שוכרי דירות: אלו זכויותיכם מכוח חוק שכירות הוגנת

שכרתם דירה וגיליתם שאין חשמל? או שקיימת בעיה בטיחותית? אם הדירה לא ראויה למגורים, יתכן שבעל הבית שלכם מפר חוזה וכן עובר על החוק. שוכרי דירות, הכירו את זכויותיכם העיקריות מכוח "חוק שכירות הוגנת" (חלק מחוק השכירות והשאילה), שמטרתו צמצום פערי הכוחות שבין השוכר למשכיר:
עו"ד ריבי טל ישינסקי |
שלט להשכרה
  1. חובה על בעל הבית לדאוג שהדירה תהיה "ראויה למגורים" – אחרת מדובר בהפרת חוזה. מה זו דירה שאינה "ראויה למגורים"? למשל, דירה שיש בה סיכון לא סביר, בטיחותי או בריאותי, דירה שאינה כוללת מערכת חשמל או ניקוז, או שאין בה מחיצה בין השירותים לשאר הדירה. אגב, על הוראה זו המשכיר לא יכול להתנות; כלומר, הוא אינו יכול לקבוע אחרת ממנה בחוזה.
  2. פגמים בדירה – על המשכיר לתקן כל פגם המהווה הפרעה של ממש לשימוש הרגיל במושכר, או לשימוש בו לפי החוזה. ככלל, אתם, השוכרים, אחראים לכל פגם שנגרם משימוש לא סביר, והמשכיר אחראי על יתר הנזקים. אם הפגם לא זניח – המשכיר צריך לתקן אותו תוך זמן סביר ועד 30 יום ממתי שהודעתם לו; אם זה פגם שלא מאפשר לגור בדירה כלל – המשכיר צריך לתקן אותו בתוך 3 ימים. יתרה מכך, אם השוכר הודיע למשכיר על פגם והמשכיר לא תיקן אותו בתוך זמן סביר – החוק מאפשר לשוכר לתקן את הפגם בעצמו ולדרוש מהמשכיר החזר הוצאות סבירות (כלומר, מבלי להפריז בהוצאות), או לקזז את הנזקים מדמי השכירות.
  3. הערבות שהשוכר נותן למשכיר כדי להבטיח את החיובים שלו, מוגבלת ל 3 חודשי שכירות או לשליש מסכום השכירות שבתקופת החוזה – הנמוך מבניהם. אם, נניח, שכרתם דירה לשנה, לא ניתן לגבות מכם ערבות שהשווי שלה עולה על ארבעה חודשי שכירות, שזה שליש מתוך שנה.
  4. גם המימוש של הבטוחות מוגבל – אם, למשל, השוכר לא משלם דמי שכירות או תשלומים שוטפים שהוא מחויב בהם – המשכיר יכול לממש את הבטוחות רק עד גובה החוב ולא מעבר לכך. בנוסף, עליו להודיע לשוכר זמן סביר מראש, כי בכוונתו לממש את הבטוחות.
  5. על חוזה שכירות של דירת מגורים להיערך בכתב – לעומת חוזי שכירות אחרים שלא חייבים להיערך בכתב; החוזה יכלול פירוט שקובע החוק. אם לא ערכתם חוזה מסיבה כלשהי, קחו בחשבון שיחול "החוזה המצוי" שקבע שר המשפטים.
  6. חקיקה זו חלה על דירות מגורים בלבד – כלומר, היא אינה חלה על משרדים, דירות בבתי מלון, דיור מוגן וכו'. היא רלוונטית לחוזי שכירות שתוקפם עד 10 שנים, עם דמי שכירות בגובה עד 20,000 שקלים בחודש. במילים אחרות, היא חלה על דירות מגורים סטנדרטיות.

    https://www.facebook.com/Mishmishpaty/videos/467956297328976/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות