גירושי הייטק

כל מה שחשוב לדעת כשעומדים בפני גירושין בזמן שאחד או שניים מבני הזוג עובדים בתעשיית ההייטק
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%99%d7%a2%d7%9c-%d7%90%d7%a1%d7%a3 |

כל פרידה היא הליך קשה וטעון, ובטח גירושין בין בני זוג החולקים רכוש משותף, אך מה לגבי בני זוג החולקים חלום משותף?

בני זוג המבקשים להתגרש מוצאים עצמם מתמודדים עם חלוקת נכסים כמו דירה, עסק משותף, דברים מוחשיים אשר ניתן לאמוד את שוויים בכסף, החוקים ברורים למדי, אך מה הדין במקרה בו מדובר בנכסים אשר הינם בעלי ערך רב ופוטנציאל לרווחים בעתיד, אך הם גם ערטילאיים ופחות קלים לכימות?

כך למשל בתחום ההייטק, בו מחזיקים רבים מהעובדים באופציות, הניסיון להעריך את שוויין ברגע הפרידה מורכב ביותר.

אופציות הן למעשה את הזכות לקנות מניות בחברה במחיר קבוע שהוגדר מראש, כלומר אם אחד מבני הזוג המתגרשים החל לעבוד בחברה בשלב מוקדם של הקמתה אז מחיר האופציה שקיבל יהיה מאוד זול אבל אז צריך לקחת בחשבון שכאשר בהמשך הדרך יגיעו משקיעים שישקיעו בחברה אז הערך של האופציות שקיבל יקטן משמעותית – זה מה שנקרא דילול.

ומכאן האתגר הקשה ביותר, העומד בפני בתי המשפט בישראל בכל הנוגע ל"גירושי הייטק", הניסיון לחשב את ערכם הריאלי  של סטארט-אפים, שווי נכסים אלה עלול להיות ביום אחד מאות אלפי דולרים, וביום אחר עלולים לאבד מערכם בצורה קיצונית וחוזר חלילה.

על פי חוק יחסי ממון – כאשר אחד מבני הזוג הוא בעל אופציות בחברה בעת הגירושין, זכאי בן הזוג השני לשווי חצי מהאופציות בו מחזיק. לרוב נהוג להעביר סכום שווה ערך לאופציות ולא את האופציות עצמן שכן צעד זה הופך את הגרוש לשותף בחברה.

כאשר מגיעים לכמת את שווי אותן אופציות יש להחליט האם מדובר בשווי שלהן בזמן הגירושין או אולי לפי ערכן בעת מכירת החברה. מדובר בהערכה לא פשוטה לביצוע, שכן, פעמים רבות, אחד מבני הזוג נושא בנטל הפרנסה, הטיפול בילדים, או שניהם, בזמן שהשני בונה חברה מאפס ונאבק במשך שנים, עד שלבסוף שווה החברה מיליונים.

אחד העקרונות לפיו מחלקים רכוש בין זוג מתגרש, הוא שהרכוש שהיה שלך לפני שנישאת הוא שלך ומה שצברתם בזמן הנישואין יש לחלק בין בני הזוג. אך במקרים של גירושין בתעשיית ההייטק הפסיקה היא שונה.

אם מדובר בתקופה נישואין של חמש שנים או פחות, עשוי לפסוק בית המשפט שאין לבצע חלוקת רכוש כלל. במקרה של עובד הייטק אשר מכר את החברה בעבור הון ייתכן כי יחליט בית המשפט לא לחלק אותו באופן שווה בין בני הזוג.

כאשר מדובר בנישואין של מעל לחמש שנים, יבצע בית המשפט חישוב של ערך הסטארט אפ מעת הנישואין ועד עת הפרידה ויכפיל מספר זה במספר שנות הנישואין של הזוג. בצורה זו יכמת בית המשפט את הרכוש המשותף הקיים בנכס ואותו יחלקו בין השניים שווה בשווה.

כדי להימנע ממצב סבוך זה ועל מנת למנוע עוד עוגמת נפש מיותרת בין בני הזוג, ניתן להחליט על חלוקת הנכסים הנזילים בעת חתימת הסכם הגירושין, אך לבצע אותה בפועל רק בעת מימוש הנכס.

החלטה זו עלולה לגרור עמה את המשך שמירה על קשר בין בני הזוג על מנת להביא את התהליך אל סיימו, אך בסופו של דבר, רב הסיכוי שהאינטרס הכלכלי של השניים יישמר והחלוקה לא תסתכם בחוסר צדק כלפי אחד הצדדים.

לסיכום,  תהליך הגירושין עלול להיות מורכב וכואב עבור בני הזוג ומכאן חשיבותו הגדולה של ייעוץ עם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. על אחת כמה וכמה שמדובר בגירושין של אנשי הייטק שמצבם מסבך את החלוקה בין השניים אף יותר. כל מקרה בו ניגשים לחלוקה של אופציות, קניין רוחני וקביעת נכסי מוניטין יש לבחון בפני עצמו. מומלץ שלא להיוועץ עם חברים ולא לחלוק מידע לגבי אופציות וכו', ולאפשר לעורך הדין לשמור על היתרון הכלכלי של בן הזוג אותו הוא מייצג.

עו"ד יעל אסף
שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות