הגנה על יקיריכם בזמנים של אי ודאות: החשיבות של צוואה מוכנה היטב

בעתות מלחמה ואי ודאות, מחשבות על החיים, המוות ורווחתם של יקירינו הופכות לבולטות. עריכת צוואה היא צעד חשוב כדי להבטיח שרצונותינו יבוצעו ויקירינו יטופלו. צוואה מוכנה היטב יכולה למנוע סכסוכי משפחה רבים, התדיינויות יקרות ומיותרות, וחשוב מכל, למלא את רצונותינו לגבי הטיפול ביקירינו וחלוקת נכסינו. מאמר זה בוחן את הצורך בצוואה, כיצד היא שונה מחוק הירושה, ואת היתרונות שבניסוח צוואה לשמירה על צדק חלוקתי ולהגנה על האינטרסים של יקירינו.

ההפרדה המוגדרת כברירת מחדל של נכסים על פי חוק הירושה אינה תואמת פעמים רבות את רצונותיו של הנפטר. בהיעדר צוואה, החוק קובע כיצד העיזבון יחולק בין היורשים, מה שעשוי שלא לשקף את רצונות המצווה. אם ברצוננו לחלק את עיזבוננו באופן שונה מזה שנקבע בחוק הירושה, נדרשת לשם כך צוואה.

לדוגמה, כאשר רוצים לחלק את העיזבון באופן לא שוויוני, או כאשר רוצים להקצות נכס מסוים לאחד היורשים או לצד שלישי, נדרשת צוואה. באופן דומה, כאשר אדם שיש לו ילדים רוצה להבטיח שבן זוגו ימשיך לגור בדירת המגורים השייכת לו גם לאחר המוות, מבלי להיות נתון לחסדי הילדים, צוואה היא קריטית. בהיעדר צוואה, קובע חוק הירושה שרק מחצית מחלקו של המנוח בדירת המגורים תירש על ידי בן הזוג שנותר בחיים, בעוד שהמחצית השנייה תחולק בין הילדים בחלקים שווים. מצב זה עלול לגרום לבעיה חמורה אם אחד הילדים דורש לממש את חלקו בדירת המגורים ולקבל פיצוי כספי מיידי, ובן הזוג של המנוח אינו בעל היכולת הכלכלית לרכוש את חלקו מהם. ילדו של המנוח רשאי להגיש תביעה לפירוק השיתוף בדירה, התביעה תתקבל בוודאות, והדירה תימכר בשוק החופשי לנותן ההצעה הגבוהה ביותר.

 

 

יתרונות עריכת צוואה

שמירה על צדק חלוקתי בירושה

צוואה מאפשרת לשמור על "צדק חלוקתי" בירושה. במשפחה בה ישנו ילד נזקק או בעל מוגבלויות רפואיות, ניתן להעניק לו חלק גדול יותר בעיזבון מאשר ליתר הילדים. באופן דומה, במשפחה בה אחד הילדים הקריב את התפתחותו המקצועית לטובת טיפול במוריש, ניתן לפצותו בחלק גדול יותר בירושה מאשר יתר היורשים. כך מובטח שרצונותיו של המוריש יקוימו, וכל יורש יקבל את המגיע לו בהתאם לנסיבותיו הייחודיות.

ייעוד נכסים למי שאינם קרובי משפחה, עמותות ומוסדות

באמצעות צוואה, ניתן גם לייעד כספים או נכסים לאגודות צדקה, למוסדות אחרים ולאנשים שהם לא קרובי משפחה של המנוח אך קרובים לליבו והוא מעוניין לדאוג להם. הדבר מאפשר למוריש להותיר אחריו מורשת שתואמת את ערכיו ולהבטיח שרצונותיו יתקיימו גם לאחר מותו.

הגנה על האינטרסים של בן הזוג שנותר בחיים והבטחת סידורי המחיה שלו בנוסף להבטחת חלוקת הנכסים בהתאם לרצונות המצווה, צוואה יכולה גם להגן על האינטרסים של בן הזוג שנותר בחיים. לדוגמה, צוואה יכולה לקבוע את זכותו של בן הזוג להמשיך להתגורר בדירת המגורים עד סוף חייו, או לקבוע שהדירה תעבור תחילה לבן הזוג שנותר בחיים ורק לאחר מותו היא תעבור בירושה לילדים. זה מבטיח שבן הזוג לא יישאר נתון לחסדי הילדים ויוכל להמשיך לגור בבית המשפחה מבלי לחשוש שייאלץ למכור אותו.

מניעת התדיינות יקרה ומיותרת

צוואה שנערכה בקפידה יכולה למנוע סכסוכי משפחה רבים שעשויים להתעורר לאחר מותו של אדם אהוב. על ידי תיאור ברור של רצונות המצווה וחלוקת הנכסים, צוואה יכולה לצמצם את הפוטנציאל לסכסוכים בין היורשים ולהימנע מהתדיינות יקרה וזוללת זמן. זה מאפשר למשפחה להתמקד באבל ובהוקרת זכרו של הנפטר, במקום להיות שקועה במאבקים משפטיים.

 

עריכת צוואה בכתב יד במצבי חירום

במצבי חירום, כאשר אין אפשרות להתייעץ עם עורך דין או לערוך צוואה רשמית, ניתן לכתוב "צוואה בכתב יד". סוג זה של צוואה תקף לחלוטין אם הוא נעשה בהתאם להוראות החוק. יש לכתוב את הצוואה במלואה בכתב ידו של המצווה, ועליו לציין את התאריך והחתימה – גם בכתב ידו. בני זוג שמעוניינים לערוך צוואה הדדית נדרשים לעשות זאת בשני מסמכים נפרדים, כאשר כל אחד יכתוב את צוואתו בכתב ידו, יחתום ויציין תאריך בכתב ידו.

אמנם צוואה בכתב יד עשויה שלא להיות מקיפה או מפורטת כמו צוואה רשמית שנערכה על ידי עורך דין, אך היא עדיין יכולה לספק הנחיות לגבי רצונות המצווה ולסייע להבטיח שיקיריהם יטופלו כפי שהתכוון.

חשיבות ההתייעצות עם עורך דין מומחה גם במקרים בהם נערכת צוואה בכתב יד, מומלץ ביותר להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום הצוואות והירושות. עורך דין בעל ידע וניסיון בתחום, יוכל לספק תובנות חשובות בנוגע לבעיות פוטנציאליות שהמצווה אינו מודע להן, ולהציע פתרונות שונים.

במקרה חירום, כאשר קיימים מגבלות אשר מונעות מהמצווה להגיע למשרדו של עורך הדין, עדיין ניתן לקבל סיוע מעורך הדין לצורך עריכת הצוואה. עורך הדין יוכל לנסח את הצוואה עבור הלקוח, ולהורות לו להעתיקה בכתב ידו, לחתום עליה ולציין את תאריך החתימה. לאחר שהלקוח עשה זאת, יוכל עורך הדין לבדוק את תקינות הצוואה ולוודא שהיא עומדת בכל הדרישות החוקיות.

התייעצות עם עורך דין המתמחה בתחום הינה חיונית על מנת להבטיח את תוקפה של הצוואה ולמנוע מחלוקות ובעיות משפטיות שעלולות לצוץ לאחר פטירת המצווה.

סיכום

חשיבותה של צוואה שנערכה בקפידה רבה הינה עצומה, במיוחד בתקופות של אי ודאות. על ידי הקדשת הזמן הנדרש לעריכת צוואה, נוכל להבטיח שרצונותינו יבוצעו, וכי יקירינו יטופלו כראוי בהתאם לכוונותינו. צוואה שנערכה היטב יכולה להעניק לנו שקט נפשי בידיעה שעָתִיד משפחתנו מוגן, וכי ניתן יהיה להימנע מסכסוכים יקרים והתדיינויות משפטיות.

בתקופות של מלחמה ומשבר, חשוב מתמיד לנקוט בפעולה על מנת להגן על עתיד משפחתנו. על ידי עריכת צוואה, בין אם באופן רשמי בסיועו של עורך דין המתמחה בתחום ובין אם באמצעות צוואה בכתב יד במצבי חירום, נוכל להבטיח שרצונותינו יכובדו וכי יקירינו יזכו לטיפול הולם גם לאחר מותנו.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות