מה גובה הריבית על 74 תיקי הוצאה לפועל?

רשמת ההוצל"פ הורתה על הפחתה של קרוב ל-40 מיליון שקל, לחייב, בן 71, שצבר ריביות בעשרות תיקים נגדו החל משנת 1989: "הזוכים ישבו בחיבוק ידיים משך שנים"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה

רשמת ההוצאה לפועל, הורתה על הפחתת ריביות, ב-74 תיקי הוצאה לפועל שהתנהלו כנגד חייב בן 71, שסך החובות בהם היה למעלה מ- 41 מיליון שקלים.

הרשמת קבעה כי עם תשלום 67,767 שקלים על ידי החייב ייסגרו כלל התיקים נגדו והשבוע הגיע החייב ללשכה, שילם את הסכום שנקבע בהחלטה, ותיקיו ייסגרו.

המדובר היה בתיק איחוד כנגד חייב המונה 74 תיקים פרטניים שנפתחו בין השנים 1989-1997 למעט 5 תיקים שנפתחו בין השנים 2009-2012. התיקים נפתחו על ידי זוכים שונים, בנקים, כרטיסי אשראי, עיריות ועוד, וסך החוב בכלל התיקים עמד על 41,661,040.97 שקלים, כאשר החייב מצוי בהליכי הוצאה לפועל מזה 34 שנה.

בהחלטה צוין, כי מדובר בפנסיונר בן 71, נשוי ואב לשלושה ילדים בגירים, עבר התקף לב, חולה סכרת, חי מקצבת ביטוח ומקבל פנסיה.

הבן שלו נכה צה"ל הלום קרב וזקוק לטיפול, והבת חולה אף היא ומוכרת כנכה.

הם גרים בשכירות ולא מקבלים סיוע מגוף כלשהו.

רשמת ההוצאה לפועל התייחסה בהחלטתה לטעמים שבגינם יש מקום להפחית ריביות בהתאם לחוק ההוצאה לפועל.

בין הטעמים, העובדה שתיק האיחוד מתנהל כנגד החייב החל משנת 2014 ועד היום, היינו, מזה 9 שנים, וכי מדובר בחובות שנוצרו בין השנים 1989-2012.

עוד הודגש, כי לאורך כל שנות פעילות תיקי האיחוד, החל משנת 1997 עד לשנת 2022 פעילות הזוכים הייתה דלה והסעדים שהתבקשו היו סעדים מנהליים שננקטו ע"י 2 מהזוכים בלבד.

"ישבו בחיבוק ידיים"

הרשמת הוסיפה, כי אין חולק כי לא הוגשה תגובה עניינית מטעם כל הזוכים בתיקים הפרטניים בהמשך להחלטותיה לעניין הצגת טעמים לאי עשיית שימוש בסמכותה לחוק ההוצל"פ והפחתת הריביות בתיקים והזוכים לא יתייצבו לדיון.

"התנהלות זו של הזוכים אשר מיוצגים ע"י עורכי דין ואף אם אינם מיוצגים על ידי עורכי דין אינה מהווה התנהלות שבתום לב, ובוודאי שאין לזכות הזוכים בגין אותה תקופה בתוספת הפרשי ההצמדה והריבית על החוב".

טעם נוסף להפחתת ריביות, הוא אי יכולתו של החייב לשלם את חובו, אשר הוכחה בפני רשמי ההוצל"פ בנקודות זמן שונות במשך השנים היא זו שהביאה לקביעה כי החייב מוגבל באמצעים, ולכן אושרה פתיחת תיק האיחוד שלוש פעמים משנת 1997 עד היום.

זאת ועוד, העדר קיומה של הוכחה המצביעה על שינוי לטובה במצבו הכלכלי של החייב ופוטנציאל השתכרותו, עמידת החייב בשקידה רבה בצו התשלומים במשך 26 שנים ותשלום סכומים משמעותיים גיל החייב, מצבו הרפואי, נסיבותיו האישיות,

"כל אלה כפי שפורט בהרחבה לעיל, סקירת הפעילות בתיק, מהווים לטעמי, "טעמים מיוחדים" המצדיקים לשקול הפחתת ריביות והצמדה בתיק.

הרשמת ציינה כאמור בהחלטתה, כי "התנהלות זו מוכיחה כי אותם זוכים אשר ישבו בחוסר בחיבוק ידיים לאורך כל השנים, ויתרו או מחלו על חובו של החייב כלפיהם.

כלומר, לא נדרשת הוכחה חד משמעית שהזוכה ויתר על החוב, אלא יש להסיק מהתנהגותו וחוסר הפעילות מצדו בתיק שמצביעה על אי קיומו של עניין לגבות את החוב".

לאור כל האמור, קבעה הרשמת, כי לשם סגירת כלל התיקים הפרטניים המנוהלים נגד החייב תחת תיק האיחוד ישלם החייב סך של 67,767 שקלים תוך 45 יום. לאחר תשלום הכספים וחלוקתם, המזכירות תפזר את תיק האיחוד ותסגור את התיקים הפרטניים, התיקים יסגרו גם כנגד החייבים הנוספים ככל וקיימים כאלה וכאמור מיד לאחר ההחלטה הזדרז החייב ושילם את הסכום והתיקים נגדו יסגרו.


ד"ר עו"ד יפעת בן אבי בראון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות