צו על תנאי למשטרה בעתירת "נוהל הצגת תעודה מזהה"

הצו ניתן במסגרת עתירה לבג"ץ של האגודה לזכויות האזרח בדרישה לצמצם את היקף הסמכות של המשטרה לעכב אנשים ברחוב לצורך הצגת תעודה מזהה
רונן לוי |
פעילות משטרת התנועה, צילום: דוברות המשטרה

בעקבות עתירת האגודה לזכויות האזרח, אגודת יהודי אתיופיה, הועד הציבורי נגד עינויים ועמותת טבקה, בדרישה לצמצם את היקף הסמכות של המשטרה לעכב אנשים ברחוב לצורך הצגת תעודה מזהה, בג"ץ הורה  למשטרה להסביר מדוע לא יבוטלו או יתוקנו מספר היבטים בנוהל.

בין היתר, לבטל את הסמכת השוטרים לבדוק תעודות זהות על יסוד חשש סובייקטיבי של השוטר מהתנהגות של אדם או מהימצאותו במקום מסוים, לאסור על עיכוב מעבר לזמן סביר לצורך הזדהות. בנוסף, לקבוע שבדיקה במסוף המשטרתי תהיה רק כדי לאמת את נכונות התעודה והפרטים בה. להשמיט מהנוהל הנחייה לביצוע פעולות שיטור נוספות.

הזדהות ללא חשד לעבירה

בעתירה דרשה האגודה לזכויות האזרח מהמשטרה לתקן את "נוהל הצגת תעודת זהות וחובת הזדהות בפני שוטר", כך שיהיה ברור שאסור לשוטר לבקש מאדם להזדהות באופן שרירותי ואסור לשוטר לבדוק פרטים נוספים על אדם (עבר פלילי, קשרי משפחה וכו) בלי שיש חשד סביר לביצוע עבירה.

כזכור, בשנת 2021 בג"ץ פסק שאמנם מותר למשטרה לעכב אנשים לצורך בדיקת תעודת זהות גם אם נגדם חשד לביצוע עבירה, ואולם רק לצורך בירור מידע שקיים בתעודת הזהות. עוד פסק בית המשפט שאסור לבצע פעולות שיטור נוספות, כמו תשאול ובדיקת פרטים במסוף המשטרתי בהיעדר חשד לביצוע עבירה.

בשנת 2023 עתרה האגודה נגד הנוהל המתוקן משום שהמשטרה לא יישמה את הקביעות שבפסק הדין.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות