נפגעי נובה תובעים 200 מיליון שקל מהמדינה: "אלמלא המחדלים ניתן היה למנוע את האסון"

42 מהנפגעים במסיבת "נובה" מפרטים בתביעה נזיקית ראשונה כיצד צה"ל, שב"כ והמשטרה התרשלו בניהול אירועי ה-7 באוקטובר. באת כוחם, עו"ד ענת גינזבורג: "האסון יכול היה להימנע בכל כך הרבה נקודות זמן"
מעיין לביא |
מיצג זיכרון לזכר קורבנות הטבח במסיבת נובה. צילום: פלאש 90

"שיחת טלפון אחת הפרידה בין חייהם ושלמות גופם ונפשם של התובעים לבין הרס חייהם", כך כותבים 42 מנפגעי מסיבת "נובה" בתביעה נזיקית ראשונה שהוגשה נגד גופי הביטחון במדינה, על רשלנותם ומחדליהם באירועי ה-7 באוקטובר. התביעה, שהוגשה אתמול  (יום ג'), כשלושה חודשים לאחר האסון, טוענים הנפגעים לפיצוי בגובה 200 מיליון שקל מצה"ל, שב"כ והמשטרה בשל רשלנותם בכל הנוגע לניהול האירועים במסיבת הטבע. באת כוחם של הנפגעים, עו"ד ענת גינזבורג: האסון יכול היה להימנע בכל כך הרבה נקודות זמן".

אתמול הוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א, באמצעות עוה"ד ענת גינזבורג וגלעד גינזבורג, תביעה נזיקית ראשונה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר. מדובר בתביעה הנזיקית הגדולה ביותר שהוגשה אי פעם בישראל נגד המדינה על מחדליה ורשלנותה בכל הנוגע להתנהלות כוחות הביטחון מול האירועים האיומים שהתרחשו במסיבת הנובה.

עו"ד גלעד גינזבורג

42 תובעים חתומים על התביעה, חלקם ניצולי המסיבה שנפגעו נפשית ופיסית, וחלקם בני משפחות של נרצחים. מדובר בגל הראשון של אנשים שמסלול חייהם נגדע והשתנה לעד בשל רשלנות פושעת של כל גורמי הבטחון בישראל. לתביעה צורפו חוות דעת פסיכיאטריות פרטניות של התובעים המוכיחות את טענותיהם.

"שיחת טלפון אחת הפרידה בין חייהם ושלמות גופם ונפשם של התובעים לבין הרס חייהם", הכתב בתביעה. "כל מה שהיה על הנתבעים לעשות, הוא לקיים שיחת טלפון לגורמים האחראים מטעמם על מנת שיפזרו את המסיבה נוכח ההתראות שהתקבלו בלילה שבין 6/10/23 – 7/10/23".

התביעה מתייחסת למחדלים והרשלנות הקשה של צה"ל, משטרת ישראל והשב"כ, שסופם בתוצאה הקשה ובאסון הנורא. בין היתר, הממשק בין הנתבעים טרם מסיבת הנובה לגבי רישוי ואישור המסיבה, מתן אישור ורישוי המסיבה, אי מתן הוראה לסגירת המסיבה ופיזור המשתתפים חרף התראות בדבר אירוע בטחוני חמור באזור שהתקבלו מספר שעות טרם הטבח.

"האסון היה יכול להימנע בכל כך הרבה נקודות זמן"

לפי התביעה, הבקשה לאישור המסיבה בחניון רעים, הנמצא בסמוך לגבול עזה, הוגשה כ-3 חודשים לפני האירוע. קצינים בכירים באוגדת עזה הביעו חשש בטחוני מקיום מסיבה המונית סמוך לגבול עזה, אך למרות זאת האישור התקבל. קצין המבצעים של אוגדת עזה התנגד לקיום מסיבת ה"נובה" ב-7 באוקטובר בטענה כי מדובר בסיכון ביטחוני מיותר ואף הדגיש כי צה"ל יתקשה לאבטח את המסיבה לאורך כל סוף השבוע, משום שמדובר בחג שמחת תורה וחיילים רבים יצאו הביתה. למרות אזהרותיו ואזהרות של קצינים נוספים ניתן אישור לקיים את המסיבה. לטענת התובעים, איש בצה"ל או במשטרה לא עדכנו את כ-3,500 משתתפי מסיבת הנובה על חשש ביטחוני.
יתר על כן, נטען עוד, משנודע כבר בלילה שבין 6-7 באוקטובר על התפתחות מצב בטחוני חריג, לא טרחו כוחות הביטחון להורות מיידית על סגירת המסיבה ופיזור המבלים לבתיהם. "אין להבין", נכתב לבית המשפט, "הכיצד הנתבעים לא הורו לפזר את המסיבה באופן מיידי".

עו"ד ענת גינזבורג

המחדלים, נטען בתביעה, נמשכו גם בהמשך ובמהלך הטבח הנורא שבו חמאס רצח 364 ממשתתפי המסיבה, 40 נחטפו – חלקם שוחרר וחלקם נעדרים, רבים נפצעו פיזית ונפשית. בין השאר, גם לאחר שעלה החשש מחדירת מחבלים לגזרה, לא פוזרה המסיבה, כמות השוטרים והציוד לא התאימו לאופי המשימה ועוד.

"המחדלים האיומים של טבח השבעה באוקטובר ידונו בכל מני ערכאות ואיננו מצפים מבית המשפט להחליף את ועדת החקירה שללא ספק תוקם", אומרת עו"ד ענת גינזבורג, "האסון יכול היה להימנע בכל כך הרבה נקודות זמן החל באישור המסיבה דרך שעות ארוכות של התעלמות מהתרעות חמות ועד לפינוי שהתבושש לאחר פרוץ הטבח".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות