עו"ד רועי טיבי "חוק לשון הרע חוקק שני עשורים לפני שצוקרברג נולד"

הוא מומחה למשפט אזרחי-מסחרי, עוסק לא מעט בתחום הנדל״ן, אבל ה״בייבי״ שלו זה״לשון הרע״ • עו״ד רועי טיבי: ״כיכר העיר השתנתה"
עו"ד רועי טיבי
עו"ד רועי טיבי

״אנחנו נמצאים בתקופה מרתקת״ מסביר עו״ד טיבי עם ניצוץ בעיניו. בדבריו הוא מתכוון כמובן לפסיקה שהתקבלה לאחרונה בבית המשפט העליון בירושלים ולפיה שיתוף של פוסט פוגעני ברשתות חברתיות מהווה עילה להגשת תביעת לשון הרע.

"זה מזכיר לי תיק מלפני כמה שנים כאשר ייצגתי תובע שהושמץ ברשת. מקור ההשמצה היה תגובה שמישהו העלה לפוסט שפורסם. זאת הייתה קרקע בתולית מאוד מבחינה משפטית. התגובות שקיבלתי בבית המשפט ובכתב ההגנה היו בסגנון של – 'איך אתה חושב בכלל שדבר כזה יכול להיקרא בכלל הוצאת דיבה'. ההגנה האשימה אותי שאני מנסה לסתום פיות ולהגביל את כל המוסד שנקרא – 'טוקבקים'. הטענה שלי הייתה פשוטה ונכונה – יש כאן פרסום, יש לשון הרע והלקוח שלי חשוף בפני מאות אנשים ויותר, אל למה לא בעצם?

בסיכומו של דבר זה היה אחד התיקים המעניינים והראשונים בתחום שזכיתי בהם וכמובן שהלקוח שלי קיבל פיצויים בגלל הפרסום הפוגעני".

תביעות מסוג זה שגרמו להרמות גבה עד לפני שנים ספורות בבתי המשפט, הופכות להיות נפוצות יותר ויותר ואט אט הן נתקלות בהבנה ובבקיאות הולכת וגוברת בקרב השופטים הדנים בכך ובכל הנוגע למתרחש, אבל יחד עם זאת, יש עוד דרך ארוכה.

עו"ד טיבי מסביר כי "כיכר העיר" המודרנית השתנתה. לדבריו, בשנים האחרונות נאלץ בית המשפט להתמודד עם מציאות שהוא לא הכיר קודם לכן ובכלל לא בטוח שיש לו את הכלים לכך.

״צריך להבין, חוק לשון הרע חוקק בתקופה שבה אם היית רוצה להכפיש מישהו בפומבי היית צריך לקחת כיסא לפארק או לרחוב, לעמוד עליו ולצעוק מה שאתה חושב על פלוני אלמוני כדי שהעוברים ושבים ישמעו. זאת פחות או יותר הייתה הסביבה החברתית אליה התייחס החוק כשחוקק בשנת 1965״.

החקיקה היא עד כדי כל ארכאית ובלתי רלוונטית לימינו שרק בשביל לקבל קצת פרופורציה נזכיר ששידורי הטלוויזיה בישראל החלו שנה מאוחר יותר ב-מארס 1966. ״כיום רוב התביעות בתחום מקורן ברשתות החברתיות וברשת האינטרנט בכלל. בכנסת ישראל נוסחו סעיפי החוק השונים עשרים שנה לפני שמייסד פייסבוק מארק צוקרברג נולד".

כמי שמייצג תובעים וגם נתבעים בתחום, מתעקש עו"ד טיבי כי הפסיקה בעליון בהובלתה של השופטת דפנה ברק-ארז היא מבורכת, ואכן מכניסה קצת סדר ל"ג'ונגל" הזה, אבל היא בהחלט לא מספיקה. "החוק חייב להתעדכן עכשיו. צריך קווים ברורים יותר".

עו"ד רועי טיבי מתראיין כפרשן

לא רק לשון הרע, עד שהתאהב בתחום וגם בימים אלו ממש, עוסק משרדו שנמצא במגדל VTOWER בבני ברק במגוון רחב של נושאים מהתחום האזרחי-מסחרי. "אנחנו מטפלים בהרבה מאוד תיקים שעוסקים בהסכמי מכר. במיוחד כשיש הפרות וביטולים של ההסכמים. המשרד מייצג חברות ונותן מענה משפטי גם במקרים של סכסוכים בין שותפים".

לעו"ד טיבי שבדיוק מציין עשור במקצוע לא הייתה בחירה טבעית יותר לעשות כאשר נרשם ללימודי משפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה.
הוא גדל בבית שבו אביו היה בעל ידע רב בתחום, אחיו ז"ל היה עורך דין ידוע וכך גם אחותו.

הוא מגדיר עצמו כחובב ספורט מושבע, לא מותר על אימוני שחייה 3 פעמים בשבוע "2 ק"מ בכל אימון" הוא מדגיש, ולדבריו, הלהט שלו למקצוע רק הולך וגובר ככל שחולפות השנים ולא להפך.

לשאלה – מה הדבר הכי מקולקל במערכת המשפט שלנו, הוא משיב מיד: "הייתי מאוד שמח אם שופטים יהיו פחות נלהבים להוריד תיקים מהשולחן במקום לקיים בהם דיון אמיתי".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות