עשרה כללים לבחירת עורך-דין

עשרות אלפי עורכי דין רשומים וגם פעילים, יוצרים מצב כמעט בלתי אפשרי של השתכרות בכבוד ממקצוע העורך דין ומי שבסופו של דבר מוצא את עצמו נפגע, זה האזרח שמחפש לשכור את שירותיו של עורך דין שאמור לעזור לו. בשל התחרות הגדולה על כל לקוח ולקוח, לעיתים עורכי הדין פרט להתפשרות על המחיר, גם שוכחים להגיד לאותו לקוח שהתיק שלו הוא לא בדיוק בתחום ההתמחות שלהם.
נעמה כהן |

לכן רגע אחד לפני שאתם שוכרים את שירותיו של העורך דין הזול ביותר, הנה מספר עצות שימושיות ותעו שבדרך כלל – 'זול לעיתים עולה ביוקר'.
עשרת הכללים שיש לבחון;

1. התמקצעות והתמחות:
כמו שלא תלכו לרופא 'אף אוזן וגרון' כאשר ייתפס לכם השריר ברגל, כך תמיד תבדקו היטב את תחום ההתמחות של העורך דין בו בחרתם. לכל עורך דין כמו לרופא יש תחומי התמחות. הדבר הבסיסי הוא שקיים הבדל גדול בין עורך דין המתמחה בפלילים לבין זה שמתמחה בתחום האזרחי. ולאחר שבחרתם את התחום שאתם נזקקים לו, גם כאן יש תת התמחות עורך שמתמחה בנזיקין בדרך כלל לא יעסוק בדיני מקרקעין או בפירוקים וגם התחום הפלילי מתחלק לתת תחומים לדוגמא פלילי הארד קור ופלילים צווארון לבן. לכן לאחר שמצאתם את העורך דין המתאים ורגע לפני שאתם סוגרים עימו, אל תתביישו לבקש ממנו לראות את התיקים האחרונים בהם הוא עסק וכך תדעו האם הוא עסק בתיקים בתחום בו אתם זקוקים לו.

2. זול זה יקר.
כמו שכתבנו כבר בפתיחה, לאחר שתיקחו מספר הצעות, אומנם תתפתו לשכור את שירותיו של העורך דין שיציע לכם את שכר הטרחה הנמוך ביותר באופן משמעותי ממחיר השוק. שכר טרחה נמוך בהרבה מהצעות אחרות, אם זה לא בן משפחה שלכם, צריך להדליק נורות אדומות. לפעמים נראה שעבודת עורך הדין היא פשוטה והשכר צריך להיות נמוך בהתאם, אבל אם עורך דין במקביל לתיק שלכם, יקח עוד תיקים רבים, במחיר נמוך ויעבוד בקבלנות, כך בהתאם, יכולה גם להיראות העבודה שלו ברמה נמוכה. ומצד שני בגלל שאותו עורך דין לקח תיקים רבים הוא לא יטפל בו אישית ויעביר אותו לעורך דין זוטר במשרד.

3. חיבור עם עורך הדין.
כבר מלכתחילה בשלב הפגישה הראשונית עם עורך הדין, יש להרגיש האם אתם מתחברים אליו וזורמים איתו באותו ראש. במהלך ניהל תיק, אסור לשכוח שאמורים לקבל החלטות כבדות משקל רבות, חלקן גם בגדר הימור ואם אתם לא באותו ראש עם עורך הדין, יתכן והדבר יסתיים ב'פיצוץ', לכן חשובה גם הכימיה מול אותו עורך דין.

4. קשרים.
קשרים זו לא מילה גסה וכן הערכה. כל עורך דין, כמה שהוא לא יהיה מוכשר, כדי לפתור את העניין חשוב מאד שהוא יהיה מקושר לאותם גורמים שצריכים להחליט בעניינך ופרט לכך גם שיעריכו אותו. וכאן אנו חוזרים לעצה לראשונה, פרט לתחומי ההתמחות של עורכי הדין, לדוגמא עורך דין שמקושר בחברות ביטוח הוא זה, שתרצו שיטפל לכם בתביעות ביטוח, על מנת שיסגור את הת וכמובן יש גם את עורכי הדין שמופיעים הרבה בבתי המשפט שחשוב שיהיה מוערך ואמין על מנת שהשופטים יקשיבו לו.

5. המלצות.
כאשר אתם מקבלים מעורך הדין, דוגמאות של תיקים קודמים בהם טיפל אותו עורך דין, אל תתביישו לשאול אותו מה היתה מידת הצלחתו באותם תיקים ופרט לכך, כמו שאתם עושים שיפוץ בבית ומבקשים המלצות על השיפוצניק, כך לנסות ולהשיג המלצות על אותו עורך דין וליצור קשר עם האנשים בהם טיפל, על מנת לדעת האם הוא אמין, יעיל וטוב. כמו כן, חיפוש קצר בגוגל, עם שם עורך הדין, יכול לתת לכם קנה מידה, על תלונות שהוגשו נגדו בעבר.

6. לא לסגור עם עורך הדין הראשון שפגשתם.
לאחר הפגישה הראשונה עם עורך הדין, אפילו שנוצר 'קליק' וזה העורך דין שתרצו לשכור את שירותיו, חשוב מאד לפנות לעורכי דין נוספים ומה שנקרא לבקש חוות דעת נוספת, זה גם מצד אחד יכול לחסוך לכם כסף בשכר הטירלה ויתכן גם שלעורך דין אחר תהיה השקפה שונה ואולי טובה יותר על המקרה. בכל מקרה עוד לפני פגישת היעוץ וההיכרות הראשונית, יש לבדוק האם היא כרוכה בתשלום.

7. הותק קובע?
כמו בכל דבר לוותק ולניסיון יש יתרונות וחסרונות, מצד אחד עורך דין ותיק ראה כבר הרבה דברים ויש לו ניסיון רב עם תיקים ומנגד יתכן כבר שהוא 'שבע' מהם ורוצה לסיים כמה שיותר מהר את התיק. מצד שני, גם העורך דין הטוב ביותר, לא התחיל עם ניסיון – דווקא עורך דין צעיר ללא ניסיון רב, יש לו רצון עז להוכיח את עצמו ולעיתים דווקא הרצון לעשות את הכול למען הלקוח יכול להוביל אותו לא להתפשר בקלות על מנת להוכיח את עמו.

8. ניגוד אינטרסים.
חשוב לבדוק היטב עוד לפני תחילת הטיפול בתיק, במיוחד במקרים של משרדים גדולים, שהעורך-הדין אליו פניתם, לא מייצג את הגוף אותו אתם מבקשים לתבוע. בדרך כלל, עורך-דין כבר בפגישה הראשונה יצביע בפניכם על הבעיה ולע העובדה שעלול להיווצר ניגוד עניינים, אם יקח את ייצוגכם. אולם יהיו כאלה שעלולים להצניע את העניין.

9. בירור מהיר בלשכת עורכי הדין.
אם בסופו של דבר, בחרתם בעורך דין ללא המלצות, עדיף לעשות בירור קצר בלשכת עורכי-הדין שאותו עורך-דין הינו פעיל ולא מושעה מהלשכה או שרישיונו נלקח ממנו. הבדיקה היא קצרה גם דרך אתר הבית של לשכת עורכי הדין והיא תחסוך בהמשך הרבה עגמת נפש.

10. לא צריך טובות.
כמו שציינו בתחילה, מספרם של עורכי-הדין הינו עצום, כשבעים אלף עורכי דין רשומים כאשר למעלה מ-55 אלף מהם פעילים והמספר רק הולך וגודל מדי שנה. כמעט לכל אחד מאיתנו יש חבר או קרוב משפחה שהינו עורך דין, שעוזרים לנו בשירותים קטנים, אולם בתיקים גדולים, כדאי לשלם מחיר מלא לעורך דין שאתם שוכרים את שירותיו ולא להסתמך על קרוב משפחה, או מכר, שאולי הוא ייתן הנחה, אבל זה יכול להוביל למצבים לא נעימים בהם תחשבו שהוא לא עושה מספיק עבורכם או תרגישו לא נעים לבקש דברים שהוא אמור לעשות וזה יגמר בריב.

 

וואטסאפ לעורכי דין

במציאות הישראלית המורכבת התייעצות עם עו"ד מומחה היא עניין שבשגרה, לכן על מנת לייצר לך הגולש מערך נח בנינו קבוצות וואטסאפ על פי תחומי עיסוק ספציפיים, כל קבוצה מנוהלת על ידי עורך דין מומחה בתחום ורק הוא יכול להשיב.

מערך קבוצות הוואטסאפ  מכיל עורכי דין מכל התחומים על מנת לספק מענה וסיוע מיידי לשאלות בתחום המשפט על כל רבדיו. רק מנהלי הקבוצה מוסמכים להשיב על שאלות בקבוצה. ניתן לפנות למנהל הקבוצה בהודעה פרטית במידה ואתם מעוניינים לשמור על פרטיותכם.

הכנסו לקישור שאל עו"ד בוואטסאפ  ותוכלו להצטרף ללא עלות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו ולהתייעץ עם עורכי דין מומחים
שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות