה משפטית.

מחויב למאבק לתיקון עוולות שנגרמות לציבור

"אני בוחר תיקים שיש בהם תרומה לציבור, כגון משבר הדיור והגברת הצפיפות או בניה ירוקה. מאבק נגד הממשלה, שפועלת לא נכון אני לוקח את התיק. גם הייצוג שלי של הטייקונים נועד בשביל להילחם נגד השלטון".

אתה יכול לתת דוגמה לתיק כזה?

"כן, רק לאחרונה הסתיים תיק כזה (בג"צ 8621/18). זהו תיק שאני גאה בו במיוחד. בגלל הישג שבו ובזכות התקווה שמערכת המשפט הפיחה בי בעקבותיו. בדרך כלל אני מבקר את המערכת כיוון שלדעתי הבג"צ אינו אקטיביסט מספיק.
מתוך שלושת השופטים בדין  – שני שופטים, השופט סולברג והשופט שטיין נחשבים כשמרנים, בנוסף לשופט קרא. שני "השמרנים" מהווים חלק מהמהפכה של שרת המשפטים דאז שקד. הגעתי לדיון חסר סיכוי לכאורה, ראשית בגלל שיהוי כבד ושנית כל ההלכות היו נגדי. התוצאות היו מפתיעות.
מדובר בהפקעת שטח שעשתה המדינה לפני כ-44 שנים. השטח הופקע מהכפר משהד. מאז לא נעשה בו דבר וגם לא שולם פיצוי על ההפקעה. מי שקורא את הפרוטוקול שבו מופיע דו-שיח עיקש ביני לבין השופטים. טענתי בתוקף שאנו מצפים למשפט של צדק ולא של הצדקה.
למרות שהעתירה לכאורה נדחתה אבל הסעד החלופי לכאורה התקבל ויש סיכוי טוב שהלקוחות שלי יקבלו בחזרה את הקרקע השייכת להם, כלומר ההפקעה תבוטל למעשה. זו לא פעם ראשונה שהעתירה נדחית אבל הסעד שביקשנו מתקבל.
בהקשר הזה, אצטט מה כתבה פרופ' סוזי נבות, לי ולשותפי עו"ד יוסי אור הכהן, על עתירה אחרת שאני גאה בה בעניין מינוי שר הביטחון בממשלת מעבר" תודה ששלחת לי את פסק הדין. כבר הספקתי לקרוא אותו כמובן ולדעתי הוא פסק דין חשוב, ללא קשר לתוצאה שלו. בכלל, במשפט חוקתי, פסקי הדין החשובים באמת הם רובם כאלה שהעתירה בהם נדחית… והשינוי נעשה במסגרת פסק הדין, אך לא מיושם במקרה שנדון."

שר האוצר כחלון , לילך דץ . צילם : אביב שילה

השיחה איתך מעלה שאתה כל כך מחוייב לציבור, ואי אפשר שלא לתהות מדוע אינך רץ לפוליטיקה?

עו"ד דץ מחייך ומשיב "זו שאלה שכל הזמן שואלים אותי, ואף הוצע לי בעבר להתמודד לכנסת ולרשות העיר חיפה על ידי גורמים רבי השפעה, אבל תמיד השבתי בשלילה מכיוון שלא חשבתי שאני ראוי להיות איש ציבור, אך בעיקר שבאמצעות כלים משפטיים ואסטרטגיים רוחביים אני משפיע יותר על חיי היום יום שלנו כחברה ואזרחים, ובעיקר משום שאיני יכול לדמיין עצמי כפוף להחלטות או ל"משמעת סיעה" שתחייב אותי לא פעם לבגוד בעקרונותיי למען האחידות, תמיד אעדיף לעשות את מה שנכון ולא את מה שמצופה ממני"

"דץ נגד כל העולם"

אני אתן לך דוגמה בעקבות עתירה שלנו לבג"ץ, נאלץ נתניהו לבטל את המינויים שלו לשרים בממשלת המעבר, דבר שכמובן הביא ישר למתקפה נגדי ובין היתר כינו אותי כ"טרחן" משום שאני מגיש עתירות נגד הממסד. אני לא ראיתי בזה ביקורת כלפי להפך, אני מאוד גאה להיות "טרחן" בהקשר הזה. ההיסטוריה מלמדת כי רק טרחנים כמוני הביאו לשינוי והפכו את העולם שלנו לטוב יותר: פחות מושחת ובמיוחד לעולם שלפוליטיקאים ולשלטון יש הרבה פחות כח נגד האזרח הקטן. אני מעולם לא הייתי מעוניין לקבל אהבה, אני מעוניין לעשות שינוי ולהפוך את העולם והמדינה שלנו למקום הרבה יותר טוב לכן הלכתי ללמוד משפטים ותכנון וכיום גם הסכמתי לשדר ברדיו חיפה תוכנית אישית הנקראת "דץ נגד העולם" בנוסף מלהיות הפרשן המשפטי פוליטי של הרדיו.

 

https://www.youtube.com/watch?v=1GJerDQus-E

המאבק על זכויות התושבים מביא אותנו לדבר על תכנית הרדיו של דץ ברדיו חיפה: "דץ נגד כל העולם". התוכנית האישית הזו היא מקור לגאווה. לא במקרה נבחר השם הזה, מסתבר. "אני דיסלקטי וסובל מהפרעת קשב וריכוז קשה", מספר. "זו תוכנית הנאבקת נגד עוולות ובעיקר נגד הממסד". "דיסלקטי גאה", הוא מדגיש.
"אמא שלי, פשוטת יום, הרגישה שיש לי בעיה. אבל בבית הספר אמרו לה 'הילד עצלן', 'לא ייצא ממנו כלום'. למזלי, המורה שלי נלחמה נגד היועצת ובזכותה סיימתי תיכון. סיימתי, אבל ללא בגרות". עוד  נחזור לנושא בחינות הבגרות.
מאז היותי ילד, נאלצתי להילחם על מקומי. שוב ושוב הייתי חייב להוכיח שאני לא עצלן ולא טיפש. כשאני מעלה נושאים אלה בתוכנית הרדיו שלי, אני מקבל תודות והוקרה מהורים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, ומהורים לילדים דיסלקטיים. אני עבורם מקור להשראה, מסתבר".

אלי כהן שר הכלכלה , לילך דץ. צילם : אביב שילהאז איך זה כל כך הרבה תארים ואפילו אין לך תעודת בגרות?

פעמיים בחיים שלי פגשתי אנשים טובים שאני חייב להם. אחת מהן, פרופ' רחל זבה, הייתה אחראית על הקבלה שלי ללימודים בטכניון. היא זו שדחפה שאתקבל גם ללא בגרות ובתנאים מיוחדים בגלל הדיסלקציה. פרופ' זבה, זיהתה את היכולת שלי ואני חייב לה המון" והשני, פרופ' מיכה בורט שבזכותו המשכתי ללימודים מתקדמים.

ליאור ולילך דץ

לסיום, "אני נשוי ללילך ואבא לארבעה ילדים, כולם סובלים כמוני מהפרעת קשב ודיסלקציה והם נלחמים כמוני נגד כל העולם. נכון, לשאלה המתבקשת, אני אח של משה דץ ואני גאה בזה. אחי משה הוא הסיבה להצלחתי, הוא המודל שלי והוא זה שנתן לי גם את ההשראה שניתן להצליח מהמקום שממנו הגענו וגם את המוטיבציה כי רציתי להוכיח להורים שלי שגם אני יכול להצליח כמוהו למרות הקשיים. כל החיים הייתי נגד כל העולם, ובסוף הצלחתי״.
ואני חושב לעצמי, דץ אינו נגד כל העולם, הוא בעד. בעד האזרחים שנשחקים מגלגלי הצדק והביוקרטיה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות