זוכה מעבירת אלימות בגלל פגיעה בפרטיות

מצלמת אבטחה הקליטה סאונד בתיעוד בו נראה הנאשם מאיים, אך בית המשפט זיכה אותו בשל פגיעה בפרטיות: "האזנת סתר שלא כדין"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה Envato

בשנים האחרונות מדינת ישראל הפכה להיות מדינת ה'אח הגדול', כאשר בכל מקום בו אנו נמצאים החל מהרחוב ועד לבתי עסק, אנו מתועדים בכל שניה, אבל גם כאן מתברר שיש חוקים שיכולים לעבוד לטובתנו, כאשר בסיטואציות מסוימות למצלמות אסור להקליט סאונד, אלא רק תמונה. באחרונה נער מדרום הארץ, זוכה מעבירת איומים, לאחר שהוקלט בפיצוציה מאיים על המוכר.

כנגד הנער הוגש כתב אישום בעבירת איומים ותקיפה סתם. על פי המיוחס לו הוא הגיע לפיצוציה וביקש מהמוכר למכור לו סיגריות. כשהמוכר סירב, הנער איים על המוכר ואמר לו "מה אתה רוצה איזה חתך בפנים אני אקרע אותך… אני אתן לך דקירות בפנים… אתן לך דקירות בגרון…". בהמשך הנער אף תקף את המוכר.

במענה לכתב האישום הסנגור כפר בעבירת האיומים והודה בביצוע עבירת התקיפה. לגבי עבירת האיומים נטען על ידו כי הראיה להוכחתה אינה קבילה משום שמהווה האזנת סתר אסורה. עוד טען הסנגור כי הסרטון שהופק ממצלמות החנות המקליט גם שמע אינו עונה על החריג הקבוע בסעיף 8 לחוק האזנות סתר. לדברי הסניגור, אדם הנכנס לחנות מצפה שתישמר פרטיותו ולא ששיחותיו יוקלטו על ידי אחר. הוא גם הפנה לפסיקה שניתנה בבית המשפט המחוזי לפיה בית המשפט קובע שאין מחלוקת שההאזנה ברכיב השמע בתוך פיצוציה מהווה האזנת סתר שלא כדין.

האזנת סתר?

מנגד התביעה טענה כי יש לדחות את הטענה כי מדובר בהאזנת סתר. לטענתה היה מדובר ברשות הרבים (פיצוציה) שנכנסים ויוצאים ממנה עשרות רבות של אנשים ביום. הנאשם היה יכול לצפות שהמקום מצולם. עוד טענה כי המתלונן במקרה דנן הוא בעל השיחה והאיומים הופנו כלפיו.

שופט בית המשפט באילת, שי ברגר, דחה את טענת התביעה לפיה מדובר בהאזנה שאינה טעונה היתר. על פי בית המשפט ההאזנה בוצעה על ידי אדם פרטי, בעל החנות, ולא על ידי מי שהוסמך לכך. בית המשפט ציין את סעיף 13 לחוק האזנות הסתר לפיו דברים שנקלטו בדרך של האזנת סתר לא יהיו קבילים כראיה בבית המשפט.

עוד קבע בית המשפט כי במקרה הזה אין עורר כי מדובר בסרטון העונה להגדרת המושג שיחה. השופט ברגר גם התייחס לעניין ההסכמה להקלטה של לפחות אחד מהצדדים לשיחה וציין כי אף אחד מהשותפים לשיחה לא היה מודע לקיום ההקלטה בעת האירוע והמודעות להקלטה הובאה לראשונה לידיעת הנאשם בחקירתו, כפי שעלה מהראיות שהוצגו לבית המשפט.

לאור כל זאת בית המשפט לא קיבל את התיעוד הקולי שנלוון לסרטון שהוגש מאחר ומדובר בהאזנת סתר בלתי קבילה וזיכה את הנאשם מעבירת האיומים והכריע את דינו בעבירת תקיפה סתם.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות