הסיבה שבגללה יישאר בכלא עבריין שהונה נשים

ביהמ"ש המחוזי בחיפה קבע כי אלימות כלכלית נכללת תחת הקטגוריה של אלימות במשפחה, ועל כן, האסיר שהורשע בעוקץ נשים לא יוכל ליהנות משחרור מוקדם
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה

גם 'אלימות כלכלית', נכנסת בגדר עבירות אלימות במשפחה, כך קבע שופט בית משפט המחוזי בחיפה, רון שפירא, שדחה עתירת אסיר שהואשם בהונאת נשים שהוגדר תחת פרופיל אסיר אלימות במשפחה, שלא חל עליו מנגנון ה"שחרור המנהלי המוגבר" על תקופת מאסרו.

העותר הינו אסיר פלילי המרצה עונש מאסר בפועל של 3 שנים בגין הרשעתו על פי הודאתו בעובדות כתב אישום במסגרת הסדר טיעון דיוני בביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בשני פרטי אישום נפרדים כלפי שני קורבנות עבירה. בשני האישומים מדובר בקבלת דבר במרמה מנשים כתוצאה ממצגי שווא שהציג בפניהן במסגרת "קשר רומנטי" שניהל עמן על בסיס מצגי שווא של העותר בדבר היותו אלמן המעוניין בקשר רומנטי עם הקורבנות ובדבר מצבו הרפואי המסוכן. לחובתו הרשעות קודמות בגין עבירות איומים, הטרדה באמצעות מתקן בזק, קבלת דבר בתחבולה, זיוף, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, התחזות והונאה. נדון בעבר למאסרים קודמים. מסווג לקטגוריה אלמ"ב.

לטענת העותר, העבירות בגינן הורשע אינן נכנסות בגדר עבירות אלימות במשפחה. בהתאם, לטענתו, לא ניתן לשלול ממנו את הזכות לשחרור מנהלי מוקדם. עוד נטען כי אין מדובר בעבירות אלימות ואין מדובר בבני משפחה. אין מעשה אלימות בעבירותיו. מדובר בשתי עבירות מרמה שאינן נוגעות לאלימות כלל ועיקר. מדובר בקשר שנוצר לצורך המרמה. לכן ההחלטה אינה סבירה ואינה עונה לתנאי החוק וההוראות. עוד הוסיף כי עבירת המרמה אינה עבירת אלימות או פוגעת בחירות או בשלוות החיים. כן נטען כי אסירים אחרים שביצעו עבירות דומות לא הוגדרו כאסירי אלמ"ב.

טענות בעלמה

בית המשפט דחה את העתירה וקבע כי התנהגותו של העותר כלפי הנשים שניצל הייתה בגדר על "אלימות כלכלית". נפסק שגם אם לצורך הליך פלילי לא ניתן לראות בעבירות הניצול הכלכלי כאלימות, במובן של החלט הכללים של אלימות במשפחה או בן בני זוג (עבירות אלמ"ב), הרי שאין מניעה לעשות כן לצורך הליך מנהלי. נקבע שקיימים הבדלים בין הליך מנהלי ופלילי ולכן גם במקרים בהם לא ניתן להגדיר מעשה כעבירת אלימות במובן הפלילי הרי שלצרכים מנהליים ניתן להגדיר את העבירות כאלימות כלכלית ובפועל יוצא לשלול את האפשרות לשחרור מנהלי מוקדם.

"לגישתי, בהיבט המנהלי ולצורך ההליך המנהלי, יש לראות בהתנהלות העותר כשימוש באלימות כלכלית תו כדי התעמרות כלכלית, שליטה כלכלית, טרור כלכלי ודיכוי כלכלי שהעותר הפעיל על בנות זוגו. בכל הנוגע לטענת ב"כ העותר בעניין הפליה הרי שלא הובאו דוגמאות למקרים דומים של אסירים שלא הוגדרו כאסירי אלמ"ב וטענת ההפליה נטענה בעלמה", כתב השופט שפירא בהחלטתו.


לצפייה ודירוג כבוד השופט רון שפירא


עו"ד בן מעוז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות