בית המשפט: התמקחות על מחיר רצויה ואפילו חשובה

תמיד היה בלבכם קינאה כלפי אלה שיודעים להתמקח ולהוציא מחיר טוב יותר. כעת גם שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ד״ר מיכל אגנון גונן, קובעת כי הפרקטיקה של חברות הסלולר, האינטרנט, הכבלים והלווין של מתן הנחות ללקוחות חדשים, וללקוחות המאיימים לעזוב (לקוחות מתמקחים) היא מותרת ואפילו תורמת לתחרות בשוק הטלקום ולהורדת מחירים לצרכנים כולם. השופטת דחתה 10 בקשות לאישור תובענות ייצוגיות נגד חברות הסלולר, האינטרנט, הכבלים והלווין.
נעמה כהן |
שידורי טלוויזיה ואינטרנט

השופטת דחתה 10 בקשות לאישור תובענות ייצוגיות נגד חברות הסלולר, האינטרנט, הכבלים והלווין.

על פי התביעה נטען כי כל החברות נותנות תעריף מוזל ללקוחות מתמקחים המאיימים להתנתק משירותי החברה וכן ללקוחות חדשים, וכי הדבר מהווה אפליית מחירים פסולה, מאחר שצריך על פי תנאי הרישיון של החברות, תעריף אחיד לפי "סוג המנויים" שאליו שייך הלקוח.

החברות מצידן טענו כי הן עונות על תנאי הרישיון, וכי מתן הנחות ללקוחות מתמקחים וללקוחות חדשים, עונה על הגדרת סוג מנויים, ובנוסף, מעודדת את התחרות ומוזילה את המחירים לכלל הצרכנים בשוק הטלקום.
עמדת משרד התקשורת היתה כי אכן מדובר בהפרת הרישיון, וכי מדובר באפליית מחירים אסורה. מנגד, המועצה לשידורי כבלים ושידורי לווין, בהתבסס על עמדת הרשות לתחרות וארגוני צרכנים, היתה בדעה כי אין מדובר בהפרת הרישיון, וכי מתן הטבות ללקוחות מתמקחים ולקוחות חדשים מועילה לתחרות בשוק, ומביאה להוזלת השירותים לכלל הצרכנים.
.
השופטת ד"ר מיכל אגמון גונן, בחנה את הרישיונות השונים וקבעה כי מדובר ברישיונות דומים, ועל כן יש חשיבות לתת פרשנות אחידה לכל הרישיונות, ואין לקבל מצב בו הרגולטור מדבר בשני קולות:
״הנה כי כן, הן על פי הגיונם של דברים והן על פי תכליתם, יש ליתן להוראות הרישיונות פרשנות זהה, וזאת חרף ההבדלים הניסוחיים הקלים הקיימים ביניהם. אף על פי כן, כאמור, ניתנו פרשנויות הפוכות וסותרות ע"י משרד התקשורת וע"י מועצת הכבלים והלוויין. סבורני כי מצב זה של פרשנויות סותרות של הרישיונות שניתנו לחברות השונות אינו יכול לעמוד, ואפרט.

בשנים האחרונות מציעים מפעילי התקשורת השונים תכניות משולבות של טלפון, שירותי אינטרנט ושירותי טלוויזיה רב ערוצית. בנסיבות אלה אין להטיל חובות שונות על החברות ביחס לשירותים השונים, שבבסיסם איסור על הפלייה והגברת התחרות. לא ניתן להצביע במצב זה על כל הצדקה עניינית לכך שמשרד התקשורת יאסור על חברות האינטרנט והסלולר לבצע אבחנת מחירים שהתירה מועצת הכבלים והלווין כי תבוצע ע"י חברות הטלוויזיה הרב ערוצית״. כתבה השופטת בחלטתה.

בסיכומו של דבר, אימץ בית המשפט את עמדת מועצת הכבלים והלווין וקבע כי אפליית מחירים לטובת לקוחות מתמקחים ולקוחות חדשים, היא רצויה ותורמת לתחרות, ועל כן אין החברות פועלות בניגוד לתנאי הרישיון. לאור זאת נדחו כח הבקשות לאישור התובענות הייצוגיות.

השופטת אגמון גונן נמנעה מפסיקת הוצאות כנגד המבקשים, לאור חשיבות הנושא שהעלו, ובעיקר כיון שהעמדות השונות של משרד התקשורת, אכן יצרו בלבלול באשר לאסור ולמותר בנוגע לאפליית מחירים.
אז כעת תדעו שאם אתם מתביישים להתווכח עם נציגי החברות השונות, אל תצפו לקבל הנחה ותמיד יש לכם את האופציה לעבור חברה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות