"צריכת התקשורת מגיעה לשיאים" – כך השפיעה חרבות ברזל על חיינו

מלחמת חרבות ברזל הרצון להתעדכן והעובדה ששהינו זמן רב בבית הן רק חלק מהסיבות לדוח החדש של בזק שמגלה עד כמה נדבקנו למסכים בחודש האחרון
מעיין לביא |
נדבקנו אליו. דני קושמרו, צילום: פלאש 90

דוח התקשורת של בזק ממחיש את השינויים שעברו על הציבור הישראלי מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" בשבת השחורה של ה-7 באוקטובר. על פי הדוח, בחודש החולף חל זינוק משמעותי בצריכת התקשורת מאז תחילת הלחימה.

מהדוח עולה כי חל זינוק חד שבצפייה בטלוויזיה, זו גדלה פי 2 מאז פרוץ המלחמה. הצפייה הממוצעת בשבוע הראשון נעה בין 7 ל- 12 שעות ביום, לאחר מכן ירדה ל- 4-9 שעות ביום – שיעור גבוה מהרגיל לעומת השגרה.

בשבוע הראשון למלחמה זינקה צריכת האינטרנט הממוצעת למשק בית בישראל בכ-35% מ-15.9 ג'יגה ל-20.7 ג'יגה ביום. בשבוע השני ללחימה צריכת האינטרנט הממוצעת למשק בית עמדה על כ-18.8 ג'יגה ליום. למעשה, מדובר בגידול של יותר מ-18% מאשר לפני המלחמה.

הדוח חושף עלייה מהירה מאד בשימושים, שלא ניתן היה לחזות מראש. על פי הנתונים שפורסמו, העלייה הגבוהה ביותר בישראל נרשמה בעיר קריית גת עם 34%. אחריה נמצאות קצרין, רעננה ורמת השרון בהן נרשמה עלייה של 30% ואחריהן חולון ופתח תקווה עם עלייה של 27%. בשלוש הערים הגדולות, העלייה הייתה מתונה יותר: ירושלים עם 24%, תל אביב עם 19% וחיפה עם עלייה של 14% בלבד לעומת השגרה. מגמת העלייה היא לא כלל ארצית, ובערים שדרות, מטולה וקריית שמונה חלה ירידה של כ-80% בנפח הגלישה הממוצע לעיר – ככל הנראה כתוצאה בשל הכמות הגדולה של המפונים מהמקום.

פייסבוק במקום הראשון

עיקר הקפיצה בשימוש באינטרנט היא לשימוש ברשתות החברתיות עם קפיצה של 44%, מ-206 דקות ביום בממוצע בזמן שגרה ל-297 דקות בתקופת המלחמה. ככל הנראה, העובדה שברשתות מופצים חומרים לא מצונזרים הובילה לקפיצה הגדולה. זאת, לצד התדירות שבהן הרשתות הללו מתעדכנות במתרחש. פייסבוק היא הרשת החברתית שרשמה את העלייה הגדולה ביותר במספר הדקות בו בילו בה המשתמשים. המספר גדל בכ-60% בשבוע הראשון ללחימה ונותר גבוה החל מהשבוע השני ואילך.

ככל הנראה הסיבה לקפיצה המשמעותית בפייסבוק נובעת מכך שזו רשת "קהילתית" מחד ואישית מאידך, כלומר כזו התואמת את הצרכים שלנו בעת מלחמה. אינסטגרם וטיקטוק שרשמו עלייה בשבוע הראשון למלחמה, חזרו לרמת השימוש הכמעט רגילה שלהן. בטלגרם, אפליקציה שהפכה למזוהה כערוץ מידע לזוועות שהתרחשו, נרשמה קפיצה של פי 2 בכמות המכשירים שנכנסו עם גידול של 50% בכמות הכניסות הממוצעת ליום.

גם הגיימינג תרם לעלייה בצריכת האינטרנט הממוצעת למשק בית והוא רשם עלייה של כ-12%, ונבע מהזמן הרב בו הילדים נמצאים בבית ומחפשים אולי "בריחה" מהמציאות המאתגרת.

"שינויים דרמטיים"

נתון מעניין נוסף העולה מהדוח הוא שייתכן והעסקים חוזרים לרמת פעילות המזכירה את הרמה לפני המלחמה – מספר דקות השיחה במגזר העסקי חזר לרמות שקדמו ל-7.10, מה שאולי מעיד על חזרה להיקפי פעילות דומים. במגזר העסקי ירדה התנועה בכ-35% בשבוע הראשון למלחמה, ממספר דקות ממוצע ביום העומד על כ-4.9 מיליון דקות לכ-3.2 מיליון דקות בממוצע ביום בשבוע הראשון למלחמה. בהדרגה החלה התאוששות כשהמספר הולך ועולה ועמד בשבוע שעבר על ממוצע של כ-4.3 מיליון דקות שיחה יוצאות ליום – ירידה של כ-18% בהשוואה למצב לפני המלחמה.

סמנכ"לית השיווק של בזק, טלי פולג: "מתקפת ה-7 באוקטובר והמלחמה יצרו שינויים דרמטיים בשימושי התקשורת בישראל, שקפצו בסדרי גודל משמעותיים בפרק זמן קצר ביותר. השינוי הקיצוני דרש מהתשתית לעמוד בעומסים כבדים, במקביל לצורך לפעול לתיקון תקלות במהירות, לעיתים באזורי לחימה ממש. השימוש בשירותי תקשורת בחירום, ברשתות חברתיות ובשידורי חדשות על גבי רשת האינטרנט, הגיעו לשיא והפכו לקריטיים עבור כל אחת ואחד מאיתנו. היום יותר מתמיד ברור לנו הצורך בתשתית תקשורת אמינה ויציבה, המסוגלת לשאת שינוי מהיר בשימושים".


עו"ד אהוד גולן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות